2026-06-16, 22:48
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Jag har aldrig gillat SD, men en gång i tiden var partiet underdogs som provocerade och rörde om i grytan, vilket kan vara nyttigt i en demokrati.
Inte en frisk fläkt, men en unken stank som bröt igenom deodoranten, lite som punk.

Idag är SD bara ett populistiskt och kappvändande parti med en massa rättshaverister och idioter på sina listor.
Man kan säga att SD har sålt sin själ för att få vara med i regeringen. Det går inte att lita på dom längre.
Citera
2026-06-16, 22:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag blir fan orolig när man läser det folk skriver här på forumet.
SD har inte gjort allt de sagt, SD har inte fått fler att utvisas bla bla bla bla.

När fan ska folk på flashback förstå hur politiken här i sverige funkar? Så länge det inte är en diktator eller ett parti som får över 50% så är det förhandlingar som krävs.

- SD har inte suttit i någon regering utan varit ett stödparti.
- Inget parti får igen allt man skriver utan allt är förslag som man sen förhandlar med andra partier om.
- På snart fyra år så har man lyckats minska antalet skjutningar långt mer än vad jag trodde skulle vara möjligt.
- Man har gjort sverige mindre intressant att ”fly” till.
- Flertalet gängmedlemmar har satts bakom lås och bom.
mm mm mm.

Ni som funderar på att rösta på AfS, vad kommer de kunna genomföra om de får 0,3% av rösterna i valet?

Ni som funderar på att rösta på ÖP, vad tror ni de kommer kunna genomföra om de får 2% i valet?

Svaret på båda dessa frågor är absolut noll. De kan skriva exakt vad som helst i sina partiprogram för de behöver inte stå för det då de inte kommer komma in i någon regering eller ens som opposition.
Citera
2026-06-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Som SD väljare i 4 tidigare val, så är detta glädjande nyheter.
Egentligen hade jag tänkt skippa att rösta på SD för dom har ändrat sin välfärdspolitik när dom blev förförda av Tidö.
Nu kan det kanske bli en 5 gång, jag velar mellan ÖP och SD.

Det som ska diskuteras är: Kommer SD stå på egna ben och inte längre vara röstboskap åt Moderaterna utan krav på motprestationer?
Kommer SD gå till val som enskilt parti utan Tidö?

Vägrar gå med på nedskärningar
Sverigedemokraterna motsätter sig ytterligare sänkningar av a-kassan.

– Vi har varit väldigt tydliga under den här mandatperioden och kommer vara det också under nästa. Att vi accepterar inga försämringar i a-kassan på det sättet, sa han och tillade att det är ett krav från partiets sida, sa Jimmie Åkesson till Aftonbladet i lördags.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvkG2k/m-och-sd-i-strid-om-a-kassan
Har du ännu inte fattat? Nu är det valrörelse och egentligen har riksdagen sommarlov. Men riksdagen håller öppet för att hinna med så mycket galenskap de hinner innan valet.
Men det är samma sak vart fjärde år. SD och Jimmie tuffar till sig och så fort valet är över så blir man Ms dörrmatta. Enda gången man håller den tuffa linjen är när Sossarna regerar. Skulle Tidö vända på det här så blir det samma sak igen. Makten är faktiskt viktigast för alla partier och inte bara för Sossarna.
Ska man hålla skattesänkningarna så måste man skära i välfärden och till slut kommer det drabba oss alla och inte bara de svaga grupperna.
Citera
2026-06-16, 23:06
Medlem
Ubuntu333s avatar
Förstår inte hur man kan gå på SDs lögner gång på gång. Är deras väljare så otroligt naiva? Iofs så de jag vet som röstar SD är typ 65år från bygden och skyller alla problem på sossarna och islam och gör noll granskning av vad partiet gjort senaste åren. Inga raketforskare direkt. Inte för att nåt annat parti i riksdagen är bättre, men dumt att förvänta sig någon direkt skillnad som gör Sverige bättre. Så länge folket hålls distraherade och servade med valfjäsk så fortsätter cirkusen vidare..
Citera
2026-06-16, 23:08
Medlem
Citat:
Egentligen hade jag tänkt skippa att rösta på SD för dom har ändrat sin välfärdspolitik när dom blev förförda av Tidö.

