2026-06-10, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad menar du? Är det den avlidnes kontonummer du menar? Vad skulle en bedragare vinna på att skriva det numret på en faktura ställd till dödsboet? Och varför skulle dödsbodelägarna bara betala den fakturan utan att veta om den är korrekt?

Ladda ned en blankett från valfri storbank för betalning av fakturor i dödsbo och se vilka uppgifter någon behöver fylla i för att få en faktura betald.

Engineer har fel om att konton spärras rakt av. Mycket stängs men med undantag för sbab och antagligen vissa andra liknande grejer (avanza osv) kan man betala räkningar utställda till dödsboet om man har kontonumret. Räkningarna måste se skapligt vettiga ut men någon ytterligare kontroll verkar inte göras.

Som sagt, pallar ni att kolla så googla reda på blanketterna som finns öppet på alla (de stora) bankernas hemsidor eller om ni är lata be chatgpt hitta någon.
Citera
2026-06-10, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Ladda ned en blankett från valfri storbank för betalning av fakturor i dödsbo och se vilka uppgifter någon behöver fylla i för att få en faktura betald.

Engineer har fel om att konton spärras rakt av. Mycket stängs men med undantag för sbab och antagligen vissa andra liknande grejer (avanza osv) kan man betala räkningar utställda till dödsboet om man har kontonumret. Räkningarna måste se skapligt vettiga ut men någon ytterligare kontroll verkar inte göras.

Som sagt, pallar ni att kolla så googla reda på blanketterna som finns öppet på alla (de stora) bankernas hemsidor eller om ni är lata be chatgpt hitta någon.

Kollade Nordea och de var väldigt specifika vad för slags utgifter som kunde betalas. Men kan man fejka hyresräkningar mm går det kanske.
Citera
2026-06-10, 17:44
Medlem
Ja, du får nog inte en betald för specialmassage på lokala spa:t.

Å andra sidan känner jag att polisen nog kan ta semester om inte organiserad brottslighet kan dra ihop ett skalbolag med ett bankgirokonto och skriva "begravning", "gravsten" eller "förtäring, minnesstund" på dem.
Citera
2026-06-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ja, du får nog inte en betald för specialmassage på lokala spa:t.

Å andra sidan känner jag att polisen nog kan ta semester om inte organiserad brottslighet kan dra ihop ett skalbolag med ett bankgirokonto och skriva "begravning", "gravsten" eller "förtäring, minnesstund" på dem.

Du tror inte dödsbodelägarna har koll på vilka de anlitar för dessa tjänster?
Citera
2026-06-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du tror inte dödsbodelägarna har koll på vilka de anlitar för dessa tjänster?

Jo, det är dock det som är poängen. Du behöver inte en dödsbodelägare för att skicka in en faktura för betalning.

Det du behöver är en namnteckning från vem fan som helst, ett kontonummer och en faktura utställd på dödsboet.
Citera
2026-06-10, 20:51
Medlem
Citat:
Jo, det är dock det som är poängen. Du behöver inte en dödsbodelägare för att skicka in en faktura för betalning.

Det du behöver är en namnteckning från vem fan som helst, ett kontonummer och en faktura utställd på dödsboet.

Givetvis kan du skicka en räkning, den lär inte bli betald för det.
Citera
2026-06-11, 10:24
Medlem
Citat:
Givetvis kan du skicka en räkning, den lär inte bli betald för det.

Jag kan ju inte uppmana dig att testa då det är brottsligt men fråga någon som sköter dödsbon vid tillfälle.
Citera
2026-06-11, 21:22
Medlem
Citat:
Jag kan ju inte uppmana dig att testa då det är brottsligt men fråga någon som sköter dödsbon vid tillfälle.

Jag har skött ett dödsbo, en av mina bröder ett annat, min mor har skött ett par stycken.
Ingen av oss hade betalat några sådana räkningar kan jag lova dig.
Använder man sig av en jurist/bank/begravningsbyrå så har de också koll på sådana saker.
Citera
2026-06-11, 22:20
Medlem
Citat:
Jag har skött ett dödsbo, en av mina bröder ett annat, min mor har skött ett par stycken.
Ingen av oss hade betalat några sådana räkningar kan jag lova dig.
Använder man sig av en jurist/bank/begravningsbyrå så har de också koll på sådana saker.

Jag tror kanske du borde läsa igenom vad jag skrev tidigare. Tror han som svarade tidigare listade ut det till slut
Citera
2026-06-12, 15:52
Medlem
Citat:
Jag tror kanske du borde läsa igenom vad jag skrev tidigare. Tror han som svarade tidigare listade ut det till slut

Du skrev att "MAN" kan betala räkningar till dödsboet om man har kontonumret.
Är det den du syftar på så fungerar det så klart för de som är godkända att utföra betalningar å dödsboets vägnar.
Jag kan inte betala en räkning åt ett dödsbo hos deras bank bara för att jag har kontonumret, alla bankerna kräver bekräftelse.

Swedbank kräver bekräftelse från tidigare godkänd kontaktperson via SMS.
Nordea kräver bekräftelse med bankID.
Handelsbanken kräver fullmakter från registrerad kontaktperson.
Citera
2026-06-12, 19:01
Medlem
Inget av det där stämmer och du kan enkelt kolla upp det genom att fråga valfri begravningsbyrå hur du gör för att betala en räkning.

Däremot har Nordea, som enda bank, en lösning som kräver bank-id som man kan använda om man inte pallar att posta in saker. Det lär väl gå åt det hållet mer ju fler ur generationen som inte har bank-id som går bort.
Citera
2026-06-17, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja precis.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f1 0849.html

För skojs skull har jag exempelvis beställt Christer Petterssons bouppteckning.
Hur fick du tag i hans fullständiga personnummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in