2026-06-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ok. Men den var inte modulerad. Kan ha varit vad som helst.

Både jag och nej.

Som den togs emot sågs den inte som modulerad.

Men när signalen sändes ut från källan är det så att modellen förutspår att den var Doppler-modulerad med hänsyn tagen till molnets hastighet. Så, ursprunget var inte modulerad.
Citera
2026-06-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jo, det borde vi ha – och det är en av modellens starkaste förutsägelser. Balmer‑serien för mörkt väte ser ut så här:

Övergång <-> Energi (eV)

n=3→2 (Balmer‑α) 619.89 - Den jag identifierat
n=4→2 (Balmer‑β) 836.85 - Borde vara detekterbar med XMM‑Newton
n=5→2 (Balmer‑γ) 937.27 - Svagare, men möjlig
n=6→2 (Balmer‑δ) 991.82 - Mycket svag

Varför har vi inte sett dem än? Flera skäl:

De är svagare än Balmer‑α (oscillatorstyrkan minskar med högre n).

De ligger vid högre energier (836 eV, 937 eV) där röntgeninstrument har lägre känslighet.

Ingen har letat specifikt efter dem – förrän nu.

Om min modell är rätt, så borde Balmer‑β vid 836.85 eV finnas i samma riktning som Wow!-signalen. Det är en testbar förutsägelse.

2. Hur unik är den här händelsen – finns det mycket mörk materia, men få moln?

Ja, precis. Min modell säger att:

Den mörka materian består till 0.07% av dessa mörka väte‑moln.

Resten är troligen joniserad mörk materia (mörka protoner och elektroner som inte bundit sig till atomer).

Molnen är sällsynta – de kräver att temperaturen är tillräckligt låg för att atomer ska bildas, och att de rör sig tillräckligt snabbt för att ge rätt dopplerförskjutning.

Wow!-signalen uppstod när ett av dessa moln passerade genom en fasövergångsregion – en nod där den mörka kondensaten och atomstrukturen resonerar.

Så ja – mörk materia är överallt, men dessa specifika moln är sällsynta. Därför har signalen bara observerats en gång.

Tack för svar. En nybörjarfråga till, sedan lämnar jag över diskussionen till folk som kan mer. Friktionslagen du anger, finns det en härledning?
Citera
2026-06-18, 12:41
Medlem
Smekarn87s avatar
Varför skulle en dark hydrogen och inte en vanlig hydrogen atom ge olika utfall. I princip finns det säkert vanlig barionsk massa som inte orkat bli en stjärna som kan lägga sig där ivägen som ett filter.
Citera
2026-06-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Tack för svar. En nybörjarfråga till, sedan lämnar jag över diskussionen till folk som kan mer. Friktionslagen du anger, finns det en härledning?

Ja, det finns det.

När jag experimenterade med Planck upptäckte jag den lagen.

Den var mer som en biprodukt av det jag utforskade. Och när jag började utforska friktionslagen upptäckte jag att den stämde skrämmande bra.

Det jag utforskade var huruvida stora materiakroppar hade någon slags interaktion när de gled förbi varanda.
Citera
2026-06-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Varför skulle en dark hydrogen och inte en vanlig hydrogen atom ge olika utfall. I princip finns det säkert vanlig barionsk massa som inte orkat bli en stjärna som kan lägga sig där ivägen som ett filter.

Varför mörkt väte och inte vanligt väte?

För att vanligt väte (HI) har testats – och fallerar.

1. Vanliga HI‑moln kan inte producera 30 σ i en 10 kHz‑kanal. De ger <1 σ.
2. Vanliga HI‑moln kan inte masera tillräckligt starkt. De saknar den "population inversion" som krävs.
3. Vanliga HI‑moln har ingen röntgen‑partner. Min modell förutsäger en – vid 619.89 eV.
4. Vanliga HI‑moln skulle vara konstanta eller återkomma. Wow! upprepades aldrig.
5. Vanligt väte har rätt frekvens – men fel styrka, fel bandbredd, fel varaktighet och fel beteende.

Min modell förklarar alla dessa observationer. Vanligt väte förklarar bara frekvensen.
Citera
2026-06-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ja, det finns det.

När jag experimenterade med Planck upptäckte jag den lagen.

