2026-06-17, 06:15
Medlem
Studsbolls avatar
SD saknar intresse för en ytterligare försämring av a-kassan och M kommer inte heller kräva det vid en eventuell regeringsbildning. De som är oroade för försämringar i a-kassa och arbetsrätten kan lika gärna rösta på SD som S eftersom S söker samarbete med C, vilket är de som vill försämra mest för arbetare och S gick med på Centerpartiets krav förra gången när S och C tillsammans sköt LAS i sank, något som ingen högerregering lyckats med.
Citera
2026-06-17, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag blir fan orolig när man läser det folk skriver här på forumet.
SD har inte gjort allt de sagt, SD har inte fått fler att utvisas bla bla bla bla.

När fan ska folk på flashback förstå hur politiken här i sverige funkar? Så länge det inte är en diktator eller ett parti som får över 50% så är det förhandlingar som krävs.

- SD har inte suttit i någon regering utan varit ett stödparti.
- Inget parti får igen allt man skriver utan allt är förslag som man sen förhandlar med andra partier om.
- På snart fyra år så har man lyckats minska antalet skjutningar långt mer än vad jag trodde skulle vara möjligt.
- Man har gjort sverige mindre intressant att ”fly” till.
- Flertalet gängmedlemmar har satts bakom lås och bom.
mm mm mm.

Ni som funderar på att rösta på AfS, vad kommer de kunna genomföra om de får 0,3% av rösterna i valet?

Ni som funderar på att rösta på ÖP, vad tror ni de kommer kunna genomföra om de får 2% i valet?

Svaret på båda dessa frågor är absolut noll. De kan skriva exakt vad som helst i sina partiprogram för de behöver inte stå för det då de inte kommer komma in i någon regering eller ens som opposition.
Det är inte du som bör vara orolig, utan SD.
Jag är besviken på SD att dom blivit Moderaternas lama röstboskap.
Det verkar som om det är fler som tycker det.
Men i övrigt håller jag med dig, man måste ge och ta i förhandlingar och SD gav för mycket.
SD skulle aldrig ha gett sig på A-kassan, dom borde ha fattat att det skulle minska väljare från fd S.
Så därför tycker jag det är bra att dom nu står upp och dissar Moderaternas ständiga kamp att försämra för vanligt folk.
Hoppas det forsätter så.
Det SD jag började rösta hade Moderaterna/Fredrik Reinfeldt/Ulf Kristersson som främsta fiende.
Nu så går SD i Ulf Kritersson/Moderaternas ledband och jävlas med sina egna trogna kärnväljare.
Jag velar mellan ÖP och SD.
Bryr mig inte om ÖP får någon makt eller kommer in i riksdagen eller inte.
Senast redigerad av Estet88 2026-06-17 kl. 06:32.
Citera
2026-06-17, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
SDs kulor finns i en glasburk i Tel Aviv. Man måste antingen hata Sverige eller bara vara korkad om man stöder sionistpartiet.
Ha-ha ganska roligt inlägg.
Bryr mig inte om Israel, men det är pinsamt när SD försvarar judisk omskärelse.
Det borde vara totalförbjudet att stympa barns könsörgan.
Citera
2026-06-17, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
SD saknar intresse för en ytterligare försämring av a-kassan och M kommer inte heller kräva det vid en eventuell regeringsbildning. De som är oroade för försämringar i a-kassa och arbetsrätten kan lika gärna rösta på SD som S eftersom S söker samarbete med C, vilket är de som vill försämra mest för arbetare och S gick med på Centerpartiets krav förra gången när S och C tillsammans sköt LAS i sank, något som ingen högerregering lyckats med.
Du har rätt där, C är extrema när det gäller att försämra villkoren för vanliga jobbare och asyl och arbetskraftsinvandringsvurmare.
En farlig kombination.
Citera
2026-06-17, 06:40
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
SD har inte gjort allt de sagt, SD har inte fått fler att utvisas bla bla bla bla.

När fan ska folk på flashback förstå hur politiken här i sverige funkar? Så länge det inte är en diktator eller ett parti som får över 50% så är det förhandlingar som krävs.

- Inget parti får igen allt man skriver utan allt är förslag som man sen förhandlar med andra partier om.
- På snart fyra år så har man lyckats minska antalet skjutningar långt mer än vad jag trodde skulle vara möjligt.
mm mm mm.

Ni som funderar på att rösta på AfS, vad kommer de kunna genomföra om de får 0,3% av rösterna i valet?

Ni som funderar på att rösta på ÖP, vad tror ni de kommer kunna genomföra om de får 2% i valet?

Svaret på båda dessa frågor är absolut noll. De kan skriva exakt vad som helst i sina partiprogram för de behöver inte stå för det då de inte kommer komma in i någon regering eller ens som opposition.
Deras chans försnillade enbart deras egna plattskallar. De fick sin chans. Nu är det ut i kylan.
Citera
2026-06-17, 06:40
Medlem
Driftstopps avatar
Jag har röstat på SD varje gång men det kommer inte hända igen.
För mig blir det Örebropartiet.

Jag vill inte att högerpolitikerna skär ner i välfärden, förstör arbetsklassens akassan, förstör för arbetare med nystartsjobb, förstör för kommunala skolor som ska säljas ut.

Dörrmatta åt Moderaterna som vill förstöra akassan ännu mera.
Högre vinster i skolor, vård och omsorg så riskapitalister och utlänska ägare snor våra skattemedel som ska gå till barn/ungdomar. Förstöra aktivtetstöd, reforma bidragsystemet för nyanställda osv.
Inriktning att allt ska privatiseras och allt ska säljas ut till privatregi.

