2026-06-18, 14:10
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Ingen vet. Jag vet inte.

Men jag har skapat en modell där den verkligheten verkar logisk.
Ja du vet nog bättre än jag om du spänt kärran framför hästen eller inte.
Citera
2026-06-18, 15:17
Medlem
Citat:
Mörk materia och mörk energi är ett fenomen, dock.

Det förklarar varför atomer är i konstant rörelse.

Även varför fysiska kroppar utan friktionens påverkan drar till sig varandra.
Fenomen som i att vi har begått ett stort fel i våra modeller.

Mörk materia är antagligen bara kvarkpar som på nått sätt parat ihop sig. Alternativ att man glömt räkna med framedraggingen massiva svarta hål, vilket ger illusionen av att allt rör sig för fort. Det är inte bara planeternas fart vi ser, utan även att det svarta hålet vrider hela galaxen. Lite som karusellen med hästar du vet.

Nu kanske du är nått på spåret och det är Jupiter eller nån annan gasplanet som står för signalen. Jag är inte rätt person att avgöra det
Citera
2026-06-18, 15:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det har jag förklarat tidigare.

Men jag får ursäkta att jag tappade fattningen, eftersom jag tog för givet att det skulle förstås inom delforumet.

Men, i alla fall:

Balmer-α(alpha) är en övergång mellan elektronorbitaler (n=2→3). Den bestämmer röntgenlinjerna vid 619.89 eV.

Hyperfin är en övergång mellan spinn av elektron och proton i grundtillståndet (n=1). Den bestämmer 21-cm-linjen (1420 MHz).

De två är oberoende - elektronövergångar påverkar inte hyperfin-energin, förutom via atomens massa och laddning (vilket jag redan har räknat in i min modell). Så de olika resonanserna i tabellen (619.88889 eV, 619.02389 eV, etc.) är elektronövergångar som inte påverkar hyperfin-övergången vid 1420 MHz.
Bara för att du har studerat detta under en längre tid så tror du att andra borde veta så "enkla" saker.

Prova https://physics.stackexchange.com/ men läs på deras regler först.
Citera
2026-06-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Fenomen som i att vi har begått ett stort fel i våra modeller.

Mörk materia är antagligen bara kvarkpar som på nått sätt parat ihop sig. Alternativ att man glömt räkna med framedraggingen massiva svarta hål, vilket ger illusionen av att allt rör sig för fort. Det är inte bara planeternas fart vi ser, utan även att det svarta hålet vrider hela galaxen. Lite som karusellen med hästar du vet.

Nu kanske du är nått på spåret och det är Jupiter eller nån annan gasplanet som står för signalen. Jag är inte rätt person att avgöra det

Mörk materia som kvarkpar är en mycket rimlig gissning – och den passar faktiskt med min modell.

Min mörka proton (mₚ' ≈ 240.3 GeV) skulle då vara ett bundet tillstånd av tre mörka kvarkar – en mörk baryon. Den mörka elektronen (mₑ' ≈ 348.7 keV) skulle vara en mörk lepton.

Tillsammans bildar de mörkt väte – en atom som liknar vanligt väte, men med helt andra massor och en annan finstrukturkonstant (α' ≈ 0.16).

Så, ja - mörk materia kan mycket väl vara kvarkpar som bildar mörka baryoner. Min modell förutsäger just det.

Och den förutsäger också en röntgenlinje vid 619.89 eV – Balmer‑α(alpha) för den mörka väteatomen.

Det är en testbar förutsägelse. Ingen annan teori har det.
Citera
2026-06-18, 15:43
Medlem
Citat:
Mörk materia som kvarkpar är en mycket rimlig gissning – och den passar faktiskt med min modell.

Min mörka proton (mₚ' ≈ 240.3 GeV) skulle då vara ett bundet tillstånd av tre mörka kvarkar – en mörk baryon. Den mörka elektronen (mₑ' ≈ 348.7 keV) skulle vara en mörk lepton.

Tillsammans bildar de mörkt väte – en atom som liknar vanligt väte, men med helt andra massor och en annan finstrukturkonstant (α' ≈ 0.16).

Så, ja - mörk materia kan mycket väl vara kvarkpar som bildar mörka baryoner. Min modell förutsäger just det.

