Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,65%
579 röster
Nej
15,35%
105 röster
2026-06-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stålbolaget heter fortfarande Stegra så därvidlag har jag inte fel. Ingen har väl överhuvudtaget tidigare ens nämnt Stegra Holding som objekt. Nu framgår det att moderbolaget både byter namn och inriktning:
Bolaget uppdaterar även sin verksamhetsbeskrivning. Beskrivningen säger nu ingenting om stålindustri eller vätgasproduktion, utan fastslår att Green Nexus Investment Holding ska syssla med att direkt och indirekt förvalta värden som aktier och egendom.

https://www.nyteknik.se/industri/stegras-moderbolag-byter-namn-stal-och-vaetgas-strukna-ur-beskrivningen/4473433
Jag tycker att det är rätt uppenbart att de betyder precis det jag skrev, nämligen att: Wallenberg ser Stegra som en bricka i spelet, inte som huvudrollen i en satsning på att komma åt mer gröna bidragspengar.

Säger du emot mig?

Det är väl inte alls omöjligt att Wallenbergarna är intresserade av att vara med och investera i LKAB:s nya apatitverk i Malmberget nu när miljötillsåndet är klart, därav namnbytet? EU kan inte fortsätta att vara beroende av araber när det gäller konstgödsel. Det skulle vara helt förödande. Det är bara direkta fiender till fosterlandet som önskar sig en utveckling där vi måste stå med mössan i hand och ta det araberna erbjuder oss eller i värsta fall nekar oss.

Citat:
ett apatitverk för att kunna förse LKAB:s planerade industripark i Luleå med apatitkoncentrat.

Ur apatitkoncentratet kan både fosfor till mineralgödsel och sällsynta jordartsmetaller som bland annat används i elbilar, vindkraftsverk och försvarsindustrin utvinnas.

https://lkab.com/press/lkab-far-miljotillstand-for-verksamheten-i-gallivare/
Citera
2026-06-16, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är väl inte alls omöjligt att Wallenbergarna är intresserade av att vara med och investera i LKAB:s nya apatitverk i Malmberget nu när miljötillsåndet är klart, därav namnbytet? EU kan inte fortsätta att vara beroende av araber när det gäller konstgödsel. Det skulle vara helt förödande. Det är bara direkta fiender till fosterlandet som önskar sig en utveckling där vi måste stå med mössan i hand och ta det araberna erbjuder oss eller i värsta fall nekar oss.

https://lkab.com/press/lkab-far-miljotillstand-for-verksamheten-i-gallivare/

Wallenbergs intresse ligger i att tjäna pengar och det gör de gärna med så liten risk som möjligt. Det vill säga genom att EU och staten garanterar så stor andel som möjligt, ger dem direkta bidrag och försvårar för deras konkurrenter på olika sätt.

Du kommer att få stå med mössan i hand om den gröna given fortsätter sitt slöseri med skattemedel utan krav.
Citera
2026-06-16, 15:52
Medlem
Citat:
Wallenbergs intresse ligger i att tjäna pengar och det gör de gärna med så liten risk som möjligt. Det vill säga genom att EU och staten garanterar så stor andel som möjligt, ger dem direkta bidrag och försvårar för deras konkurrenter på olika sätt.

Du kommer att få stå med mössan i hand om den gröna given fortsätter sitt slöseri med skattemedel utan krav.

Så du anser att ett apatitverk i Malmberget syftande till mineralgödsel i Luleå enbart är ett slöseri med skattepengar? Har jag uppfattat saken rätt?
Citera
2026-06-16, 16:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du anser att ett apatitverk i Malmberget syftande till mineralgödsel i Luleå enbart är ett slöseri med skattepengar? Har jag uppfattat saken rätt?

Apatitverket är din spekulation och inget jag vare sig nämnt eller har någon åsikt om. Läs mitt inlägg så ser du vad jag anser om Wallenberg.
Citera
2026-06-16, 16:34
Medlem
Citat:
Apatitverket är din spekulation och inget jag vare sig nämnt eller har någon åsikt om. Läs mitt inlägg så ser du vad jag anser om Wallenberg.

Wallenbergarna har tjänat pengar och i min värld är det ingen skam. Visst har de haft ett delvist symbiost förhållande till S under efterkrigstiden men det förhållandet gagnade faktiskt vårt fosterland.

