https://www.tv4.se/artikel/5HlX9C5PYgpso4b5YhSKT/sandra-13-utvisas-till-ett-land-hon-aldrig-varit-i-bara-panik
Citat:
13-åriga Sandra utvisades på måndagen till Mongoliet tillsammans med sin mamma.
Hon talar knappt språket i landet och har aldrig satt sin fot där.
– När jag fick höra det av mamma jag fick bara sån panik. Alltså, hur ska vi klara oss där? Hur ska vi hitta ett hem där? Ska jag gå på skola där? Jag blev bara jätteledsen och chockad, säger Sandra.
Hon utvisas tillsammans med sin mamma, som inte når upp till de nya lönekraven och inte heller anses ha synnerligen ömmande skäl till att stanna i Sverige. Krav som skärpts de senaste åren och som nu får kritik.
Mamman kom till Sverige 2008 men fick utvisningsbeslut gång på gång. Hon valde att stanna kvar trots att hon skulle utvisas. Mamman fick sedan barn, denna nu 13 åriga Sandra som nu skall utvisas tillsammans med sin mor. Mamman har tidigare lyckats med att jobba som städare men når nu inte upp till dom nya lönekraven. Det verkar inte finnas en pappa med i bilden.
Visst är det sorgligt att Sandra skall utvisas. Det skär i hjärtat. Mamman borde ha blivit utvisad tidigare men har lyckats med att uppehålla sig i landet trots att hon inte har skäl att stanna kvar. Att hon har gjort det visar på vilken slapphänt myndighet vi har.
Jag är kluven inför vad jag skall tycka. Vad tycker ni?