2026-06-16, 13:01
Bannlyst
Tror det är svårare när man är ung. Man tappar attraktionen snabbare
Citera
2026-06-16, 13:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Vid vilken ålder hos kvinnor blir det svårt att träffa nån för nåt seriöst?

Har själv varit igenom ett par relationer i livet, är nu stadgad sedan många år och gift, samt har barn.

Av nyfikenhet ville jag luska lite vad mina ex gör idag, såg då att en av dem är 33 år och bor ensam sedan flera år tillbaka (underförstått är singel).

Det slog mig att vid den tidpunkten så borde det väl vara rätt så svårt att träffa någon man för något seriöst? Själv hade jag nog inte velat börja dejta en tjej som var 33 år om jag själv var singel, då jag skulle känna en stress kring allt med barn och den biten. Skulle hellre velat träffa nån runt 25 år, så kan man dejta i lugn och ro innan man blir tillsammans, vara tillsammans en tid innan man flyttar ihop, och bo ihop ett par år innan man gifter sig och får barn. Skulle jag göra den resan med en 33-åring så är ju typ "deadline" för att försöka få barn max nåt år, vilket jag inte hade nappat på.

Vad säger ni?
Märkligt resonemang tycker jag. Vi är alla på olika platser i livet. Barn är en viktig del i livet, men absolut inte omöjligt om en kvinna är 35 eller till och med 40. Visst finns lite mer risker, men inget som borde vara ett stort problem idag.

Dessutom vill ju inte alla ens ha barn. Skulle jag "börja om" så skulle jag inte behöva fler barn, men visst skulle kanske en kvinna i 33-årsåldern, om jag skulle hitta en sådan och falla för denna, kanske vilja ha barn. Vad är egentligen problemet?
Citera
2026-06-16, 13:48
Medlem
Citat:
Huruvida någon är rätt person är ju oerhört svårt att se direkt. Alla mina ex har varit rätt person en gång i tiden.

Därav vill jag själv gärna vara ihop/sambos ett antal år innan barn är aktuellt.

Visst. Men om man träffas säg i början på 30årsåldern eller mot mitten och hinner vara ihop ett par år tror jag det räcker ganska långt. Oftast. Jag är lite i småbarnsåren själv och kompisar som varit ihop sen den var 19 fick inte alltid barn så mycket före mig som var singel mellan 20 och 30 år. Men allt beror ju på.
Citera
2026-06-16, 13:59
Avslutad
Citat:
Nej det har jag inte men jag är intresserad av fenomenet. Speciellt då många kvinnor verkar vara singlar även efter 30 idag.
Det fascinerar mig mer att vi blir äldre. Nu har ju pensionen förskjutits till 67.
Citera
2026-06-16, 15:42
Medlem
Citat:
Men som sagt är fenomenet i sig intressant, många kvinnor verkar ju vara ute och dejta även efter 30 idag och även om jag inte ser tidiga 30-årsåldern som en deadline så skulle jag nog själv ändå bli lite tveksam att träffa nån som var typ 33. Dels då jag själv vill ha barn och dels då jag vill pröva relationen ett par år innan barn är aktuellt.

Visst kan hon ha barn men gissar att så ej var fallet.

Ja, så vill du ha det. Vissa andra vill gå pang på rödbetan och skaffa barn så fort som möjligt. Vissa andra har redan de barn de vill ha och är inte intresserade av fler barn. Vissa vill inte ha barn alls. Så det finns en uppsjö av män för ditt ex att dejta (om hon inte redan ha någon särbo dvs.) där hon finner någon som är kompatibel med henne vad gäller barnfrågan.

Sedan kan kvinnor frysa ner några ägg. Plocka ut några när hon är tex. 28 år. Träffa en man när hon är 31 år, prova relationen några år och försöka få barn på naturlig när hon är 35. Går inte detta, så kan hon använda sina nedfrysta ägg och få barn via IVF. Helst ska nedfrysta ägg användas innan kvinnan är 45. Så det finns ju år att dejta och prova sig fram för kvinnor. Dock är inte nedfrysta ägg en garanti för att det blir barn! Men det kan öka möjligheten något. Om kvinnan inte finner den rätta att skaffa barn ihop med på en gång.

