2026-06-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Vid vilken ålder hos kvinnor blir det svårt att träffa nån för nåt seriöst?

Har själv varit igenom ett par relationer i livet, är nu stadgad sedan många år och gift, samt har barn.

Av nyfikenhet ville jag luska lite vad mina ex gör idag, såg då att en av dem är 33 år och bor ensam sedan flera år tillbaka (underförstått är singel).

Det slog mig att vid den tidpunkten så borde det väl vara rätt så svårt att träffa någon man för något seriöst? Själv hade jag nog inte velat börja dejta en tjej som var 33 år om jag själv var singel, då jag skulle känna en stress kring allt med barn och den biten. Skulle hellre velat träffa nån runt 25 år, så kan man dejta i lugn och ro innan man blir tillsammans, vara tillsammans en tid innan man flyttar ihop, och bo ihop ett par år innan man gifter sig och får barn. Skulle jag göra den resan med en 33-åring så är ju typ "deadline" för att försöka få barn max nåt år, vilket jag inte hade nappat på.

Vad säger ni?

Det beror väl på vilken man hon träffar. Och hur kompatibla de två är.

Ditt ex behöver ju inte vara singel, utan kan ha en särbo. Det syns ju inte om du söker på hitta.se etc.
Hon kan rentav ha barn. Barn under 16 år registreras inte i sådana sök-sajter.
Citera
2026-06-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Ditt ex behöver ju inte vara singel, utan kan ha en särbo. Det syns ju inte om du söker på hitta.se etc.
TS vill nog inte höra av sitt ex drömliv.
Citera
2026-06-16, 00:39
Medlem
Finns några tydliga brytpunkter.

Efter ~30 får många kvinnor (som vill ha barn) mer bråttom att hitta en långsiktig partner. Det skiftar dynamiken kraftigt. Män är inte nödvändigtvis mindre intresserade av relationer, men är ofta ovilliga att "ha bråttom" till att skaffa barn med någon.

Därefter, kring sena 30 börjar det bli svårare att matcha med män som vill bli förstagångsförälder.

Sen sjunker det stadigt därifrån för relationer i allmänhet. Män dejtar ofta likåldrade eller yngre, vilket innebär att poolen av tillgängliga partners sakta förgås.
Citera
2026-06-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Finns några tydliga brytpunkter.

Efter ~30 får många kvinnor (som vill ha barn) mer bråttom att hitta en långsiktig partner. Det skiftar dynamiken kraftigt. Män är inte nödvändigtvis mindre intresserade av relationer, men är ofta ovilliga att "ha bråttom" till att skaffa barn med någon.

Därefter, kring sena 30 börjar det bli svårare att matcha med män som vill bli förstagångsförälder.

Sen sjunker det stadigt därifrån för relationer i allmänhet. Män dejtar ofta likåldrade eller yngre, vilket innebär att poolen av tillgängliga partners sakta förgås.
Fast kvinnor får inte färre partners än vad män får.
Sedan finns det otroligt många män som vill ha barn. Det gäller att kvinnor är öppna med vad de söker och inriktar sig på de männen som vill detsamma.
Citera
2026-06-16, 01:39
Medlem
bithaxs avatar
Jag tänkte inte ens på det att barn efter 30 kunde vara ett problem när jag träffade min nuvarande. Men så var det definitivt. Så TS har helt rätt. Vill man ha barn ska man satsa på en 25 åring. Annars är det mer en fråga om tur lixom att det ens blir något.

Men vad är chansen att man lyckas ragga upp någon 10 år yngre tjej då? Känns som att hela dejtingscenen i Sverige är ur balans och det är fan inte konstigt att födelsetalen störtdyker.
Senast redigerad av bithax 2026-06-16 kl. 01:42.
Citera
2026-06-16, 12:41
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
33 kan jag tycka är ok i så fall. Men inte så mycket mer. Med rätt person kan man ju få barn rätt snabbt.

Huruvida någon är rätt person är ju oerhört svårt att se direkt. Alla mina ex har varit rätt person en gång i tiden.

Därav vill jag själv gärna vara ihop/sambos ett antal år innan barn är aktuellt.
Citera
2026-06-16, 12:42
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är nog ingen som bryr sig om vad du tycker är rätt ålder. Folk är i olika fas i livet och är inte stöpta i samma exakta form. Finns många som väntar till efter 30 av olika anledningsr. Gissar att du hsr drag av autism.

Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Tror du har rätt.

Nej det har jag inte men jag är intresserad av fenomenet. Speciellt då många kvinnor verkar vara singlar även efter 30 idag.
Citera
2026-06-16, 12:44
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
TS vill nog inte höra av sitt ex drömliv.

Handlar inte om att jag vill klanka ner på ett ex utan jag hoppas egentligen att alla jag varit tillsammans med en gång i tiden har det bra idag.

Men som sagt är fenomenet i sig intressant, många kvinnor verkar ju vara ute och dejta även efter 30 idag och även om jag inte ser tidiga 30-årsåldern som en deadline så skulle jag nog själv ändå bli lite tveksam att träffa nån som var typ 33. Dels då jag själv vill ha barn och dels då jag vill pröva relationen ett par år innan barn är aktuellt.

Visst kan hon ha barn men gissar att så ej var fallet.
Citera
2026-06-16, 12:45
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Alla vill inte ha barn men kvinnor skaffar barn med eller utan man när de är 35 år och över det!

Absolut, men det blir ju svårare ju äldre tjejen blir. Plus, stressen är nog rätt stor, träffar man en tjej som är 32-35 utan barn så antar jag att alla tjejens kompisar redan har barn och att hon är sist ut, så det finns nog sannolikt inte så mkt tid att pröva relationen innan.
Citera
2026-06-16, 12:47
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02

Det är min bild också, träffar man en tjej som är över 30 så är det ofta bråttom med barn, dels då den biologiska klockan börjat ticka och dels då "alla" i tjejens kompiskrets har barn och att hon är sist.

Skulle själv inte direkt stänga dörren till att träffa en tjej över 30 men skulle ändå bli lite tveksam, då jag själv gärna vill vara tillsammans i typ 3-5 år innan man får barn. Speciellt då det tar tid att lära känna varann samt även genomgå ett par kriser (vilket är något alla par gör).
Citera
2026-06-16, 12:49
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tänkte inte ens på det att barn efter 30 kunde vara ett problem när jag träffade min nuvarande. Men så var det definitivt. Så TS har helt rätt. Vill man ha barn ska man satsa på en 25 åring. Annars är det mer en fråga om tur lixom att det ens blir något.

Riktigt så illa är det inte, visst att det blir svårare att få barn med tiden men om man får barn när tjejen är kanske 35 så inga problem egentligen. Men uppemot 40 är nog risky.

Men som sagt, det tar ju tid att lära känna någon och man vill ju även gärna testa att relationen håller, därav så är det nog inte så hållbart att träffa någon och sätta igång barnfabriken direkt.
Citera
2026-06-16, 12:51
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Men vad är chansen att man lyckas ragga upp någon 10 år yngre tjej då? Känns som att hela dejtingscenen i Sverige är ur balans och det är fan inte konstigt att födelsetalen störtdyker.
10 år yngre tjej? Beroende på ålder, enkelt för en man som har okej ekonomi/boende/lite undansparat.

20 år yngre tjej? Svårare här hemma, men väldigt enkelt i utlandet för ovanstående man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in