2026-06-17, 21:17
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag är medveten om att min ståndpunkt kan få svåra konsekvenser, och jag tar inte lätt på det.

När det gäller våldtäkt och incest tycker jag att det är fruktansvärda brott. Kvinnan är helt oskyldig och förtjänar allt stöd, all vård och all hjälp samhället kan ge.

Samtidigt anser jag inte att barnets rätt till liv avgörs av hur det blev till. Barnet bär inget ansvar för gärningsmannens handlingar. Därför gör jag ingen skillnad mellan graviditeter som uppkommit genom samtycke och graviditeter som uppkommit genom våldtäkt.

Vi kommer sannolikt inte att enas i den frågan, och det är okej. Men min ståndpunkt bygger på samma princip i alla situationer: om fostret har ett människovärde har det det oavsett vem pappan är eller hur graviditeten uppstod.

Fint så.

Citat:
Jag skulle rädda två åringen.

Inte för att de 1000 embryona saknar människovärde, utan för att två åringen är den jag faktiskt har möjlighet att hjälpa omedelbart. Samma princip skulle gälla om valet stod mellan en tvååring och tio vuxna som jag inte kunde nå samtidigt.

Det här tankeexperimentet avgör inte frågan om människovärde. I en nödsituation tvingas vi göra tragiska prioriteringar av många olika skäl, men det betyder inte att den vi inte lyckas rädda har mindre värde.

När det gäller grisen anser jag att människan har ett särskilt värde just därför att hon är människa. Det är därför jag också tycker att ett mänskligt embryo har högre moraliskt värde än ett grisembryo eller en gris. Att jag äter kött förändrar inte den principen.

Jag skulle också rädda 2 åringen eftersom 2 åringen skulle känna smärta och uppleva dödsångest och redan vid 1 års åldern blir barnet medveten om sig själv. Och 2 åringen skulle ha ett högre värde för mig eftersom det var min brors.

Varför anser du att människan har ett högre värde än andra djur? Vad grundar du den inställningen i?
Citera
2026-06-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Fint så.

Jag skulle också rädda 2 åringen eftersom 2 åringen skulle känna smärta och uppleva dödsångest och redan vid 1 års åldern blir barnet medveten om sig själv. Och 2 åringen skulle ha ett högre värde för mig eftersom det var min brors.

Varför anser du att människan har ett högre värde än andra djur? Vad grundar du den inställningen i?

Bra fråga.

Jag anser inte att djur saknar värde. Tvärtom tycker jag att djur ska skyddas från onödigt lidande.

Men jag anser att människor har ett särskilt människovärde. Det är också den princip som hela vårt rättssystem bygger på. Vi dömer inte mord på en människa och avlivning av ett djur som samma brott, trots att båda kan känna smärta.

Så jag utgår från att människan har ett särskilt moraliskt värde. Där vi skiljer oss åt är att jag menar att detta värde följer människan genom hela hennes utveckling, medan du menar att det uppstår först senare.
Citera
2026-06-17, 21:28
Medlem
Citat:
Du blandar ihop biologisk art med moralisk status.
Ja, ett embryo är ett utvecklingsstadium hos människan, precis som ett ekollon är ett utvecklingsstadium hos en ek. Men det innebär inte att alla stadier är identiska eller ska värderas på samma sätt.

Vi gör den typen av skillnader hela tiden. Ett ekollon är inte en ek. En larv är inte en fjäril. Ett nybefruktat embryo är inte samma sak som en född människa, även om de tillhör samma livscykel.

Frågan i abortdebatten är därför inte vilken biologisk art embryot tillhör, utan när det får en moralisk status som ger samma rätt till skydd som en född människa. Där finns det olika filosofiska uppfattningar, och det går inte att lösa genom att bara konstatera att embryot är mänskligt liv.

Det var ett evinnerligt tjatande om att "blanda ihop" hela tiden.