Och den förutsäger också en röntgenlinje vid 619.89 eV – Balmer‑α(alpha) för den mörka väteatomen.

Det är en testbar förutsägelse. Ingen annan teori har det.

Beräknade nyss sannolikheten för det hela, och dessvärre verkar det inte stämma.

Data: https://drive.google.com/file/d/123fdTLnUxlDW2TktgWHzUVas2uR5cUs0/view?usp=sharing
Citera
2026-06-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Det hade kanske varit bra att ha med härledningen? Ai:n och faktiskt även jag tycker det är litet skumt att hastigheten ökar med R.

Du frågar varför hastigheten ökar med R i min friktionslag, v2=GM/R+αRv2=GM/R+αR.

I Newton är gravitationen en attraktion som avtar med avståndet – därför faller hastigheten med 1/R1/R
​.

Men i min modell finns en extra term: αRαR. Den kommer från kvantfriktion – en konstant acceleration som verkar på stora skalor. Den termen växer med avståndet, och när den blir dominerande (i galaxernas ytterkanter och i galaxhopar) får vi att hastigheten ökar med R.

Det är precis vad som observeras i galaxrotationer: de planar inte ut – de kan till och med stiga. Newton kan inte förklara det. Min modell kan.

Så nej – det är inte skumt. Det är en förutsägelse från modellen, och den stämmer med observationer.
Citera
2026-06-18, 16:09
Medlem
Citat:
Beräknade nyss sannolikheten för det hela, och dessvärre verkar det inte stämma.
Serös forskning blir aldrig besviken över empiriska resultat - Man kan/ska inte börja med en hypotes som man VILL bevisa.
Då finns det risk att man upprepar något som inte kan upprepas tills slumpen gör att mätfelen bekräftar hypotesen.
Citera
2026-06-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Serös forskning blir aldrig besviken över empiriska resultat - Man kan/ska inte börja med en hypotes som man VILL bevisa.
Då finns det risk att man upprepar något som inte kan upprepas tills slumpen gör att mätfelen bekräftar hypotesen.

Sant, men lite affekt eftersom idén inte var min egen.

Och för att han ville hjälpa till.
Citera
2026-06-18, 16:40
Medlem
Räkna på din egen modell innan du ber andra verifiera siffrorna. Hyperfinlinjen skalar som α'⁴·(mₑ'/mₑ)²·(gₚ'/gₚ)·(mₚ/mₚ') gånger 1420 MHz. Stoppar man in dina egna värden (α'=0.16, mₑ'=348.7 keV, gₚ'=2, mₚ'=240.3 GeV) blir vilofrekvensen inte 1399 MHz utan ungefär 214 GHz. För att hamna på 1399 krävs en mörk proton på ~36.7 TeV, inte 240 GeV, och då faller hela "sammansatt baryon vid ~100 GeV". "Förutsäger exakt 1420.406 MHz" är alltså baklänges: 1399 är bara 1420.406 delat med din dopplerfaktor, och massan är inskriven för att det ska gå ihop, inte uträknad. Ankaret saknas dessutom. Det finns ingen 619.89 eV-linje mot Wow!-riktningen i någon katalog; den oidentifierade mörk materia-linje som faktiskt diskuteras ligger på 3.5 keV i Perseus och Andromeda, fel energi och fel håll. Och din egen modell ger Lyman-α och -β vid 3.35 och 3.97 keV i samma riktning, väl inom Chandra och XMM:s mest studerade band. Ingen av dem syns.