När det behövdes försvarsmateriel, mediciner, elkraft, infrastruktur, telekommunikation i ett samhälle så visst var det företagen inom Investor och Providentia som gynnades men ingen kan komma och säga att det blev helt misslyckat i Sverige.
Citera
2026-06-16, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Wallenbergarna har tjänat pengar och i min värld är det ingen skam. Visst har de haft ett delvist symbiost förhållande till S under efterkrigstiden men det förhållandet gagnade faktiskt vårt fosterland.

När det behövdes försvarsmateriel, mediciner, elkraft, infrastruktur, telekommunikation i ett samhälle så visst var det företagen inom Investor och Providentia som gynnades men ingen kan komma och säga att det blev helt misslyckat i Sverige.

Dagens Wallenberg och MW har bara blodet gemensamt. Deras fäder hade redan vansläktats. Peter var en medelmåtta och Marc nådde inte ens dit, men det fattade han och tog genvägen en tidig morgon på senhösten för 55 år sedan.
Citera
2026-06-17, 05:15
Medlem
Citat:
Om Stegra inte lyckas omvandlar de projektet till något annat eftersom de förfogar över minst lika mycket eleffekt som Stockholm.

Det är så sjukt att man baxnar.

På något sätt upplever jag att du har fixerat dig, för att inte säga fastnat, vid just Stockholms elbehov.

Jag har mycket svårt att se kopplingen mellan Stegra och Stockholm vad anbelangar el- eller effektbehov.

Varför är du inte bekymrad över Stegras elbehov kontra ex. Helsingfors, Hamburgs eller Köpenhamns el- och effektbehov? Elmarknaden sträcker sig som bekant även till dessa orter. Stockholm är ingen centralort vad elen anbelangar utan en ort på en fri marknad och Stockholm ska således jämföras med alla andra och det på lika villkor.

Stockholms ev. "problem" med elen löses på plats och det är ingen som på en fri marknad kan komma utifrån med konstgjorda metoder och lösa dessa ev. "problem".

Vem skulle göra det och framförallt varför?

Sätt igång och bygg mer kärnkraft i.st.f att beskylla andra för att mer eller mindre stjäla el som tydligen per någon sorts oförklarlig automatik skulle vara reserverad för just Stockholm.

Vad jag vet så är inte elektronerna öronmärkta. Den som kan betala får köpa.
Citera
2026-06-17, 09:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På något sätt upplever jag att du har fixerat dig, för att inte säga fastnat, vid just Stockholms elbehov.

Jag har mycket svårt att se kopplingen mellan Stegra och Stockholm vad anbelangar el- eller effektbehov.

Varför är du inte bekymrad över Stegras elbehov kontra ex. Helsingfors, Hamburgs eller Köpenhamns el- och effektbehov? Elmarknaden sträcker sig som bekant även till dessa orter. Stockholm är ingen centralort vad elen anbelangar utan en ort på en fri marknad och Stockholm ska således jämföras med alla andra och det på lika villkor.

Stockholms ev. "problem" med elen löses på plats och det är ingen som på en fri marknad kan komma utifrån med konstgjorda metoder och lösa dessa ev. "problem".

Vem skulle göra det och framförallt varför?

Sätt igång och bygg mer kärnkraft i.st.f att beskylla andra för att mer eller mindre stjäla el som tydligen per någon sorts oförklarlig automatik skulle vara reserverad för just Stockholm.

Vad jag vet så är inte elektronerna öronmärkta. Den som kan betala får köpa.

Jag har inte fixerat mig, men du har det och det visar ditt inlägg här där du breder ut dig i frågan. Jag använde bara jämförelsen eftersom det är vad medierna gjort.
Citera
2026-06-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Ja, det blir nog serverhall istället. Orsaken finns förklarat här:

https://ledarsidorna.se/stegra-omsar-skinn-och-ingen-granskar-korten/

Den nya strukturen öppnar en möjlighet som inte belysts tillräckligt. Det mest värdefulla bolaget förfogar över är kanske inte stålet, utan något mer odramatiskt: rätten till en mycket stor elanslutning i Norrbotten och långa avtal om billig el. Sådant är i dag extremt eftertraktat — inte minst av datacenter, som slukar el.

Stegra som nu är ett dotterbolag lär förr eller senare gå i konkurs. I denna konkurs ingår alla bidrag och lånegarantier från EU och svenska staten samt satsade pensionspengar. Wallenberg sitter säkert i det nybildade bolaget och kan tjäna mycket pengar på rätten till elanslutning och gynnsamma elavtal.

