2026-06-17, 14:43
Medlem
Valkompasser är för lata sista minuten röstare. Dessutom omöjligt att veta om skaparna av kompasserna har handplockat frågor för att påverka ditt resultat.

Har man inte läst på både vilken politik som partierna säger att de vill driva, samt det som är ännu viktigare, vilken politik de faktiskt har levererat, då ska man skita i att rösta.

Läs på och rösta nästa val istället.
Citera
2026-06-17, 14:55
Medlem
Min stämde för jag valde inte mellanmjölksalternativen...

Mycket SD och M då såklart.

Du måste vara mer "extrem".

Sedan får man välja vad som är viktigast.

Vilket Sverige vill du se i framtiden?
Citera
2026-06-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Nej, det är inte alls orimligt, men det är något väldigt många verkar ha svårt att förstå.
Det är också en av anledningarna att extrema förenklingar som Valkompassen använder sig av egentligen inte är ett bra verktyg.

Låt mig förenkla det i absurdum med ett exempel.
Valfrågorna är ska skatten höjas, ska vi vara rädda om miljön, ska skolan förbättras?
Parti 1 svarar nej, ja, ja.
Parti 2 svarar ja, ja, nej.
Du svarar nej, ja, nej.
Du är 66% enig med parti 1 och 66% enig med parti 2, även om partierna i sig bara är överens i 33% av frågorna.
Utöka antalet frågor och partier och chansen ökar att du finner sympatier i ett flertal frågor i ett flertal partier.

Man kan ha ha starka sympatier med flera partier även om dom tycker olika i många sakfrågor. Det som kan avgöra vad man röstar är vad man absolut inte sympatiserar med.
Citera
2026-06-17, 15:15
Medlem
Mr1931s avatar
Fråga 4: AfS, så slipper du känna dig smutsig kommande fyra år.
Citera
2026-06-17, 15:40
Moderator
HelgeBuks avatar
1. Nej rösta inte.

2. De är väldigt lika för att de vänder sig till nästan exakt samma människor: medelsvensson.
Citera
2026-06-17, 15:40
Avstängd
Citat:
Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.
Det är så det fungerar. Man röstar på det bästa eller på det minst dåliga.

Precis så fungerar det med mycket, varje dag i din vardag. Ska du köpa middagsmat så börjar du med att välja om du ska handla på Ica eller Willys, därefter om du ska gå, cykla, ta taxi, ta bilen eller bussen dit. Det finns sällan ett val som endast har fördelar.

Men, för att komma närmare, viktade du frågorna? Hoppade du över frågor som egentligen inte berör dig så mycket.

Valkompasserna är bara lite snabba frågor för att ge dig en hint, sedan får du själv läsa på om resten i partiernas program.

Edit: Fick för övrigt 68% på KD, ett parti jag aldrig skulle rösta på. Inte ens om vi matchade till 100%.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-17 kl. 15:45.
Citera
2026-06-17, 15:54
Medlem
Gör inte Aftonbladets valkompass. Jag vet inte hur de har gjort för att manipulera frågorna men jag blev sosse...

Den som vill ha heeelt annat resultat än alla andra test kan göra detta:

https://pro.se/valet-2026/pensionarernas-valkompass
Citera
2026-06-17, 15:59
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?
Dessutom är den första frågan i valkompassen inaktuell.
Rösta på det parti som tycker som du i dina viktigaste frågor.
Citera
2026-06-17, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Fråga 4:

Vill du att de blåa ska få 4år till på sig för att försöka lösa de rödgrönas 20år av kaos, så röstar du på något av TIDÖ-partierna.

Vill du ha tillbaks full invandring, skenande elpriser, matpriser, bensinpriser och nedmontering av skola, sjukvård och polis, ja då är det ju Vänstersidan som gäller.
Håller med om 20 år med kaos. Kan bero på att vi haft borgerlig majoritet i riksdagen i 20 år, samt att S varit dumma nog att regera på moderatbudgetar. De skulle gått i opposition istället för att sukta efter regeringsmakten.
För övrigt är valkompasserna ren skit. Har gjort några stycken och kommer fram till olika resultat varje gång.
Senast redigerad av Lelleolsson 2026-06-17 kl. 16:03.
Citera
2026-06-17, 16:08
Medlem
Blev hugget som stucket mellan M, S, SD och KD för mig. Men sedan ett hopp till L. Längst ner C, MP och V.
Hur som helst, går ju att mha valkompassen att identifiera partier som man INTE borde rösta på också (inte bara identifiera partier man borde rösta på mao).
Citera
2026-06-17, 16:16
Medlem
De svenska partierna är ordnade ganska endimensionellt på en höger-vänster-skala. Om man har åsikter som inte enkelt går att inordna på höger-vänster-skalan så blir det lätt så att man får i stort sett samma poäng på alla partier. Detta är särskilt uppenbart om man kombinerar vänsteråsikter i ekonomiska frågor med högeråsikter i fråga om kultur, ordning och nationalitet. Då får man typ samma poäng på SD och V. Det är en fullt rimlig ideologi men svenska partisystemet får härdsmälta om man tycker så.

För övrigt är valkompasser alldeles för känsliga för sakfrågor och tar inte tillräcklig hänsyn till grundläggande ideologi och värdefrågor. Därför kan man få märkliga resultat som t.ex. högst poäng för M och S och lägst för V och KD, vilket blev mitt resultat senast.
Citera
2026-06-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Provade jag med. Inte det minsta klokare
Om du inte har kapacitet att sätta dig in i de olika partiprogrammen skulle jag rekommendera dig att inte rösta.

Alldeles för lätt att du röstar efter du blivit utsatt för utländsk påverkans kampanj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in