Det är ju exakt vad du vill? att mänskliga embryon ska betraktas som människor med samma värde och status som födda människor? Du vill inte ha aborträtt....dvs embryon ska gå före födda människors rättigheter och värde....KVINNORS..för låt mig gissa att du inte alls är intresserad av att embryon ska gå före ex. mäns rättigheter...för så brukar ni abortmotståndare i regel resonera....
Om det handlar om att män ex. ska påtvingas ta hand om oönskade barn, så är det inte lika kul.

Och vem har nånsin pratat om att mänskliga embryon skulle vara en annan art än födda människor?

Embryon har självklart inte samma status som en född människa, eftersom dessa två stadier inte är samma sak.
Födda människor, även de som ev. finns i en framtid tar vi väldigt mycket mer hänsyn till än till embryon Dvs födda människor rätt till att bestämma över sin egen kropp och liv går före.....födda barns välmående och trygghet går före...embryons "rätt" att utvecklas vidare mot födda människors vilja.
Senast redigerad av Merapi 2026-06-17 kl. 21:44.
Citera
2026-06-17, 21:44
Medlem
Citat:
Jag tycker ditt tågexempel missar kärnan i abortfrågan.
Abort handlar inte om att välja mellan två fristående individer på varsin tågräls. Det handlar om huruvida en människa ska vara skyldig att använda sin egen kropp och utsätta sig för graviditetens och förlossningens risker mot sin vilja.
Jag reagerar också på att du skriver att embryots värde bestäms av föräldrarna. Då är människovärdet inte längre objektivt utan helt subjektivt. Antingen har embryot samma människovärde från befruktningen, eller så anser man att människovärdet utvecklas gradvis.
Att låta föräldrarnas känslor avgöra värdet blir en märklig princip.
För mig är den avgörande frågan inte om embryot är mänskligt liv.
Det är det biologiskt. Frågan är om ett embryo har samma rätt att använda en annan människas kropp som den människan har rätt att bestämma över sin egen kropp. Där går våra uppfattningar isär.

Jo, det är precis vad abortfrågan är.
1. De som är mot abort, värderar ju embryots liv framför kvinnans autonomi och liv, kropp och hälsa.
2. De som är för laglig säker och reglerad abort, värderar kvinnans autonomi och liv, kropp och hälsa framför embryots liv. Så. Hjälper du kvinnan som har ett medvetande och lider tills dess tråget träffar henne. Eller räddar du embryot som inte har ett medvetande och inte lider. Det är där den moraliska frågan vilar. För min del är det kvinnan som blir viktigast under tidig graviditet. Och efterhand fostret alltmer kan klara sig utanför kvinnans kropp, desto viktigare blir även fostret. Där går både biologi och moral ihop.

Ja, det är ju föräldrarna som vet om och känner sitt embryo. Andra människor känner inte till det/känner det inte. Och embryot själv har ett alldeles för outvecklat medvetande för att känna sig själv. Därav är det faktiskt bara föräldrarna som kan sätta ett värde på embryot. Ingen annan kan. Flertalet människor vet inte ens om att det växer ett liv i kvinnans mage. Syns inte. Märks inte. Så tidigt i graviditeten.
Citera
2026-06-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Då är det din svaga tolkningsförmåga som har gjort sig påmind igen. Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om promiskuitet och högstatusmän. Utan det jag sa gäller för alla, oavsett relationsstatus. Vill du inte bli gravid så låt bli att sära på benen. Simple as that.

Det är underförstått när du använder uttrycket "sära på benen". Det är ett äckligt och mycket nedlåtande uttryck som missunnsamma incels använder på kvinnor som de tror är promiskuösa och som de tror ligger med "högstatusmän". Sex är mer än bara "sära på benen", det är kärlek/ömhet/intimitet/komma varandra nära/binda starkare band till varandra. Det är kyssar, smek, fysisk och psykisk och andlig närhet till varandra. Etc.

Så. Använder du det äckliga och nedlåtande uttrycket "sära på benen", så är det underförstått vad du menar. och menar du det inte, så ska du lägga av att använda det äckliga uttrycket.