Du skriver att ditt ex ville ha barn. Så antingen har hon nog barn, eller så har hon ordnat det för sig på något annat vis, så att hon kommer kunna få barn (tex. nedfrysning av ägg). Eller så har hon ändrat sig i barnfrågan. Eller så är hon med barn med sin eventuella särbo och de kommer inom kort flytta ihop.

Här kan du läsa om en man och en kvinna som träffades när han var lite över 80 och hon lite över 70.
https://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/de-traffades-pa-aldre-dar-lusten-har-fatt-ett-annat-ansikte/
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-16 kl. 15:57.
Citera
2026-06-16, 21:54
Medlem
Beror nog på kvinnans krav. Väldigt svårt att säga. Finns ju personer som hittar partners 30,40,50 även 60+ ibland.
Citera
2026-06-17, 14:01
Medlem
Incendios avatar
Tittar jag på min föräldrageneration samt äldre vänner(så folk mellan 40-70) så verkar det faktiskt enklare för dem att träffa någon än vad det är för folk under 40. Äldre personer är för det första inte lika skadade av dagens skitsamhälle och sociala medier, men de är också mer "färdiga". En 50-åring är nästan alltid färdig med barn(särskilt kvinnor som inte kan få fler i den åldern), de byter sällan personlighet eller karriär helt. Man vet vad man får. Medan en ung person är mer av ett osäkert kort och är mer ansvar för partnern.
Med åldern lugnar många ner sig och fattar vad som är viktigt i livet. Så de vill hitta någon de trivs med och det behöver inte vara svårare än så. Och som äldre, med föräldraskapet och det värsta karriärandet undanstökat, så kan man ofta fokusera på att bara ha trevligt ihop. Gemensamma intressen kan ta plats och generellt verkar de nöjda med livet.
Citera
2026-06-17, 14:05
Medlem
Gäller väl bara att träffa någon som är på ungefär samma plats i livet som en själv, dvs vill man ha barn så behöver man träffa någon som vill ha barn. Är man klar med barn eller aldrig velat ha någon så behöver man träffa någon som känner samma. Ålder är nog mindre viktigt.
Citera
2026-06-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tittar jag på min föräldrageneration samt äldre vänner(så folk mellan 40-70) så verkar det faktiskt enklare för dem att träffa någon än vad det är för folk under 40.

Det beror på att Gen X inte håller på och krånglar med fan allt.
Citera
2026-06-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
livet tar inte slut bara för att man skaffar barn

Jo. För alla som inte har barn som fritidsintresse.
Citera
2026-06-17, 17:03
Medlem
zombie-nations avatar
När min far gifte om sig hade han redan vuxna barn och det hade hon också. De var över 50 när de gifte sig och de levde lyckligt i alla sina dagar.
Citera
2026-06-17, 18:16
Medlem
Du utgår från en felaktig sak. Du känner andra genom dig själv. Det handlar mest om att befinna sig i samma fas i livet. Tro mig, även 75-åriga änkor kan träffa en ny man. Ja, även 75-åringar med hälsan i behåll har sex. Troligen en rent obekväm tanke för dig nu, typ att farmor knullar med farfar, men du blir troligen över 75 även du, se till att ha hälsan i behåll och att hålla sinnet ungt.

Visst, finns ett stort motstånd hos en ung kille att bli "plastpappa" till någon annans barn. Det är nog rätt naturligt. Men det ser inte ut så hos singelpappan som ser en kvinna i samma situation som honom.

Det finns ett likadant motstånd hos karln med vuxna utflugna barn. Hennes barn bör då också vara vuxna, eller åtminstone "flygfärdiga". Minns när jag dejtade en 50-årig kvinna med 18-årig dotter, lite stolthet att jag lärde dottern några små tricks som nog imponerade på uppkörnings-inspektörn. Flygfärdiga barn är ju övergående inom rimlig tidsram.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-06-17 kl. 18:21. Anledning: Förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in