Citat:
Ursprungligen postat av
swedak
Har en kanske konstig fråga.
Vid bil, lastbil, mc och moped körkort måste man lära sig trafikregler och vad alla skyltar mm betyder.
Och polisen straffar dej om du gör fel i trafiken.
Men...Om man ej har körkort och endast har cykel.
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar.. Dumt exempel. Om jag tex. cyklar på motorvägen, kan polisen ge mig böter? Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??
Okunskap om vad lagen säger är inte någon ursäkt när det kommer till straffansvar.
Okunskapen som följer av att inte ha körkort när det gäller skadeståndsansvar då? Ja, kör du körkortspliktigt fordon ändå så är det ju brottsligt och det är ju svårt att ducka. Frågan är vad du skall orsaka om du cyklar eller går och att det ändå inte är brottslig handling. T.ex. gå mot rött? Du har nog svårt att ducka där också, men det är nog den största chansen du har att ducka pga kunskapsbrister som körkortsutbildning skulle avhjälpt.
Sen finns det annan kunskapsbrist som kan ursäkta, nämligen om du saknar insikt i dina handlingars konsekvenser. Men här snackar vi om du inte förstår att cykeln far iväg om du sätter dig och trampar eller att du hamnar med cykeln dit den far. Du kan nog undgå ansvar om du inte har förstånd som även småbarn verkar ha.
En annan faktor kan ju vara att du saknar kunskap om att det är en motorväg pga bristande skyltning. Saknas det skyltning så är det nog svårt att bli fälld, men kanske inte just i fallet med motorvägen, men väl andra vägar där du inte får cykla.
För gångtrafikanter finns ju ytterligare en möjlighet då man ju inte är inskränkt till att färdas längs vägar. Du kan alltså komma till en väg du inte får gå på utan att för den delen behövt passera en skylt där gångtrafik förbjuds. Samtidigt är det som för cyklisten ett problem om det är en motorväg eller att vägens utformning i övrigt innebär att det står klart att man inte får gå där.
I övrigt med tanke på att detta torde ingå i allmänbildningen precis som vad andra lagar och regler säger så borde det kanske snarare ingå i vanliga skolans uppgift att lära ut snarare än trafikskolan (så kan de sistnämnda koncentrera sig på vad som är specifikt för just det fordonet man skall lära sig köra).