Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.
Jepp. Och hela tiden är det fler och fler varor som ersätts av de "egna" alternativen. Som snart är de enda alternativen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Är väl bara gå till en butik där dessa saker finns. Det vore intressant höra mer detaljer om den här typen av dragkamper mellan tillverkare, grossister och butikskedjor. Nånstans där ligger att utbuden är konstiga oligopol. Att inte andra varor dyker upp än de vi sett i decennier och där butikerna börjar med egna varor som leder till sotdöden för kända varumärken. Skumt är det.
Jo, fast det är mer än
lite jobbigt att försöka hålla koll på vilka butiker som fortfarande har vilka märkesvaror, och så åka på turné för att kunna handla det man vill. Så länge varorna finns kvar - se ovan.
Men, verkligen. Tidningarna skriver ofta som om problemet bara var att det finns ett fåtal butikskedjor, men det är ju större än så. Det finns bara samma fåtal grossister, och med de "egna" märkena blir det bara ett fåtal leverantörer.
Så jag får säga att jag håller på Barilla i det här. Äntligen någon som kan ta fighten, i det här fallet med Ica.
Ica kan ju, precis som Axfood och Coop, kan köra med "utpressning" genom att vägra ta in en leverantörs varor till grossist och vägra ge plats på hyllorna. Så att leverantören tvingas sälja till lägre pris för att alls få sälja. Så att Ica (samt Coop och Axfood) får större del av förtjänsten.
Helt obegripligt att det får fortgå. Att Coop fick köpa Netto och att Axfood fick köpa CityGross...