Hur kan rätten till en mycket stor elanslutning och långa avtal om billig el, inte ha villkorats för produktion av fossilfritt stål? Det låter konstigt att detta är något som kan användas till lite vad som helst, som t.ex. en serverhall.

Dessutom om denna ”rätt” är värd mycket pengar, så har staten de facto gett bort något värdefullt till H2GS/Stegra, d.v.s. det är i princip ett stort statsbidrag för att gynna den gröna industrin.
Citera
2026-06-18, 09:59
Medlem
2560ps avatar
https://www.gp.se/ekonomi/oklart-nar-stegra-startar-komplex-ovning.f6ae7d44-3ffe-5b7f-a6db-bdd992b9d672

Citat:
Stegra vill inte meddela när fabriken utanför Boden väntas börja producera stål. Den redan uppskjutna produktionsplanen ses över.
– Vi ger en tidplan när vi har möjlighet att göra det, säger bolagets presschef Karin Hallstan.

Text: Arvid Uddfeldt/TT &
TT
Publicerad: 3 timmar sen
I oktober i fjol meddelade Stegra att produktionsstarten skjutits fram omkring tre månader till början av 2027 – och i april uppgav Stegra att tidsplanen är ”under översyn”.

Vad som nu gäller är oklart.

– Vi kommenterar inte det, utan vi jobbar nu med att trappa upp produktiviteten från en lägre nivå på bygget. Och det är först efter det vi kommer att kommunicera en plan med våra kunder och våra andra närmaste intressenter, säger Hallstan.

Hon vill inte uppge om den gamla planen fortfarande gäller.

Citat:
Wallenberg förtegen
Wallenberg Investments hänvisar frågor om produktionen till Stegra.

När TT förra månaden intervjuade Jacob Wallenberg, vice ordförande i Wallenberg Investments och ordförande i Investor, gav han inga konkreta detaljer om produktionsstarten.
Citera
2026-06-18, 10:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
https://www.gp.se/ekonomi/oklart-nar-stegra-startar-komplex-ovning.f6ae7d44-3ffe-5b7f-a6db-bdd992b9d672

STEGRA är en AFFÄRSMODELL dom kan inte planera när och i vilket skede av toalettbesökets som dom ska torka sig i arselet.

Före du stänger dörren, innan du ta av dig byxorna eller var det sedan man tvättat händerna 🤷‍♂️.

STEGRA har inte en enda fungerande plan, konsekvenserna blir där efter.

Avvattning
Finansierings
Masshantering
Projektering
Inköp
Arbetsmiljö
Byggproduktion
Leverans
Bemanning
Stålproduktion
Kommunikation

Alla dessa slutar med PLAN.

Så STEGRAS dysfunktionella arbetssätt gör att deras produktions start inte går att förmedla.

STEGRA har nog mer arbete med att uppdatera och förändra sina totalt ofullständiga planer.

Hur länge väntar kunderna?

KORRUPTION är en farlig sjukdom, och saknar man SJUKDOMSINSIKT så finns inte någon räddning.

Så den gröna omställningen har inte problem med långsams tillståndsprocesser, dom är däremot alldeles för INKOMPETENTA för att tillgängliggöra sik snabba tillståndsprocesser och handläggning.

TRÅKIGT speciellt om planeten håller på att brinna upp också.
Senast redigerad av Filfjant 2026-06-18 kl. 11:00.
Citera
2026-06-18, 11:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Hur kan rätten till en mycket stor elanslutning och långa avtal om billig el, inte ha villkorats för produktion av fossilfritt stål? Det låter konstigt att detta är något som kan användas till lite vad som helst, som t.ex. en serverhall.

Dessutom om denna ”rätt” är värd mycket pengar, så har staten de facto gett bort något värdefullt till H2GS/Stegra, d.v.s. det är i princip ett stort statsbidrag för att gynna den gröna industrin.

Svaret är helt enkelt att det inte finns någon sådan selektiv process när Svenska kraftnät och elbolaget gör tilldelningar. Det har aldrig villkorats något till någon. Ett företag får tilldelning och sedan bryr sig inte någon om vad de ägnar sig åt. Det har ju inte varit ovanligt att ett företag med en viss verksamhet blivit uppköpta och att köparen sedan ändrar verksamheten till något helt annat, men bedriver de nya i samma lokaler med samma elanslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in