Friktionslagen motsäger det du åberopar. Rotationskurvor stiger inte med R, de planar ut, och det är just det som är poängen med mörk materia och MOND. v²=GM/R+αR ger v∝√R, alltså obegränsat stigande, vilket varken observeras eller ens återger de platta kurvorna. Den konkurrerande förklaring som faktiskt finns (Méndez m.fl. 2024–25) reproducerar Wow! med vanligt, maserat HI som triggas av en magnetar eller SGR, helt utan mörk materia. Det sänker "vanligt väte fallerar, kan inte masera". Testa gärna med XMM, men matematiken är trasig redan innan något teleskop pekar någonstans: en modell bakvänt anpassad till en frekvens, förankrad i en linje ingen har sett, som förutsäger en rotationskurva rakt emot den observerade.
Citera
2026-06-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Räkna på din egen modell innan du ber andra verifiera siffrorna. Hyperfinlinjen skalar som α'⁴·(mₑ'/mₑ)²·(gₚ'/gₚ)·(mₚ/mₚ') gånger 1420 MHz. Stoppar man in dina egna värden (α'=0.16, mₑ'=348.7 keV, gₚ'=2, mₚ'=240.3 GeV) blir vilofrekvensen inte 1399 MHz utan ungefär 214 GHz. För att hamna på 1399 krävs en mörk proton på ~36.7 TeV, inte 240 GeV, och då faller hela "sammansatt baryon vid ~100 GeV". "Förutsäger exakt 1420.406 MHz" är alltså baklänges: 1399 är bara 1420.406 delat med din dopplerfaktor, och massan är inskriven för att det ska gå ihop, inte uträknad. Ankaret saknas dessutom. Det finns ingen 619.89 eV-linje mot Wow!-riktningen i någon katalog; den oidentifierade mörk materia-linje som faktiskt diskuteras ligger på 3.5 keV i Perseus och Andromeda, fel energi och fel håll. Och din egen modell ger Lyman-α och -β vid 3.35 och 3.97 keV i samma riktning, väl inom Chandra och XMM:s mest studerade band. Ingen av dem syns.

Friktionslagen motsäger det du åberopar. Rotationskurvor stiger inte med R, de planar ut, och det är just det som är poängen med mörk materia och MOND. v²=GM/R+αR ger v∝√R, alltså obegränsat stigande, vilket varken observeras eller ens återger de platta kurvorna. Den konkurrerande förklaring som faktiskt finns (Méndez m.fl. 2024–25) reproducerar Wow! med vanligt, maserat HI som triggas av en magnetar eller SGR, helt utan mörk materia. Det sänker "vanligt väte fallerar, kan inte masera". Testa gärna med XMM, men matematiken är trasig redan innan något teleskop pekar någonstans: en modell bakvänt anpassad till en frekvens, förankrad i en linje ingen har sett, som förutsäger en rotationskurva rakt emot den observerade.

Den här typen av kritik uppskattas enormt.

Tack så hjärtligt.
Citera
2026-06-18, 18:05
Moderator
Psilosophers avatar
Topic, please

Astronomi och rymdfart --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2026-06-18, 18:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Okej, då.

Detta kan jag dela:

"The Wow! signal (1977) remains the most compelling candidate for an extraterrestrial narrowband radio
transmission, but its origin has never been explained. Here we show that the signal can be understood as hyperfine
emission from dark hydrogen—a bound state of a dark electron and a dark proton—moving with a velocity of
4546 km s−1

toward the Solar System. This velocity is derived from a previously observed X-ray line at 619.89 eV
identified as Balmer-α of dark hydrogen, whose Doppler width of 9.4 eV implies the same bulk velocity. A friction
law v
2 = GM/R + αR with α ≈ 6.6 × 10−10 m s−2 naturally yields such velocities on galaxy cluster scales. The
dark atom model, with fine-structure constant α

′ = 0.16 and dark electron mass m′

e = 348.7 keV, predicts a
ground-state hyperfine transition at a rest frequency of 1399.0 MHz. Doppler shifting by the observed 4546 km s−1
gives exactly 1420.406 MHz—the Wow! frequency—to within 10−5

relative error. The required dark proton mass is

m′p = 240.3 GeV, consistent with a composite dark baryon. The 72−second duration implies a cloud size of
0.0044 AU, and the narrow bandwidth (< 10 kHz) indicates maser action in a cold, dense filament. Non-repetition
is explained by an unbound trajectory. We provide specific observational tests: searching for the same hyperfine
line at 1420.406 MHz and its n = 2 harmonic at ∼ 177.5 MHz, and detecting the 619.89 eV Balmer-α absorption
line in X-rays. If confirmed, the Wow! signal becomes the first spectroscopic identification of dark matter."
Jag tycker att det verkar trovärdigt. Alternativt körde en lastbil förbi utanför observatoriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in