2026-06-18, 10:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
SpaceX går inte med vinst, så hur exakt hade du tänkt att de ska göra en utdelning?

De kommer säkerligen att spä ut med nyemissioner i framtiden för att anskaffa nytt kapital dock.

Nej, eftersom deras kärnverksamhet är extremt vinstdrivande och fortfarande växer kraftigt. Deras negativa siffror är i huvudsak pga att de gjort en merge med xAI och deras utvecklingskostnader av Starship. Utan Sammanslagningen med xAI så hade de visat gröna siffror.
Citera
2026-06-18, 11:02
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej, eftersom deras kärnverksamhet är extremt vinstdrivande och fortfarande växer kraftigt. Deras negativa siffror är i huvudsak pga att de gjort en merge med xAI och deras utvecklingskostnader av Starship. Utan Sammanslagningen med xAI så hade de visat gröna siffror.
Ja, Starlink är ju vinstdrivande men launch har inte positiva rörelsemarginaler just p.g.a. det du säger. Det går dock inte att försumma Starship-utvecklingen, då den är central för framtida TAM.

Förvärvningen av xAI är tyvärr gränsande till värdelöst, 250B för ett och ett halvt datacenter, mer eller mindre.
Citera
2026-06-18, 11:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja, Starlink är ju vinstdrivande men launch har inte positiva rörelsemarginaler just p.g.a. det du säger. Det går dock inte att försumma Starship-utvecklingen, då den är central för framtida TAM.

Förvärvningen av xAI är tyvärr gränsande till värdelöst, 250B för ett och ett halvt datacenter, mer eller mindre.

xAI-segmentet kommer med största sannolikhet att nå vinst om dessa uthyrningsavtal löper på enligt plan. Men dina förväntningar är väl helt klart lägre ställda än marknadens då.
Citera
2026-06-18, 11:13
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
xAI-segmentet kommer med största sannolikhet att nå vinst om dessa uthyrningsavtal löper på enligt plan. Men dina förväntningar är väl helt klart lägre ställda än marknadens då.
Den verksamheten kommer aldrig(?) vara värderad 250B dock. Det var enbart en bailout för VC, ingenjörer, m. fl. Att gå från ett labb med frontier-ambitioner till en i mängden av neoclouds är bara sorgligt.
Citera
2026-06-18, 11:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Den verksamheten kommer aldrig(?) vara värderad 250B dock. Det var enbart en bailout för VC, ingenjörer, m. fl. Att gå från ett labb med frontier-ambitioner till en i mängden av neoclouds är bara sorgligt.

Fel. Att deras ingenjörer väljer att skriva en egen training stack i C från grunden som gör det möjligt att träna en ny version av Grok med veckors intervall istället för månader. Om inte detta påvisar ambition så vet jag inte vad som gör.
XAI är dessutom redan experter på att bygga datacenters med hög effektivitet, och jag förutspår att Grok kommer segla upp som den mest kompetenta språkmodellen.

Eftersom mina analyser är grundade enbart i kunskap, och inte är infekterade av hat-känslor för Elon så är det mer sannolikt att jag gjort en korrekt analys av läget.
Citera
2026-06-18, 11:32
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Fel. Att deras ingenjörer väljer att skriva en egen training stack i C från grunden som gör det möjligt att träna en ny version av Grok med veckors intervall istället för månader. Om inte detta påvisar ambition så vet jag inte vad som gör.
Du extrapolerar utifrån ord, inte data. xAI har absolut inte de bästa i varken pre eller post-training.

Citat:
XAI är dessutom redan experter på att bygga datacenters med hög effektivitet, och jag förutspår att Grok kommer segla upp som den mest kompetenta språkmodellen.

Eftersom mina analyser är grundade enbart i kunskap, och inte är infekterade av hat-känslor för Elon så är det mer sannolikt att jag gjort en korrekt analys av läget.
Jag tror som sagt inte det bådar gott när alla medgrundare lämnar. De har inte topp 99:e percentilens talang. Jag ogillar Musk, men det har jag gjort i mer än ett decennium och låter inte direkt det påverka min åsikt om SpaceX, som har enorm potential. xAI är dock inget topp-labb och kommer sannolikt inte blir särskilt konkurrenskraftiga igen, även med förärvningen av Cursor.
Citera
2026-06-18, 11:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Du extrapolerar utifrån ord, inte data. xAI har absolut inte de bästa i varken pre eller post-training.

Deras kommande versioner av Grok kommer vara tränade med denna mjukvarustack. Om man är mjukvaruingenjör själv (åtminstone en ok sådan) så förstår man betydelsen av detta.

Citat:
Jag tror som sagt inte det bådar gott när alla medgrundare lämnar. De har inte topp 99:e percentilens talang. Jag ogillar Musk, men det har jag gjort i mer än ett decennium och låter inte direkt det påverka min åsikt om SpaceX, som har enorm potential. xAI är dock inget topp-labb och kommer sannolikt inte blir särskilt konkurrenskraftiga igen, även med förärvningen av Cursor.

Det har uppenbarligen inte påverkat utvecklingen att t.ex Tom Mueller lämnat SpaceX för att starta eget rymdbolag.
Så det är helt och hållet din egen vantolkning. Man ser att utvecklingen går i fortsatt rasande takt, och det är pga företagskultur och hur de nyttjar AI för att lösa problem. "Nyckelpersoner" är inte nyckelpersoner längre som det brukade vara förr, inte när vi är på väg att få hela företag som kommer drivas helt och hållet av AI. Detta har Elons företag implementerat på ett bättre sätt än de flesta andra tech-bolag, och det är antagligen därför deras R/D-kostnader är mycket lägre än konkurrenters.

Dina känslor vilseleder dig.
Citera
2026-06-18, 13:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Att skriva så extremt komplex kod i assembler är ungefär lika lätt att debugga som att få reseverksamhet till Mars att bli lukrativ. Lycka till att de-bugga den koden. Men du vet ju bäst.

Citera
2026-06-18, 17:11
Medlem
Fina Gubbens avatar
Nere på 179 nu och har en trend neråt. Har de hänt något som får den att sjunka?
Citera
2026-06-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nere på 179 nu och har en trend neråt. Har de hänt något som får den att sjunka?

Förmodligen en hel vinstuttag, ganska typiskt första dagarna efter notering att det blir en liten dipp.
Citera
2026-06-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Trading
Citera
2026-06-18, 18:48
Medlem
EgoistNs avatar
Fegade ur och sålde min 3x short.
Bättre en fågel i handen än tio i skogen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in