Man blir paff. Jimpan vek ju sig direkt och accepterade försämringen av A-kassan trots att det var hans "röda linje". Något han faktiskt lovat dyrt och heligt: "då fäller vi regeringen". Hur kan man vara så naiv att man fortsätter lita på hans löften?

"Innan valet säger man en sak. Sen genomförs valet. Sen säger man en sak efteråt också." "Grälet" du hör nu, innan valet är precis det - tjafs. Jag är förvånad över hur någon efter dessa fyra år inte fattar att SD är ett renodlat högerparti.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-06-16 kl. 23:11.
Citera
2026-06-16, 23:15
Medlem
Kolla reg datum.
Citera
2026-06-16, 23:20
Medlem
Det blir ÖP för mig också detta valet, jag har röstat på SD sedan 2002 men nu är det nog slutröstat på dem. Jag tror absolut att de kommer att stanna kvar inom Tidö, det SD inte fattat är att det var utanför salongerna som de påverkade politiken mest. SD är dessutom inget borgerligt parti och borde distansera sig från Moderaterna.
Citera
2026-06-16, 23:21
Medlem
frdks avatar
Citat:

Det som ska diskuteras är: Kommer SD stå på egna ben och inte längre vara röstboskap åt Moderaterna utan krav på motprestationer?

– Vi har varit väldigt tydliga under den här mandatperioden och kommer vara det också under nästa. Att vi accepterar inga försämringar i a-kassan på det sättet, sa han och tillade att det är ett krav från partiets sida, sa Jimmie Åkesson till Aftonbladet i lördags.

Man kan vara ett 49% parti och ändå sitta själv i skithuset, finns många exempel på det inom politiken.
Så länge egen majoritet saknas så måste allt bestå av gråskalor, allt annat är svagbegåvat (faktiskt)

Jag tolkar din fråga som "varför lägger inte SD mer krut på A-kassa som är vikig för mig"
Ja det är en blandning av prioriteteringar och vad som går att förhandla runt.
Kräver man frikort på A-kassa så måste ma ge bort något minst lika viktigt till andra sidan, t.ex ökad EU engagemang från Sveriges sida. Den svider rätt hårt hos många med. Förstår du problematiken här?

Bäst genomslag för sin röst får man om man röstar på stora partier med tydlig inriktning så man vet vad man får.
Citera
2026-06-16, 23:27
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Jag litar inte på något parti fullt ut.
Men SD är det enda partiet som redan för 15 år sen hade rätt om allt skit som skulle hända med Sverige och vår abnorma asyl/invandringspolitik.

Problemet: SD är inte det parti de var för 15 år sedan.
Citera
2026-06-16, 23:31
Medlem
Citat:

SD och deras väljare har varit dörrmatta åt M sen 2010, varför skulle nästa mandatperiod vara annorlunda?
Citera
2026-06-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Eftersom bidragsbrott är kriminellt så är det du påstår(att 99 procent av invandrarna inte skulle vara ”kriminella”) ren bullshit. Flertalet undersökningar visar nämligen att runt 50 procent av invandrarna bidragsfuskar på olika sätt, t.ex. flertalet identiteter, felaktiga folkbokföringar, skenskiljsmässor för att få underhåll från staten, assistansfusk i mängder mm mm
Tja, det beror ju lite på vad man vill lägga i ordet "kriminell". Det är även ett brott att köra för fort med bilen, köra utan bälte eller cykla på en cykel utan ringklocka. Vi har även att sitta i en park och dricka öl. Räknar du alla som ägnar sig åt de sakerna som kriminella?
Citera
2026-06-17, 00:31
Medlem
Citat:

SD bidrog ju till att sänka A-kassan efter förra valet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in