I övrigt: kvinnan kanske vill bli gravid. Men när hon väl är gravid så vill inte mannen, eller andra omständigheter händer. och plötsligt vill hon inte. Eller så tror hon att hon inte kan bli gravid (för att hon är för gammal, för att hon har p-medel, för att hon alltid har haft svårt för att bli gravid, för att hon har sjukdom som gör det svårt att bli gravid, för att hon tror att det är svårt rent generellt att bli gravid, för att hon inte borde ha ägglossning just då etc. etc. etc.) men så visade det sig att hon visst kunde bli det... och det var inte önskat.
Citera
2026-06-17, 21:53
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Bra fråga.

Jag anser inte att djur saknar värde. Tvärtom tycker jag att djur ska skyddas från onödigt lidande.

Men jag anser att människor har ett särskilt människovärde. Det är också den princip som hela vårt rättssystem bygger på. Vi dömer inte mord på en människa och avlivning av ett djur som samma brott, trots att båda kan känna smärta.

Så jag utgår från att människan har ett särskilt moraliskt värde. Där vi skiljer oss åt är att jag menar att detta värde följer människan genom hela hennes utveckling, medan du menar att det uppstår först senare.

Varför anser du att människan har ett särskilt värde? För att vårt rättsväsende dömer olika vid mord på människa och avlivning av djur? Isåfall blir min följdfråga, om du levt i ett land som värderade människa och djur samma lika. Hade du då ansett att människan inte har ett särskilt moraliskt värde?
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-17 kl. 22:06.
Citera
2026-06-17, 21:59
Medlem
Citat:
Det kanske hon skulle ha tänkt på innan hon valde att sära på benen.

Sen är det ganska liten risk att dö av en graviditet. Däremot är det 100% risk för ett foster att dö av en abort. Så din jämförelse haltar ganska rejält är jag rädd.

Incel-tugg igen. Vill du framstå som en incel, Joe88?

Ja, just dö är liten risk. Men det finns risk för en jädra massa andra saker.
Därtill så är det flera, många flera som blir kritiskt sjuka av graviditet men som räddas tack vare god sjukvård. Min mor var nära att dö efter att hon fött mig, den av mig och min partner som är kvinna har vid en av graviditeterna varit svårt sjuk pga. graviditet och nära att dö. En god vän till mig förlorade massor med blod och var nära att dö, vid samtliga sina graviditeter. En bekant var död och fick återupplivas. En kusins fru var mycket nära att dö. En vän till familjen dog några dagar efter sin förlossning. Samtliga blev så här svårt sjuka i slutet av graviditeten/vid förlossningen eller efter förlossningen. Flera jag känner har varit inlagda på sjukhus för svårt graviditetsillamående och fått näring via CVK. En jag känner fick sitta i rullstol pga. svår foglossning. Flera jag känner har spruckit hela vägen och har haft svåra men av detta. Osv. Osv. Osv. Samtliga ville ha barn och våra barn är älskade och önskade! Då står man ju ut med en hel del! Man står ut med allt. Typ. Men för de som inte vill vara gravida och inte vill ha barn... De ska givetvis inte behöva riskera kropp, liv och hälsa. Utan få en laglig, säker och reglerad abort.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-17 kl. 22:13.
Citera
2026-06-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är underförstått när du använder uttrycket "sära på benen". Det är ett äckligt och mycket nedlåtande uttryck som missunnsamma incels använder på kvinnor som de tror är promiskuösa och som de tror ligger med "högstatusmän". Sex är mer än bara "sära på benen", det är kärlek/ömhet/intimitet/komma varandra nära/binda starkare band till varandra. Det är kyssar, smek, fysisk och psykisk och andlig närhet till varandra. Etc.

Så. Använder du det äckliga och nedlåtande uttrycket "sära på benen", så är det underförstått vad du menar. och menar du det inte, så ska du lägga av att använda det äckliga uttrycket.