Nej den här skiten ska bort!

Våra skattemedel ska gå till välfärd och arbetare samt de som försöker få ett arbete.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-06-17 kl. 06:53.
Citera
2026-06-17, 06:45
Medlem
bioaccs avatar
Citat:

mm mm mm.

Vill minnas att det var mycket väsen om AfS sist också. Fb är som många vet en besynnerlig bubbla, i synnerhet på underforumet för politik. Med det sagt gissar jag att många SD-väljare var sjukt naiva förra gången och missbedömde grovt vilken effekt Kristerssons politik skulle ha på deras liv, och att deras förtvivlan nu förstärks väldigt fint när de stämmer in i samma kör som ÖP/AfS. Lol.

Men jag räknar inte ut högern i detta val heller, även om det ser nattsvart ut i opinionen. Anledningen är relativt självklar då en välgödd medelklass har kunnat avancera förhållandevis ostört trots allt stök i omvärlden. Lite cyniskt kan man konstatera att eftersom förfallet inte syns i deras direkta omgivning går det utmärkt att ignorera, och därmed kan de även denna gång känna sig trygga med att rösta på det parti de alltid har gjort - en större förändring önskas ju inte egentligen. De är bara glada om politikens duster och dilemman puttrar på osynligt bland dilettanterna i bakgrunden. Så jag går lite mot strömmen här och avfärdar inte deras möjligheter på rak arm - de har absolut en chans att bibehålla status quo och plocka hem årets teaterspel.

Det finns dock en stor, stor ironi i detta. De borgerliga väljare som röstar som de alltid gjort försvarar i praktiken en arbetslinjelogik vars ekonomiska fundament just nu urholkas av automatiseringen. Det syns visserligen inte i deras närmiljö ännu - precis som förfallet knappt gör det - men det förändrar självfallet inte att de högerblivna är på väg att rösta för en modell som snabbt eroderar under fötterna på dem. Om naiviteten förra valet handlade om att missbedöma vad Kristerssons lag skulle göra för deras liv på kort sikt, riskerar en upprepning i höst att bli störtomöjlig att korrigera 2030.
Citera
2026-06-17, 07:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Jag hoppas det är annorlunda nu.
Enligt en bekant som är aktiv lokalt i SD så har tidigare kritik helt avfärdats av ledningen av SD, men nu i vår har det börjat låta annorlunda.
Om SD skall växa mer måste dom rösterna komma från fd S väljare.
Då funkar det inte att bedriva Moderatpolitik.

Har man visat att man inte håller sina löften tidigare så kommer man bli sedd som icke trovärdig även nästa gång man lovar något. Klart att SD känner att det börjar brännas nu, efter att ha pissat på arbetarklassen i en hel mandatperiod, men det kanske de skulle tänkt på innan de gick all in för att möjliggöra borgerlig nedskärningspolitik.
Citera
2026-06-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tja, det beror ju lite på vad man vill lägga i ordet "kriminell". Det är även ett brott att köra för fort med bilen, köra utan bälte eller cykla på en cykel utan ringklocka. Vi har även att sitta i en park och dricka öl. Räknar du alla som ägnar sig åt de sakerna som kriminella?
Köra för fort med bilen drabbar liksom ingen annan än dig själv. Att jämföra det med invandrarnas otroligt utbredda kultur att fuska sig till ÄNNU mer pengar än de redan får i Sverige är rätt fult.
Citera
2026-06-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Köra för fort med bilen drabbar liksom ingen annan än dig själv. Att jämföra det med invandrarnas otroligt utbredda kultur att fuska sig till ÄNNU mer pengar än de redan får i Sverige är rätt fult.
Är det därför vi har hastighetsbegränsningar, för att skydda föraren från sig själv?
Citera
2026-06-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Öh, jo, fortkörning drabbar andra. Trafikolyckor du vet.
Citera
2026-06-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Som SD väljare i 4 tidigare val, så är detta glädjande nyheter.
Egentligen hade jag tänkt skippa att rösta på SD för dom har ändrat sin välfärdspolitik när dom blev förförda av Tidö.
Nu kan det kanske bli en 5 gång, jag velar mellan ÖP och SD.

Det som ska diskuteras är: Kommer SD stå på egna ben och inte längre vara röstboskap åt Moderaterna utan krav på motprestationer?
Kommer SD gå till val som enskilt parti utan Tidö?

Vägrar gå med på nedskärningar
Sverigedemokraterna motsätter sig ytterligare sänkningar av a-kassan.

– Vi har varit väldigt tydliga under den här mandatperioden och kommer vara det också under nästa. Att vi accepterar inga försämringar i a-kassan på det sättet, sa han och tillade att det är ett krav från partiets sida, sa Jimmie Åkesson till Aftonbladet i lördags.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvkG2k/m-och-sd-i-strid-om-a-kassan

Det är bara läsa SDs partiprogram på deras egen hemsida om man är osäker på var de står i olika frågor! I politik så kan man ha ambitioner om vad man vill göra men det är aldrig så enkelt få igenom allt. I politiken är det alltid fråga om kohandel, man får ofta vika sig på en punkt för att få igenom en annan att folk inte förstår detta är lite underligt kan jag tycka. Vad SD tycker och vill är en sak, vad de lyckas driva igenom en annan de har inte 51% av rösterna vet du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in