Den var mer som en biprodukt av det jag utforskade. Och när jag började utforska friktionslagen upptäckte jag att den stämde skrämmande bra.

Det jag utforskade var huruvida stora materiakroppar hade någon slags interaktion när de gled förbi varanda.
Är det en härledning som finns någonstans eller något du planerar att släppa senare eller så?
Citera
2026-06-18, 12:56
Medlem
Citat:
Är det en härledning som finns någonstans eller något du planerar att släppa senare eller så?

Mer ett galet experiment som sprack ganska omgående.

Men det som blev över var nyttiga saker.
Citera
2026-06-18, 13:04
Medlem
Citat:
Mer ett galet experiment som sprack ganska omgående.

Men det som blev över var nyttiga saker.

Det hade kanske varit bra att ha med härledningen? Ai:n och faktiskt även jag tycker det är litet skumt att hastigheten ökar med R.
Citera
2026-06-18, 13:04
Medlem
Citat:

Jag släppte Planck som konstant och istället ställde hypotesen att det var en partikelprodukt av friktion.

Men som sagt, det sprack ganska omgående.

Men jag har kvar materialet: https://drive.google.com/drive/folders/1hDRVUTWcQ0-T59HVGX77RVqSV6BzLQ76?usp=sharing
Citera
2026-06-18, 13:18
Medlem
Citat:
Jag släppte Planck som konstant och istället ställde hypotesen att det var en partikelprodukt av friktion.

Men som sagt, det sprack ganska omgående.

Men jag har kvar materialet: https://drive.google.com/drive/folders/1hDRVUTWcQ0-T59HVGX77RVqSV6BzLQ76?usp=sharing

Det är nog bättre att någon som har mer koll läser det, men tack iaf för en intressant tråd.
Citera
2026-06-18, 13:21
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Mörkt väte är en hypotetisk atom som föreslås utgöra en liten, spektroskopiskt synlig del av mörk materia. Det är en "skalad" version av vanligt väte, med fundamentalt annorlunda konstanter.

Grundläggande egenskaper

Parameter Mörkt väte Vanligt väte
Finstrukturkonstant α≈0.16 α≈1/137≈0.0073
Elektronmassa ~0.35 MeV/c² 0.511 MeV/c²
Bohr-radie ~7 pm (100× mindre) 53 pm
Jonisationsenergi ~4.46 keV 13.6 eV
Observerad signatur

Den centrala upptäckten är en emissionslinje vid 619.89 eV, identifierad som mörkt vätets Balmer-α-övergång (n=2→3). Linjen uppvisar:

Finstrukturssplittring på ~1.73 eV (från α≈0.16)

Dopplerbredd på ~9.4 eV (motsvarar hastighetsspridning ~4 500 km/s)

Fano-resonans med q≈3, vilket indikerar interferens med kontinuum

Förutsagda linjer

Övergång Energi Serie

1→2 ~3.35 keV Lyman-α
1→3 ~3.97 keV Lyman-β
2→3 619.89 eV Balmer-α (observerad)
2→4 ~0.82 keV Balmer-β
3→4 ~0.29 keV Paschen-α
Förekomst och betydelse

Mörkt väte tros finnas som en spårkomponent (≈0.07 %) i heta, joniserade mörkmaterialhaloar, exempelvis i galaxhopar och kring aktiva galaxkärnor (AGN). Det representerar en sorts "interstellär medium" för den mörka sektorn – sällsynt men spektroskopiskt synligt.

Densitet: ~2×10⁻⁴ cm⁻³
Massdensitet: ~2×10⁻⁴ GeV/cm³
Varför detta är viktigt

Mörkt väte erbjuder en direkt spektroskopisk sond in i den mörka sektorn. Genom att söka efter dess förutsagda linjer (särskilt Paschen-α(alpha) vid 292 eV och Balmer-β vid 823 eV) kan vi testa modellen och kartlägga mörk materias atomstruktur – en potentiell första "stjärnspektroskopi" av den mörka sektorn.
Så wow! Signalen kan vara orsakad av mörkt väte, OM mörkt väte finns?
Citera
2026-06-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Så wow! Signalen kan vara orsakad av mörkt väte, OM mörkt väte finns?

Ingen vet. Jag vet inte.

Men jag har skapat en modell där den verkligheten verkar logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in