2026-06-17, 04:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Hur fick du tag i hans fullständiga personnummer?
Det är offentliga uppgifter. Finns i domstolshandlingar, t.ex. Dessutom så kan man om man vill bara kontakta Skatteverket och be om någons personnummer.

När det gäller just Christer Pettersson, som ju var en väldigt känd person, så finns hans personnummer i tredje stycket på sida 4 i J F Kennedys och Palmes Banemän.
https://www.marxistarkiv.se/skribenter/parner/kennedy_o_palmes_banemen.pdf
Citera
2026-06-17, 05:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Hej

Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.

Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.
I bouppteckningen listas ju vad vederbörande hade på sitt bankkonto på dödsdagen samt exmpelvis ägande av bostad. (plus vem som är dödsbodelägare)

Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?

Jag menar ifall exempelvis Coop är skyldig dösboet 200 kr ska verkligen handläggaren på kundtjänsten ha en kopia av den? och få reda på att den avlidne hade miljoner på kontot samt vilka arvingarna är?
Bouppteckningen används som legitimation för att visa att man får företräda dödsboet, så det är i allmänhet bara när man behöver rättshandla för dödsboets räkning som man behöver visa bouppteckningen.

Innan man har en bouppteckning registrerad så kan man använda ett dödsfallsintyg med släktutredning (beställs från Skatteverket) som legitimation. Borde ju gå att använda även efter den har registrerats också - vet inte om det finns någon bestämmelse mot det?

Jag förstår att det kan kännas olustigt att dela med sig av så mycket ekonomisk information som finns i bouppteckningen av rent personliga skäl. Däremot så tror jag inte man behöver oroa sig över brottslingar. Dels så är nog risken ganska låg att någon man visar bouppteckningen för skulle ha kopplingar till tunga kriminella, dels så är ändå så många uppgifter offentliga i Sverige (inklusive bouppteckningar) att de som är ute efter att begå brott mot folk lätt får ut den information de behöver ändå. Man kan få ut vem som äger dyra fastigheter, vad folk taxerat, etc utan några större besvär.

Med andra ord så finns det i allmänhet inget att oroa sig över när man låter folk se bouppteckningen.
Citera
2026-06-17, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är offentliga uppgifter. Finns i domstolshandlingar, t.ex. Dessutom så kan man om man vill bara kontakta Skatteverket och be om någons personnummer.

När det gäller just Christer Pettersson, som ju var en väldigt känd person, så finns hans personnummer i tredje stycket på sida 4 i J F Kennedys och Palmes Banemän.
https://www.marxistarkiv.se/skribenter/parner/kennedy_o_palmes_banemen.pdf
Ok, fattar att det är lättare om man går via domstolshandlingar, men går det att tex få tag på grannens fullständiga personnummer genom att bara kontakta skatteverket om man bara har adressen?
Citera
2026-06-17, 05:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ok, fattar att det är lättare om man går via domstolshandlingar, men går det att tex få tag på grannens fullständiga personnummer genom att bara kontakta skatteverket om man bara har adressen?
Ja, det stämmer.

Går ofta även att få tag på online om du kan adressen, med tjänster som ratsit.se, mrkoll.se, etc.
Citera
2026-06-17, 05:28
Medlem
Citat:
Bouppteckningen används som legitimation för att visa att man får företräda dödsboet, så det är i allmänhet bara när man behöver rättshandla för dödsboets räkning som man behöver visa bouppteckningen.

Innan man har en bouppteckning registrerad så kan man använda ett dödsfallsintyg med släktutredning (beställs från Skatteverket) som legitimation. Borde ju gå att använda även efter den har registrerats också - vet inte om det finns någon bestämmelse mot det?

Jag förstår att det kan kännas olustigt att dela med sig av så mycket ekonomisk information som finns i bouppteckningen av rent personliga skäl. Däremot så tror jag inte man behöver oroa sig över brottslingar. Dels så är nog risken ganska låg att någon man visar bouppteckningen för skulle ha kopplingar till tunga kriminella, dels så är ändå så många uppgifter offentliga i Sverige (inklusive bouppteckningar) att de som är ute efter att begå brott mot folk lätt får ut den information de behöver ändå. Man kan få ut vem som äger dyra fastigheter, vad folk taxerat, etc utan några större besvär.

Med andra ord så finns det i allmänhet inget att oroa sig över när man låter folk se bouppteckningen.
En boupptäckning visar ju bara brutto siffror. Vad som blir kvar netto redovisas ju inte så man får väl ta den med en nypa salt.
Citera
2026-06-17, 05:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
En boupptäckning visar ju bara brutto siffror. Vad som blir kvar netto redovisas ju inte så man får väl ta den med en nypa salt.
En bouppteckning redovisar både tillgångar och skulder, så man kan se nettot.

(Om du tänker på arvsskatt så är den avskaffad i Sverige.)
Citera
2026-06-17, 05:32
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer.

Går ofta även att få tag på online om du kan adressen, med tjänster som ratsit.se, mrkoll.se, etc.
Ratsit, Mrkoll blurrar väl dom 4 sista vad jag minns. Försökte själv kolla upp en person men gick bet på dessa sidor. kollade dock aldrig direkt med skatteverket.
Citera
2026-06-17, 05:35
Medlem
Citat:
En bouppteckning redovisar både tillgångar och skulder, så man kan se nettot.

(Om du tänker på arvsskatt så är den avskaffad i Sverige.)
jag tänker på kapitalvinst. Den kan vara ganska brutal ibland.
Citera
2026-06-17, 05:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ratsit, Mrkoll blurrar väl dom 4 sista vad jag minns. Försökte själv kolla upp en person men gick bet på dessa sidor. kollade dock aldrig direkt med skatteverket.
Jag tror du måste logga in för att se de fyra sista, men det är gratis.

(Eller var det sist jag kollade iaf. Det var inte igår, så det kan ha ändrats nu.)

Citat:
jag tänker på kapitalvinst. Den kan vara ganska brutal ibland.
Ja, det är sant. Bra poäng!

Kan bli riktigt stora summor ibland även för vanliga medelklassfamiljer. Särskilt när det är föräldrar som bott i hus som de köpta billigt för länge sen, där värdet sen har skenat iväg. Sen när barnen säljer så kan det bli en mycket stor skatt på kapitalvinsten.
Citera
2026-06-17, 05:44
Medlem
Citat:
Jag tror du måste logga in för att se de fyra sista, men det är gratis.

(Eller var det sist jag kollade iaf. Det var inte igår, så det kan ha ändrats nu.)

Ja, det är sant. Bra poäng!

Kan bli riktigt stora summor ibland även för vanliga medelklassfamiljer. Särskilt när det är föräldrar som bott i hus som de köpta billigt för länge sen, där värdet sen har skenat iväg. Sen när barnen säljer så kan det bli en mycket stor skatt på kapitalvinsten.
Värre vore om arvskiftet vore offentligt, men tack och lov så går det inte att beställa (ännu)
Citera
2026-06-17, 05:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Värre vore om arvskiftet vore offentligt, men tack och lov så går det inte att beställa (ännu)
Det stämmer. Om det inte gått till domstol, förstås, för då blir det ju offentligt.
Senast redigerad av Kallebrogen 2026-06-17 kl. 06:34.
Citera
2026-06-17, 06:06
Medlem
Citat:
Det stämmer. om det inte gått till domstol, förstås, för då blir det ju offentligt.
Ja, då kan det bli problem om det hamnar i fel händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in