2026-06-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är väl knappast normalt med 1,5h avdelningsfika med tårta varje dag (14-1530) och åker du hem en timme tidigare så försvinner ju den timmen också

Jag skippar oftast fikat, tar några mackor framför datorn till lunch, och får massor gjort varje dag. De störmoment i form av lite småprat med kollegor är mindre än 30 min per dag, dvs motsvarande normal fikatid.

Brukar dessutom kunna svara på mail och annat på teamsmöten när det är något som inte rör en själv, så blir ganska effektivt ändå.

Ja, man kan ha teamsmötet hemma, men där har jag inte två datorer och kan inte jobba med andra saker samtidigt (vi har olika dator för internet och intranät) samt att timmen efter har man ett fysiskt möte osv

Om människan bara vore en maskin, som då den mottagit den babblande kontorsnomadens driftstopps-gåva kunde accelerera som ett UFO till full produktivitet när störsändningen avslutats.
Dessa ambulerande pratmaskiner på kontoret där bara glassbilsmelodin saknas vandrar med stor flit än hit, än dit, och ingen vill ha deras skit.

Och om din arbetsgivare skulle investera i två datorer för ditt och dina distansarbetarkollegors hemmakontor, är företagets affärsidé så värdelös att det vore slutet på företaget?

Vidhåller: Ingenting kommer fungera om man inte seriöst vill det ska fungera.
Senast redigerad av pjabas 2026-06-12 kl. 21:17.
Citera
2026-06-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om människan bara vore en maskin, som då den mottagit den babblande kontorsnomadens driftstopps-gåva kunde accelerera som ett UFO till full produktivitet när störsändningen avslutats.
Dessa ambulerande pratmaskiner på kontoret där bara glassbilsmelodin saknas vandrar med stor flit än hit, än dit, och ingen vill ha deras skit.

Och om din arbetsgivare skulle investera i två datorer för ditt och dina distansarbetarkollegors hemmakontor, är företagets affärsidé så värdelös att det vore slutet på företaget?

Vidhåller: Ingenting kommer fungera om man inte seriöst vill det ska fungera.

Förstår du vad ett intranät är?
Citera
2026-06-12, 23:46
Medlem
Citat:
ja
Citera
2026-06-12, 23:48
Medlem
Citat:
ja

Och hur hade du tänkt att två datorer hemma hjälper mig då (förutom behov av ett kontor)
Citera
2026-06-12, 23:52
Medlem
Citat:
Och hur hade du tänkt att två datorer hemma hjälper mig då (förutom behov av ett kontor)
Be din arbetsgivare ordna en VPN-ingång till dig.
Citera
2026-06-13, 08:53
Medlem
Citat:
Be din arbetsgivare ordna en VPN-ingång till dig.

Glöm det, vi har ett intranät som är helt avskilt ifrån internet pga säkerhetsskäl.

Vi har ett annat nät vi kommer åt via VPN, men arbetar i olika system
Citera
2026-06-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det är det inte, sluta löjla dig. En kompetent IT-avdelning kan naturligtvis se till att distans jobb följer all säkerhetsklassning...

Att förhindra att någon obehörig tittar på skärmen skulle innebära att kameraövervaka rummet.
Men det kanske de anställda går med på. Jag skulle också göra det, men min erfarenhet är att folk tom stänger kameran på skärmen, för man vet att de kan titta. Det behövs inget ”acceptera”, det är bara skådespel, de kan fjärrstyra ändå och det är bra, tycker jag.
Men alla tycker inte det.
De som stjäl information från arbetsgivaren och gör till sin egen.
Citera
2026-06-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Klart det finns erfarenhet och kompetens inom Scanias humankapital. Men INGEN resurs är ovärderlig eller oersättbar.

Dina resonemang är lite de jag hör från de som inte fattar hur hur global sourcing går till. De anställda är inte så viktiga som de gärna vill tro om sig själva.

Om inte kompetens kan hittas i Baltikum så kan vi hämta den från något annat av alla nearshore-länder och jag kan lova dig att det går hitta. Många av dessa resurser skulle mer än gärna vilja flytta till Sverige med krav på närvaro varje dag.

Om det nu spelar roll så är jag chef på ett av de bolag som återfinns på S&P100 och jag har en global roll.

Lycka till med dina ryssar, för du vet väl att dina ”polacker” är ryssar.
Citera
2026-06-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Dina resonemang är lite de jag hör från de som inte fattar hur komplex produkt en lastbil är.

Jag tror absolut att det finns jätteduktiga indier och balter. Men att man byta ut en ingenjör som jobbat med avgasefterbehandling i 20 år och sätta dit en balt som kan programmera java tror jag inte alltid är tillämpligt.

Jag vet inte vilken branch du är chef i, om det är nåt med kvalificerad och specialicerad arbetskraft eller bara nåt kötta betongjobb? Du får väl ansöka till nåt chefsjobb på Traton och köpa in ett gäng balter som kan ta över utvecklingen av självkörande fordon, gasväxling och annat. Jag ska absolut inte säga att det är omöjligt, men även balterna ska ju vilja bo i Södertälje, betala svenska priser för mat, villor osv. Det är ju inte så att det kommer ett gäng och bor i husvagnar 3 månader och sen är allt fixat. Det är ju långsiktig kompetensuppbyggnad.

Han påstår att han jobbar globalt på något av dessa;
https://www.stockblogs.se/sveriges-storsta-foretag/
En okunnig säljare utan insikt i säkerhetsläget, som han resonerar kring arbetskraft. En skitpratare, får vi hoppas.
Citera
2026-06-13, 12:50
Medlem
Citat:

Då ordet intranät för många kommit att betyda en intern website kan det vara bättre att säga isolerat nät eller liknande.

Har själv aldrig jobbat någonstans där man haft det så utan man har kunnat komma åt internet från samma datorn man jobbar på. Riktigt känsliga saker har vi säkra kluster man får ansluta till och som man bara kan skicka data till, inte hämta.
Citera
2026-06-14, 21:10
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
En sak som jag tror är svårt är att vrida tillbaka klockan till arbetssättet man hade 2019 och tidigare med att man satt i stora team hela dagarna och jobbade tillsammans, grejen idag är ju att även om man ses på plats så sitter folk ändå i sina separata Teams-möten hela dagarna då man stänger in sig i sina rum. Så antingen distansjobbar man på plats eller hemifrån, men ska man sitta i sina egna samtal på plats så behövs egna rum till alla så då faller ändå poängen med att man ska träffas på kontoret.

Jaa det som är problemet med hybrid då. Bättre o få till mötesdagar med alla på plats
Citera
2026-06-18, 00:14
Medlem
bithaxs avatar
Låter ju som döden för företaget.
Hur ska de då få någon att vilja jobba i Södertälje om man inte ens kan skippa pendla några dagar i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in