2026-06-17, 11:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
bra, hoppas Barilla stoppar ica från att köpa deras produkter helt och hållet. och fler leverantörer borde följa efter. Ica kan ju hålla sig till sitt eget skit, Ica Basic och eldorado och sån dynga.

Ica har sabbat sitt varumärke efter inflationen och de förtjänar all skit de kan få. JÄvla giriga as.

Eldorado är visserligen inte ICAs utan Axfood.
Citera
2026-06-17, 11:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Willys har möss/råttbajs i lagerlokalen o på varor.. ja skit händer överallt men man får tänka i nuet. Deras ommärkta kött påverkade ej mig alls då de va nån butik i storstockholm jag aldrig ens skulle sätta min fot i den staden

Vilken Willys handlar du på egentligen som har rått och musbajs på lagret och på varor? Och har du anmält detta till Miljö och hälsa?
Citera
2026-06-17, 11:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag skiter väl i det iofs. Äter sällan knäcke.

Men orsaken är väl gamla vanliga: ICA är så stora att de tycker att de kan bestämma hur mycket de vill betala.
Barilla är väl så stora att de kan vägra gå med på det, vilket kanske är anledningen till att detta har ploppat upp. Det normala är väl att leverantörerna viker ner sig...

Alla Barilla produkter, inte bara knäcke. Men jag köper aldrig billig Barilla så spelar också mindre roll
Citera
2026-06-17, 11:42
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Maxi är värdelöst och ffa dyrar än vanliga mindra icabutiker. Men dumkärringar som du jämför inte priser och kollar om de verkligen är billigare som svensson tror.

Ja willys är bäst helt klart. De har bäst egna varor också från garant.

Willys är ju verkligen för lowlifes, invandrare och romer. Fy fan att handla på Willys för att man tjänar 20 kr på en jävla kasse. Nej fy fan!
Citera
2026-06-17, 11:47
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vilken Willys handlar du på egentligen som har rått och musbajs på lagret och på varor? Och har du anmält detta till Miljö och hälsa?

Reportage i media om det förr.. bara påpekade sånt
Citera
2026-06-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.
Jepp. Och hela tiden är det fler och fler varor som ersätts av de "egna" alternativen. Som snart är de enda alternativen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är väl bara gå till en butik där dessa saker finns. Det vore intressant höra mer detaljer om den här typen av dragkamper mellan tillverkare, grossister och butikskedjor. Nånstans där ligger att utbuden är konstiga oligopol. Att inte andra varor dyker upp än de vi sett i decennier och där butikerna börjar med egna varor som leder till sotdöden för kända varumärken. Skumt är det.
Jo, fast det är mer än lite jobbigt att försöka hålla koll på vilka butiker som fortfarande har vilka märkesvaror, och så åka på turné för att kunna handla det man vill. Så länge varorna finns kvar - se ovan.

Men, verkligen. Tidningarna skriver ofta som om problemet bara var att det finns ett fåtal butikskedjor, men det är ju större än så. Det finns bara samma fåtal grossister, och med de "egna" märkena blir det bara ett fåtal leverantörer.

Så jag får säga att jag håller på Barilla i det här. Äntligen någon som kan ta fighten, i det här fallet med Ica.

Ica kan ju, precis som Axfood och Coop, kan köra med "utpressning" genom att vägra ta in en leverantörs varor till grossist och vägra ge plats på hyllorna. Så att leverantören tvingas sälja till lägre pris för att alls få sälja. Så att Ica (samt Coop och Axfood) får större del av förtjänsten.

Helt obegripligt att det får fortgå. Att Coop fick köpa Netto och att Axfood fick köpa CityGross...
Citera
2026-06-17, 12:28
Medlem
Ilimitados avatar
Jag har faktiskt tidigare funderat på varför barilla äger wasa. Italienare käkar ju inte knäckebröd. Kapitalistisk maffiautpressning. Samma sak kommer hända med snuset snart sedan swedish match såldes. Just wait and see. Ett land måste ha kontroll på sin egen produktion.
Citera
2026-06-17, 12:43
Moderator
Siegfrids avatar
Nej, inte Falu Rågrut!
Citera
2026-06-17, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Wasa 100 e jäkligt gott

Gillar Wasabröd, handlar mest på ICA, får kanske byta märke eller handla Wasaknäcke i annan butik.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du säger Wasa men nämner konflikt med Barilla äger de Wasa eller? Eller kommer Barilla spaghetti osv också slutas sälja?

I vilket fall kan man väl bara gå till Willys om man vill ha skiten. Gör väl de flesta ändå, handlar lite här och lite där.

Men läs artikeln, inte jag..

Tomt i hyllorna hos ICA butikerna ... säkert olika div. butiker.

Var och handlade inför midsommar, polarknäcke och Icas egna fanns o diverse andra märken.

Bakgrundsfakta:
Wasabröd såldes 1982 till den schweiziska koncernen Sandoz,
och sedan vidare till Novartis som 1999 i sin tur sålde verksamheten
till italienska Barilla Group. Barilla är världens största tillverkare av
knäckebröd. Wasa är idag ett varumärke i Barillas ägo.
Senast redigerad av inteinloggad 2026-06-17 kl. 12:50.
Citera
2026-06-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Alla Barilla produkter, inte bara knäcke. Men jag köper aldrig billig Barilla så spelar också mindre roll

Nu står det endast knäcke i trådstarten, så gäller det hela Barilla så får det stå för dig.
(Men det är ju rimligt att det inte bara gäller knäcke.)
Citera
2026-06-17, 13:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
Gillar Wasabröd, handlar mest på ICA, får kanske byta märke eller handla Wasaknäcke i annan butik.

Men läs artikeln, inte jag..

Tomt i hyllorna hos ICA butikerna ... säkert olika div. butiker.

Var och handlade inför midsommar, polarknäcke och Icas egna fanns o diverse andra märken.

Bakgrundsfakta:
Wasabröd såldes 1982 till den schweiziska koncernen Sandoz,
och sedan vidare till Novartis som 1999 i sin tur sålde verksamheten
till italienska Barilla Group. Barilla är världens största tillverkare av
knäckebröd. Wasa är idag ett varumärke i Barillas ägo.

Nej vill inte klicka på dina länkar tyvärr. Tackar, nu vet jag. Kör in den i TS vettja
Citera
2026-06-17, 13:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?

Ägdes inte Wasa av den där svenska nazisten?

Jag bojkottar Barilla sen typ 10 år sen deras chef sa att Barillas produkter är för kärnfamiljer och att bögar kan välja andra produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in