Eller så använder jag vilka uttryck jag vill oavsett vad jag menar. Sära på benen kan man också göra i ett förhållande. Att du anser det vara äckligt får stå för dig.

Citat:
I övrigt: kvinnan kanske vill bli gravid. Men när hon väl är gravid så vill inte mannen, eller andra omständigheter händer. och plötsligt vill hon inte. Eller så tror hon att hon inte kan bli gravid (för att hon är för gammal, för att hon har p-medel, för att hon alltid har haft svårt för att bli gravid, för att hon har sjukdom som gör det svårt att bli gravid, för att hon tror att det är svårt rent generellt att bli gravid, för att hon inte borde ha ägglossning just då etc. etc. etc.) men så visade det sig att hon visst kunde bli det... och det var inte önskat.

Låt bli att sära på benen då så slipper du alla dessa problem.
Citera
2026-06-17, 22:13
Medlem
Citat:
Eller så använder jag vilka uttryck jag vill oavsett vad jag menar. Sära på benen kan man också göra i ett förhållande. Att du anser det vara äckligt får stå för dig.

Låt bli att sära på benen då så slipper du alla dessa problem.

Ok. Då ser jag dig som en missunnsam incel.
Citera
2026-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Incel-tugg igen. Vill du framstå som en incel, Joe88?

Personangrepp biter inte på mig. Höj dig.

Citat:
Ja, just dö är liten risk. Men det finns risk för en jädra massa andra saker.
Därtill så är det flera, många flera som blir kritiskt sjuka av graviditet men som räddas tack vare god sjukvård. Min mor var nära att dö efter att hon fött mig, den av mig och min partner som är kvinna har vid en av graviditeterna varit svårt sjuk pga. graviditet och nära att dö. En god vän till mig förlorade massor med blod och var nära att dö, vid samtliga sina graviditeter. En bekant var död och fick återupplivas. En kusins fru var mycket nära att dö. En vän till familjen dog några dagar efter sin förlossning. Samtliga blev så här svårt sjuka i slutet av graviditeten/vid förlossningen eller efter förlossningen. Flera jag känner har varit inlagda på sjukhus för svårt graviditetsillamående och fått näring via CVK. En jag känner fick sitta i rullstol pga. svår foglossning. Flera jag känner har spruckit hela vägen och har haft svåra men av detta. Osv. Osv. Osv. Samtliga ville ha barn och våra barn var älskade och önskade! Då står man ju ut med en hel del! Man står ut med allt. Typ. Men för de som inte vill vara gravida och inte vill ha barn... De ska givetvis inte behöva riskera kropp, liv och hälsa. Utan få en laglig, säker och reglerad abort.

Hahaha, och så dags för alla dina ständiga anekdoter igen. Du är verkligen en parodi på dig själv vid det här laget

Själv har jag en stor släkt med massor av kvinnor som fött barn. Inte en enda har haft några som helst komplikationer.
Citera
2026-06-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ok. Då ser jag dig som en missunnsam incel.

Och jag ser dig som en korkad feminist.
Citera
2026-06-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Varför anser du att människan har ett särskilt värde? För att vårt rättsväsende dömer olika vid mord på människa och avlivning av djur? Isåfall blir min följdfråga, om du levt i ett land som värderade människa och djur samma lika. Hade du då ansett att människan inte har ett särskilt moraliskt värde?

Nej, inte alls. Jag hänvisade till rättssystemet som ett exempel, inte som grunden för min uppfattning.

Jag anser att alla människor har ett lika och inneboende människovärde just därför att de är människor. Inte för att de är intelligenta, självmedvetna, starka eller har vissa förmågor.

Om vi i stället grundar människovärdet i egenskaper som medvetande, intelligens eller utvecklingsnivå blir människovärdet graderbart. Då måste man också acceptera att vissa människor har högre värde än andra beroende på vilka egenskaper de har.

Det är just den slutsatsen jag inte accepterar. Därför anser jag att människovärdet följer människan som individ, inte hennes utvecklingsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in