2026-06-09, 11:07
Medlem
Har en kanske konstig fråga.
Vid bil, lastbil, mc och moped körkort måste man lära sig trafikregler och vad alla skyltar mm betyder.
Och polisen straffar dej om du gör fel i trafiken.
Men...Om man ej har körkort och endast har cykel.
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar.. Dumt exempel. Om jag tex. cyklar på motorvägen, kan polisen ge mig böter? Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??
Citera
2026-06-09, 11:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Spännande fråga faktiskt för att lära sig cykla gjorde man hemma på villagatan och när man väl var säker nog så var det fritt fram att cykla över hela stan.

Reglerna för cykeltrafik fick man lära sig av föräldrarna och det var mest, cykla på sidan och håll koll på trafiken. Sen var man fullärd🤪
Sen i mellanstadiet fick man besök av polisen i skolan och då cykla någon liten teknikbana och visa upp sin cykel och hålla tummarna för att man skulle få klistermärket ”säker cykel”. Tror inte ens då det pratades om cykling på motorväg men ska tilläggas så bodde jag så till att det var långt till närmaste motorväg.

Jag är född på 70-talet så det var lite annat på den tiden. Idag får barnen knappt cykla på gatan utan full hockeyutrustning på sig. Vi visste inte ens att hjälm behövdes och de första frigolithjärnorna var nog mest för syns skull.
Citera
2026-06-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedak
Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??

Polisen säger det. Och här talar de också om vilka bötesbeloppen är om man bryter mot reglerna:
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/cykel/
Citera
2026-06-09, 11:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vid bil, lastbil, mc och moped körkort måste man lära sig trafikregler och vad alla skyltar mm betyder.
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar.. Dumt exempel. Om jag tex. cyklar på motorvägen, kan polisen ge mig böter? Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??
Här: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/cykel/
och här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/trafikregler-for-dig-som-cyklar/
och här: https://ntf.se/fragor-och-svar/cykel/lagar-och-regler/
och här, i själva lagtexten: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Citera
2026-06-09, 11:39
Medlem
Citat:
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar..
Tänker du att vi måste ha kurser och certifikat för allt? Typ en kurs för hur man handlar på Ica? En kurs för hur man umgås med andra så man förstår att man inte får slå dem på käften?

Att du inte kan skrivregler saknar dock straff.
Citera
2026-06-09, 11:44
Medlem
sommarlovs avatar
Var du sjuk de gånger vi fick veta sånt i skolan?
Citera
2026-06-09, 11:53
Medlem
Lacerdas avatar
Att cykla på motorväg var väl ett förbud som var allmänt känt hos varenda medborgare fram till 10-15 år sedan. Med flödet av negrer, semiter och allsköns slödder som invandrat så är denna regel förmodligen något som bör åberopas under alla SFI lektioner.

Fascinerande inlägg dessutom från någon som varit registrerad på forumet sedan 2009.
Citera
2026-06-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Var du sjuk de gånger vi fick veta sånt i skolan?

Jag är född på 60 talet och fick inte lära mig detta i skolan.
Det va bara en sak jag tänkte på. Vill absolut inte ha nåt körkort för cykel.
Bara nyfiken på var det står att jag är skyldig att lära mig dessa regler innan jag cyklar i trafiken.
Kan barn småskoleåldern hålla reda på vad en huvudled är och vem som har företräde vid övergångställe/ cykelöverfart??
Citera
2026-06-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Att cykla på motorväg var väl ett förbud som var allmänt känt hos varenda medborgare fram till 10-15 år sedan. Med flödet av negrer, semiter och allsköns slödder som invandrat så är denna regel förmodligen något som bör åberopas under alla SFI lektioner.

Fascinerande inlägg dessutom från någon som varit registrerad på forumet sedan 2009.

På vilket sätt anser du det vara en fascinerande fråga....Vad har det med när jag registrerade mig att göra??
Citera
2026-06-09, 12:02
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
På vilket sätt anser du det vara en fascinerande fråga....Vad har det med när jag registrerade mig att göra??
Du har funnits på forumet sedan 2009 och har knappt postat några inlägg alls. När du väl kommer med ett inlägg så är det av den här kalibern. Det är väldigt fascinerande och om du inte kan förstå det så beklagar jag. Trevlig sommar!
Citera
2026-06-09, 12:22
Medlem
Citat:

Det framgår i Trafikförordning (1998:1276).
Det är väl precis som med alla andra lagar, du förväntas ta reda på vad som gäller.
Citera
2026-06-09, 12:22
Medlem
Det gäller ju alla lagar i landet, inte bara om du cyklar.
Du kan inte bryta mot lagen å skylla på att du inte visste, du har själv ansvar att ta reda på vad som gäller.
Lyckligtvis åker man ju inte dit för smärre missförstånd och lagarna vi har inskränker ju inte direkt på ens liv när man lever ett vanligt liv, men har man som vana att hoppa fallskärm eller använda metalldetektor osv så finns regler för mycket.

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in