2026-06-18, 18:28
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag har full förståelse för att de flesta människor inte vill lämna sitt pick och pack för att resa och slåss det man ändå tror på. Det är fullt förståeligt. Däremot finns det nästan alltid undantag. Drygt hundra svenskar åkte ner frivilligt och slogs för Nazityskland. Drygt hundra svenskar har stridit för Ukraina. Och flera hundra svenskar slogs för det starkt fördömda ISIS. Men inte en enda har åkt ner och slagits för Palestina sedan 1948. Och detta trots att Palestinarörelsen är en av de största aktivistgtupperna i Sverige och att det verkar finnas ett massivt stöd för Palestina.

Vad beror detta på?
Har du källa på att ingen svensk, svensk medborgare eller personer med anknytning till Sverige åkt till Gaza? Du skriver Palestina men jag antar att du menar Gaza.

Det otroligt isolerade läget av Gaza är nog en bidragande faktor till det du påstår.
Citera
2026-06-18, 18:29
Avslutad
Citat:
Men det argumentet fungerar inte. Flera åkte och slogs för IS än antal svenskar som slagits för Ukraina. Så att muslimer skulle vara passiva är helt enkelt inte sant.
Den enda svensk jag känner till som stred för IS var Michael Skråmo. Fanns det fler?
Citera
2026-06-18, 18:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ja att majoriteten av sympatisörerna aldrig åker ner är fullt förståeligt. Men detta handlar inte om majoriteten, det handlar om att i många andra krig har det funnits ett antal fanatiker som tagit sig ner och krigat, oberoende av riskerna. Frågan är varför just detta inte existerar i Palestina trots att rörelsen ändå är stor och får ett relativt stort medhåll i samhället?

Men du hävdar att det beror på att det enmigt dig inte skulle påverka något. Frågan är då hur mycket en demonstration verkligheten påverkar? Eller en bojkott av dem i Eurovision? Eller en bojkott av israeliska varor? Hur skulle dessa ageranden påverka utfallet mer menar du? Eller humanitär hjälp som aldrig kommer fram?

Return of investment är högre på demonstration och bojkott jämfört med individuell militär kamp i fallet Palestina, ja. Det tror jag absolut.
Citera
2026-06-18, 18:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Har du källa på att ingen svensk, svensk medborgare eller personer med anknytning till Sverige åkt till Gaza? Du skriver Palestina men jag antar att du menar Gaza.

Det otroligt isolerade läget av Gaza är nog en bidragande faktor till det du påstår.
IDF tog kontroll över Egyptens övergångar in i Gaza först i maj 2024. Terrorvurmarna hade flera månader på sig att resa ner och kriga.
Citera
2026-06-18, 18:36
Medlem
Citat:

Nej, men har du några källor på svenskar som stridit för Palestina?
Citera
2026-06-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Return of investment är högre på demonstration och bojkott jämfört med individuell militär kamp i fallet Palestina, ja. Det tror jag absolut.
Hur?
Citera
2026-06-18, 18:40
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Nej, men har du några källor på svenskar som stridit för Palestina?
Du som påstår att det inte finns någon som stridit, du borde väl ändå lägga fram något konkret för ditt påstående. Ditt inlägg är alltså inte mer än en uppfattning från din sida.
Citera
2026-06-18, 18:47
Medlem
Citat:
Du som påstår att det inte finns någon som stridit, du borde väl ändå lägga fram något konkret för ditt påstående. Ditt inlägg är alltså inte mer än en uppfattning från din sida.
Varför skulle det finnas källor på något som inte finns? Har du tvärtom något exempel på att det funnits någon svensk som åkt ner och stridit för Palestina?
Citera
2026-06-18, 18:52
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att de enda som stödjer pallarna är fega muslimer som flytt som råttor därifrån och nu gapar i säkerhet i Europa - och cuckvänstern som inte skulle kunna spöa ens en parkeringsvakt så länge de är färre än 8 stycken.

Jag skulle själv se mig som vänster. Jag är en klassisk marxist och kan inte säga vad jag tror är bäst i Mellanöstern. En del av mig säger att fred alltid är bra. Men en annan del av mig säger att det kanske gynnar arbetarklassen om de med folkets opium är I konflikt med varandra
Citera
2026-06-18, 18:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Jag har full förståelse för att de flesta människor inte vill lämna sitt pick och pack för att resa och slåss det man ändå tror på. Det är fullt förståeligt. Däremot finns det nästan alltid undantag. Drygt hundra svenskar åkte ner frivilligt och slogs för Nazityskland. Drygt hundra svenskar har stridit för Ukraina. Och flera hundra svenskar slogs för det starkt fördömda ISIS. Men inte en enda har åkt ner och slagits för Palestina sedan 1948. Och detta trots att Palestinarörelsen är en av de största aktivistgtupperna i Sverige och att det verkar finnas ett massivt stöd för Palestina.

Vad beror detta på?

Måste bara dubbelkolla... vilka är det du tänker att vi stödjer? Du pratar om det som om det i sig var en enkel fråga? Är genuint fascinerad...

Jag är emot folkmord personligen. Det är tokigt jag vet... men så är det. Så, vart ska jag åka? Vilka ska jag infinna mig hos med vapen i hand enligt dig?

EDIT: för att förtydliga, tillskillnad från Många många i tråden (generande för er) så ser jag det inte som en fotbollsmatch. Där "om du inte hejar på AIK, så hejar du på vilka AIK än spelar mot"... det är inte så en konflikt funkar.
Senast redigerad av triptyken 2026-06-18 kl. 19:00.
Citera
2026-06-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Måste bara dubbelkolla... vilka är det du tänker att vi stödjer? Du pratar om det som om det i sig var en enkel fråga? Är genuint fascinerad...

Jag är emot folkmord personligen. Det är tokigt jag vet... men så är det. Så, vart ska jag åka? Vilka ska jag infinna mig hos med vapen i hand enligt dig?
Palestina.
Citera
2026-06-18, 19:02
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Palestina.

Ok... varför?

För du verkar så övertygad om att det här är en enkel fråga - så litet intresserad: vad tror du är man kommer när man kommer till "Palestina" enligt dig? Vilka slåss man för i din övertygelse? Och emot btw...

Svara gärna för jag hajjar inte er grej och misstänker att ni bara inte vet vad ni pratar om?

EDIT för klarhet:

"Vart är det Palestina är enligt dig? Kan du säga staden man kommer till?"
"Vilka militära styrkor är det man går med i enligt dig?"
"Vilka är det man krigar mot om man slåss för Palestina enligt dig?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här