Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Jag har aldrig sagt att koma och hjärndöd är samma sak. Min poäng var att livsduglighet, hjärnfunktion och människovärde är tre olika frågor, och du blandar ofta ihop dem.
Sedan håller jag faktiskt med om en sak: lagen behöver en praktisk gräns. Men det innebär inte att gränsen berättar när människovärdet börjar.
Du säger själv att utvecklingen är kontinuerlig, att befruktningstidpunkten inte kan fastställas exakt och att foster utvecklas olika snabbt. Då blir min fråga: varför skulle en administrativ gräns på 18 veckor avgöra vem som är människa och vem som inte är det?
Det är ett praktiskt juridiskt beslut, inte ett biologiskt faktum.
Så jag återkommer till samma fråga: kan du visa någon biologisk process där ett mänskligt embryo plötsligt övergår från att inte vara människa till att vara människa? Jag känner inte till någon sådan övergång. Biologin beskriver en kontinuerlig utveckling av samma individ.
Jag har aldrig sagt att koma och hjärndöd är samma sak. Min poäng var att livsduglighet, hjärnfunktion och människovärde är tre olika frågor, och du blandar ofta ihop dem.
Sedan håller jag faktiskt med om en sak: lagen behöver en praktisk gräns. Men det innebär inte att gränsen berättar när människovärdet börjar.
Du säger själv att utvecklingen är kontinuerlig, att befruktningstidpunkten inte kan fastställas exakt och att foster utvecklas olika snabbt. Då blir min fråga: varför skulle en administrativ gräns på 18 veckor avgöra vem som är människa och vem som inte är det?
Det är ett praktiskt juridiskt beslut, inte ett biologiskt faktum.
Så jag återkommer till samma fråga: kan du visa någon biologisk process där ett mänskligt embryo plötsligt övergår från att inte vara människa till att vara människa? Jag känner inte till någon sådan övergång. Biologin beskriver en kontinuerlig utveckling av samma individ.
Du skrev:
"För då måste du också förklara varför en människa i djup koma eller under narkos fortfarande har fullt människovärde trots att medvetandet är utslaget."
Vilket avslöjar att du itne helt greppar hur hjärnan fungerar, ex. den rejäla skillnaden mellan medvetslöshet och hjärndöd.
Och det är inte skilda saker...Livsduglighet är just vad div. experter, världen över har utgått ifrån då det kommer till aborträtten.
Jag tycker du ska berätta....varför är embryons "människovärde" mer värt för dig än ex. kvinnors, eller födda barns?
Både kvinnor och födda barn har betydligt mycket mer av mänsklighet i sig än embryon. De äger medvetande, förmåga att känna, tänka och registrera sinnesintryck. Medan ett embryo inte äger något av detta.
Hur sjutton tänker och prioriterar din sort egentligen?
Återigen, jag har svarat på detta nu flera gånger....gränsen för fri aborträtt går vid vecka 18 pga
livsduglighet som alltså avgörs av hjärnan är tillräckligt utvecklad, så ett foster kan hantera olika grundläggande baskrav för att vara utan en moders funktioner och miljön i livmodern. Vilket alltså verkligen går hävda ÄR ett "biologiskt faktum" även om det alltså kan variera hos olika foster den exakta tidpunkten då det kan överleva utanför en livmoder.
NU tycker jag du får yta till dig detta och sluta upprepa samma fråga hel tiden, fast du får svar.