2026-06-17, 13:44
Medlem
Kottsmors avatar
ICA beter sig som vanligt som den maffia de är.

Hur många (framförallt små) men även stora har de gett sig på att försöka döda?
Citera
2026-06-17, 14:04
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag brukar köpa Wasa Husman. Synd om det inte finns på Ica, för Ica ligger närmast.
Citera
2026-06-17, 14:09
Medlem
Igår var jag och handlade på ICA. Extrapris på Ryvitä (stavning?), tillfällighet? Till midsommar och jul köper jag alltid Spisknäcke från Pyramidbageriet. Köper enbart julknäcke från Wasa, jävligt gott med ett par sådana mackor med skinka, senap, tysk pilsner och en stor klar.
Citera
2026-06-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Ica kan ju, precis som Axfood och Coop, kan köra med "utpressning" genom att vägra ta in en leverantörs varor till grossist och vägra ge plats på hyllorna. Så att leverantören tvingas sälja till lägre pris för att alls få sälja. Så att Ica (samt Coop och Axfood) får större del av förtjänsten.

Undra om det här går att lösa på nåt annat sätt än att förbjuda livsmedelskedjor att sälja varor man tillverkat själv eller som man satt sitt eget namn på? Annars tänker jag mig att det snart blir ICA Rågrut, och så har man inte en aning vad det smakar från vecka till vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ägdes inte Wasa av den där svenska nazisten?

Pirate bay-sidekicken? Han var väl arvtagare av pengarna från försäljningen av företaget?
Citera
2026-06-17, 15:02
Medlem
DraconianTimess avatar
Det är inte första gången en sådan konflik blossar upp.
Kommer ihåg att samma ICA för en hel del år sedan bråkade med Gillette i flera omgångar.

När man handlade och kom på att man kanske skulle raka skäggstubben så fanns där bara skräp på ICA. Närmaste konkurrenten till Gillette är Wilinson, men de fanns heller inte.
Istället promotade ICA sina egna fullständigt värdelösa rakprodukter som högts funkar till att förnedringsraka någon inför "The Ugly Carneval", men inte på sig själv.

Så vad vi ser här är bara samma story, fast med ny aktör. Den här gången har det drabbat Wasa och Barilla.
Wasa är kanske inget man bölar över, men ICAs eget knäckebröd kan dra åt helvete.
Barilla är väl OK som pasta, men det finns bättre om man vill göra high end italiensk middag.

Och ja, man kan räkna ut med röven att de vill sälja sina egna produkter. ICA vill helt enkelt ha ett oligopol och det vore en våt dröm för ICAs aktieägare om Sveriges största dagligvaruhandel plötsligt får sådär 90% kontroll över marknaden på vissa varor.
Citera
2026-06-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ägdes inte Wasa av den där svenska nazisten?

Jag bojkottar Barilla sen typ 10 år sen deras chef sa att Barillas produkter är för kärnfamiljer och att bögar kan välja andra produkter.

Carl Lundström, barnbarn till Wasabröds grundare Karl Edvard Lundström, ärvde knäckebrödsimperiet efter sin fars död 1973. När familjen sålde bolaget till det schweiziska läkemedelsbolaget Sandoz 1982 blev han mångmiljonär
Citera
2026-06-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Undra om det här går att lösa på nåt annat sätt än att förbjuda livsmedelskedjor att sälja varor man tillverkat själv eller som man satt sitt eget namn på? Annars tänker jag mig att det snart blir ICA Rågrut, och så har man inte en aning vad det smakar från vecka till vecka.

Pirate bay-sidekicken? Han var väl arvtagare av pengarna från försäljningen av företaget?

Något ICA Rågrut finns det ju inte
Citera
2026-06-17, 15:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
Då blir det mer plats för annat på hyllorna i butikerna istället.

Såg nått annat knäckebröd som är ätbart och inte kommer från Wasabröd ?

Man får gå på coop, willys etc

Klart man skall ha knäckebröd till sillen till midsommar
Citera
2026-06-17, 15:37
Medlem
Bara väntar på att någon skall dra Judekortet

Att Barrilla är Judiska Italienare, snikna
Citera
2026-06-17, 15:39
Medlem
Sandoz knäckebröd. Gör väl ingenting att undvika detta.
Citera
2026-06-17, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Såg nått annat knäckebröd som är ätbart och inte kommer från Wasabröd ?

Man får gå på coop, willys etc

Klart man skall ha knäckebröd till sillen till midsommar

Tunnbröd finns att tillgå och gott till sill, rödlök, gräddfil o nubbar.

Mer om knäckefrågan ...

Tala klarspråk om Barilla-fallet:
https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/fredrik-svedjetun-tala-klarsprak-om-barilla-fallet/
Fredrik Svedjetun:
Veckans hetaste livsmedelsnyhet är att Ica har
sagt upp avtalet med Barilla, vilket inkluderar
det historiskt svenska varumärket Wasabröd.

Vad i hela friden det här handlar om får dock ingen veta. Som chefredaktör på en branschtidning för dagligvaruhandeln kan jag misstänka att parternas prisförhandlingar har havererat, men vad ska kunderna tro?
Citat:
Jaha, vad betyder det? Vilka villkor? Om beslutet är taget ”med kundernas bästa i fokus” borde de väl få veta varför varorna försvinner?
Hela den här debatten följer ett återkommande mönster. Det ska vara ett sådant hysch-hysch.
Citera
2026-06-17, 16:00
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Problemet är att vi har i stort sett två företag som dominerar svenska marknaden, Axfood och ICA. Då kan de köra med sina leverantörer på det här viset. Inte mig emot om det även hade gynnat oss konsumenter, men det gör det inte. Det är ICA som vill ha mer av kakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in