2026-06-14, 22:49
  #601
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men hur mycket säger SpaceX att dom skall ta då?
De säger de har ett ”repeterbart ingenjörsdrivet ramverk för att identifiera och fånga upp triljondollarsmarknader”. Sånt måste man tro på om man ska investera här. Detta är ju uppenbart trams i den högre skolan.
Citera
2026-06-14, 22:51
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men säljtrycket är begränsat just nu, och freefloaten är extremt låg. Det kommer tillfällen då det är en bra ide att sälja, men det är inte nu.

Ja, den är för låg för att det ska vara möjligt för fonderna. Russel 1000 har egentligen undre gräns för free float på 5% av aktierna men har justerat det för SpaceX har jag för mig, även Nasdaq är villiga att göra vissa undantag för stora IPOs som SpaceX OpenAI osv.

Men det måste ju även finnas aktier för fonderna att köpa. Gissar att det är här vissa storägare kommer kunna sälja av andelar.
Citera
2026-06-14, 22:53
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
De säger de har ett ”repeterbart ingenjörsdrivet ramverk för att identifiera och fånga upp triljondollarsmarknader”. Sånt måste man tro på om man ska investera här. Detta är ju uppenbart trams i den högre skolan.
Frasen kan man väl tro på. Men den säger inget kvantitativt. Och absolut inte att man skall klå googlarna.
Citera
2026-06-14, 23:01
  #604
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Hur tolkar du ”identify new trillion dollar market opportunities” som de beskriver som ett steg i deras repeterbara affärsmodell? Jag undrar ärligt.

Vad jag inte fattar är hur du kan tolka det (eller något annat för den delen heller) som att SpaceX har som mål att tjäna miljarder på reklamintäkter. Vad har du läst för blaska?
Citera
2026-06-15, 00:08
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Är du intellektuellt oärlig med flit?

Kärnverksamheten är extremt lönsam. Starlink genererade på egen hand 11,4 miljarder dollar i omsättning och 4,4 miljarder dollar i rörelsevinst under 2025. Verksamheten växer med miljontals nya användare per kvartal, men du har uppenbarligen inte räknat på vad det innebär för kassaflödet på ett års sikt.
Tolkar jag dig då rätt om du anser att värderingen som nu är runt 2 biljoner dollar är helt ok?
https://www.youtube.com/watch?v=5sp1minxEns
__________________
Senast redigerad av -dev 2026-06-15 kl. 00:10.
Citera
2026-06-15, 00:26
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur gör kraft och ström datacenter i rymden intressant? Man kan få fram samma mängd kraft på jorden som med solceller i omloppsbana för 1/100 av kostanden. + att man slipper alla övriga problem med att ha saker i omloppsbana.
Tanken är så att i rymden har du full effekt i solcellen alltid. Jorden har dag och natt
Citera
2026-06-15, 04:43
  #607
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
30% av free float är retail.
Menade att fonder, etfer etc måste ha sitt senare när spcx ska in i olika index. Det kommer större flöden sen.
Citera
2026-06-15, 06:56
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Tanken är så att i rymden har du full effekt i solcellen alltid. Jorden har dag och natt
Jag såg en intervju med Elon när han sa precis det.
Citera
2026-06-15, 07:06
  #609
Medlem
B´stards avatar
Borde väl rimligen vara billigare att slänga upp datacenter liter varstans på jorden med många soltimmar och stark sol, och köra dessa enbart när solen lyser+ eventuellt med batteri när solen inte lyser. Jämfört med att skicka upp datacenter i rymden - något som i bästa fall ligger decennier bort...
Citera
2026-06-15, 07:32
  #610
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tolkar jag dig då rätt om du anser att värderingen som nu är runt 2 biljoner dollar är helt ok?
https://www.youtube.com/watch?v=5sp1minxEns

Om SpaceX intäkter växer 100x på 5-10 år, vad skulle du betala för aktien idag?

Peter Schiff är lite av en trasig klocka som bara pratar guld, men jag tycker mig se ett mönster där vi kan få en repris av 2007-2008. Om hela marknaden får en kollaps så är det ett resultat av att den blir mindre riskbenägen.

Nu bryr jag mig inte så mycket om vad som händer på marknaden på några månaders sikt då jag är daytrader och långsiktig investerare. De aktier jag köper planerar jag att hålla medan jag ackumulerar mer kapital för att kasta in i aktier som jag tror kan växa mycket på några års sikt, och jag köper gärna billigt.

Om jag ser att en bear market är runt hörnet så bygger jag en viss hedge med korta positioner. Just nu har jag bara en mindre knippe säljwarranter på NDX men förväntar mig ändå nya ATH senare i år. Men detta kan förändras.
Citera
2026-06-15, 07:37
  #611
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad jag inte fattar är hur du kan tolka det (eller något annat för den delen heller) som att SpaceX har som mål att tjäna miljarder på reklamintäkter. Vad har du läst för blaska?
Du vågar inte svara med andra ord.

Om SpaceX säger att Total Addressable Market utgörs av 28,5 triljoner och att en del av denna TAM är den totala annonsmarknaden på, enligt dem själva, 600 miljarder, så kan vi lugnt utgå från att de avser få oss att tro att det går att tjäna miljarder.
Citera
2026-06-15, 07:41
  #612
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Borde väl rimligen vara billigare att slänga upp datacenter liter varstans på jorden med många soltimmar och stark sol, och köra dessa enbart när solen lyser+ eventuellt med batteri när solen inte lyser. Jämfört med att skicka upp datacenter i rymden - något som i bästa fall ligger decennier bort...

Om ett företag vill bygga en större mängd datacenters på Jorden så ligger det också decennier bort. Anledningen till att folk tycker det är en dum idé att bygga dem i rymden är för att folk i regel inte kan så mycket om hur saker funkar. Och anledningen till att de tror att de kan tillräckligt är för att de är för korkade för att förstå hur lite de kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in