Citat:
Ursprungligen postat av
swedak
Har en kanske konstig fråga.
Vid bil, lastbil, mc och moped körkort måste man lära sig trafikregler och vad alla skyltar mm betyder.
Och polisen straffar dej om du gör fel i trafiken.
Men...Om man ej har körkort och endast har cykel.
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar.. Dumt exempel. Om jag tex. cyklar på motorvägen, kan polisen ge mig böter? Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??
Sverige har kanske 1 000 hyllmeter med lagstiftning. Som medborgare så finns det inget krav på att man kan lagstiftningen men om man bryter mot den så kan man straffas. Förutom Svensk författningssamling" så ger myndigheter ut lagstiftning som det är straffbart att bryta mot.
Exempelvis ger Arbetsmiljöverket ut regelverk som säger att man ska ha hjälm på en byggarbetsplats om det finns risk att man ska få saker i huvudet. Bryter arbetsplatsen mot det riskerar företaget böter.
Du ska följa skattelagstiftningen även om du aldrig har läst den.
Som djurägare förväntas du följa jordbruksverkets författningar annars riskerar du staff.
Du ska kunna tullregler, regler för sjöfart om du har en båt, har du blivit sjuk så finns det lagstiftning som säger att du inte får sprida vissa sjukdomar vidare.
Alla Sveriges 290 kommuner ger ut lokal ordningsstadga som berättar om vilka regler som gäller i kommunen. Straffbart att bryta mot dem exempelvis dricka alkohol på fel plats.
Du ska kunna lagen om skydd mot olyckor. Där står att de ska vara försiktig med eld och inte elda vid eldningsförbud. Om du kommer till en olycka så är du skyldig att hjälpa till. Räddningsledare kan beordra dig tjänsteplikt och då riskerar du straffas om du inte hjälper till. Du kan till och med tvingas att utbilda dig till brandman och tvingas ingå i ett räddningsvärn.
Som sagt, det finns oerhört mycket lagstiftning och förarbeten till dem som också kan användas mot dig i en rättegång. Det är helt omöjligt att ens förstå omfattningen. Dessutom har en del internationell lagstiftning bärighet i Sverige.
Bra konstatera att man får följa sunt förnuft och att ta hänsyn till sin omgivning.