2026-06-08, 11:03
Medlem
zeligs avatar
Hej

Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.

Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.
I bouppteckningen listas ju vad vederbörande hade på sitt bankkonto på dödsdagen samt exmpelvis ägande av bostad. (plus vem som är dödsbodelägare)

Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?

Jag menar ifall exempelvis Coop är skyldig dösboet 200 kr ska verkligen handläggaren på kundtjänsten ha en kopia av den? och få reda på att den avlidne hade miljoner på kontot samt vilka arvingarna är?
Citera
2026-06-08, 11:32
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Så kan det vara men alla som vill kan begära ut en från skatteverket!
Citera
2026-06-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.
Vilka kan begära ut den?

Kan förstå om dödsboet har skulder som det inte kan täcka, då vill man nog som borgenär kolla att allt gått rätt till. Men annars? Vad behöver Coop den till i ditt exempel där dödsboet är borgenär.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Den eviga frågan, där man hela tiden får olika svar.

Uppgiften om vad någon har på sitt bankkonto kan du dock aldrig få från Skattemyndigheten. Dom har nämligen inte en aning.
Citera
2026-06-08, 11:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilka kan begära ut den?

Kan förstå om dödsboet har skulder som det inte kan täcka, då vill man nog som borgenär kolla att allt gått rätt till. Men annars? Vad behöver Coop den till i ditt exempel där dödsboet är borgenär.

Den eviga frågan, där man hela tiden får olika svar.

Uppgiften om vad någon har på sitt bankkonto kan du dock aldrig få från Skattemyndigheten. Dom har nämligen inte en aning.

Kopia på bouppteckning menade jag förstås!
Citera
2026-06-08, 11:43
Medlem
Vem om helst kan begära ut en kopia av bouppteckningen när den blivit registrerad hos skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f1 0849.html
Citera
2026-06-08, 11:43
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Ingen aning? Är det konto i en svensk bank så har de precis all information om det.
Citera
2026-06-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ja precis.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f1 0849.html

För skojs skull har jag exempelvis beställt Christer Petterssons bouppteckning.
Citera
2026-06-08, 11:47
Medlem
Citat:
Kopia på bouppteckning menade jag förstås!
Det förstod jag :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Vem om helst kan begära ut en kopia av bouppteckningen när den blivit registrerad hos skatteverket.

Det var som fan. Förstår inte makthavarna att vi ganska snart måste ändra på våra lagar om offentliga uppgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ingen aning? Är det konto i en svensk bank så har de precis all information om det.
Lite ot, men eftersom du säger det. Hur får de dessa uppgifter?
Citera
2026-06-08, 11:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej, eftersom vi inte har förmögenhetsskatt så har bankerna ingen rapporteringsplikt om innehav, dvs saldon på bankkonton, bara om eventuella räntor som betalts eller erhållits.
Citera
2026-06-08, 11:56
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, eftersom vi inte har förmögenhetsskatt så har bankerna ingen rapporteringsplikt om innehav, dvs saldon på bankkonton, bara om eventuella räntor som betalts eller erhållits.

Är det bouppteckning efter ett dödsbo så begärs uppgifterna ut, allt ska godkännas av skatteverket.
Citera
2026-06-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.

Att BRFen behöver är ju för att de behöver veta vem som ärvt lägenheten för att kunna uppdatera sitt lägenhetsregister där kanske två makar ägt 50% var att den ene nu äger 100.
Citera
2026-06-08, 11:59
Medlem
Citat:
Är det bouppteckning efter ett dödsbo så begärs uppgifterna ut, allt ska godkännas av skatteverket.
Om det var det du menade, att alla kan begära ut en kopia på dödsboet så stämmer det, det har vi kommit fram till.

Jag trodde du menade att man kunde begära ut någon levandes bankinnehav från Skattemyndigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in