2026-06-16, 21:30
  #27649
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Internationell humanitär rätt. Står du inte bakom den? Det finns juridik som reglerar det här. "Krigets lagar" du vet. De gäller åt båda hållen. Du får skicka dina klagomål till Hizbollah och Hamas. Om du har bevis för att det bombade huset i Beirut inte innehöll Hizbollahs ledningscentral föreslår jag även att du skickar dina bevis till lämplig instans i det israeliska rättsväsendet eftersom Israel ser allvarligt på sådana misstag.

Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.
Citera
2026-06-16, 21:43
  #27650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.

Ha ha ha. Jag har som bekant praktiskt erfarenhet av det här och behöver inte dina "lektioner".

Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du har inbillat dig Du verkar ha hittat på en helt egen version av juridiken. Du blandar ihop grundläggande begrepp och hittar på krav som helt saknar stöd i krigets lagar.

För det första verkar du tro att krig är en offentlig brottsmålsdomstol där en militär måste hålla presskonferens och lägga fram bevis för allmänheten eller på sociala medier innan de får slå till mot ett mål. Så fungerar det givetvis inte. Skyldigheten att verifiera att ett mål är militärt är en intern process för befälhavaren, baserad på den underrättelseinformation som finns tillgänglig i stunden. Att en stat inte visar dig sina hemliga underrättelsekällor betyder inte att anfallet är olagligt. Frågan om bevisning blir aktuell först i efterhand om det görs en formell juridisk prövning i en domstol, inte på förhand för att tillfredsställa omvärldens tyckande.

För det andra är ditt krav på "överhängande fara" ett rent juridiskt felgrepp. Den principen (så kallad imminent danger) hör hemma i diskussionen om en stats rätt att starta ett krig överhuvudtaget (självförsvarsrätten enligt FN-stadgan). När en väpnad konflikt väl pågår krävs det absolut inte att varje enskilt mål måste stå redo att avfyra en robot i just den sekunden för att få attackeras. En fientlig ledningscentral är ett legitimt militärt mål dygnet runt, oavsett om de dricker kaffe eller planerar nästa operation.

När Hizbollah väljer att placera en militär ledningscentral i källaren på ett civilt bostadshus, är det de som bryter mot krigets lagar genom att använda civilbefolkningen som mänskliga sköldar. Huset förlorar därmed sitt civila skydd och blir ett legitimt militärt mål.

Det som sedan prövas är proportionalitetsprincipen, och den handlar inte om att civila absolut inte får dödas. Den säger att de civila skadorna inte får vara alltför omfattande i förhållande till den direkta och påtagliga militära fördel man förväntar sig att uppnå. Att slå ut en central ledningsfunktion har en enorm militär betydelse, vilket juridiskt sett tillåter betydligt större bieffekter än om målet hade varit en enskild soldat på gatan.

Så nej, internationell humanitär rätt fungerar inte som du inbillar dig. Krigets lagar är trots allt skrivna av stater för att reglera krigföring, inte av pacifister för att avskaffa den.
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-16 kl. 21:48.
Citera
2026-06-16, 21:51
  #27651
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Hur ser du på det faktum att nästan uteslutande män blivit dödade i Libanon?
Citera
2026-06-16, 21:52
  #27652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.


Hizbollah borde inte attackerat Israel med raketer och drönare den dagen i mars, men det är ju Irans närmsta front så inte så väldigt oväntat.

Ibland kostar det mycket för många. Ja, så är det, vad är problemet? Fel människor som dött?

Det verkar vara väldigt få döda i Iran iaf. Kanske luftförsvaret som räddade liv? Kan ju inte handlat om flera tusen precisionsbombningar helt olikt Dresden?
Citera
2026-06-16, 23:37
  #27653
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
"Iran: USA ska ge oss pengar och stoppa Israel".
Vilken deal, Costanza-klass på den.
Jepp, jänkarna har kapitulerat.
Citera
2026-06-17, 00:13
  #27654
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Jepp, jänkarna har kapitulerat.

Ja, USAs korkade politik fick ett slut det förtjänade.

Men det blir förstås mer bombande i framtiden, någon gång.
Citera
2026-06-17, 07:41
  #27655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast då antar jag bara att det är samma text som publicerades redan igår?


Osv osv osv..


https://t.me/Middle_East_Spectator/33574

Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.
Citera
2026-06-17, 07:55
  #27656
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.

Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:

Citat:
Around the table are G7 leaders with the presidents of the United Arab Emirates and Egypt and the emir of Qatar.

Earlier, Trump met with the emir to thank Qatar for his diplomatic efforts that helped push the interim deal over the line.

Trump said, in a way, there had been regime change, with Iran already losing two sets of leaders. During the day Trump suggested again that Syria could be asked to intervene to disarm Hezbollah in Lebanon.

There was also further stinging criticism of Israel, particularly over the attack on Beirut just hours before the deal was agreed.

Some of Trump’s comments, critical of Israel and somewhat positive about Iran’s new leadership, will make it harder for him to sell his deal at home, particularly as he’s now said here at the G7 that he’s considering sending his proposals to Congress for review.

Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.
Citera
2026-06-17, 08:06
  #27657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:



Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.

Trump hade inte behövt börjat kriget för det. Iran var på väg att gå åt helvete. Härskarna i Iran är kungar över en soptipp.
Citera
2026-06-17, 08:11
  #27658
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Trump hade inte behövt börjat kriget för det. Iran var på väg att gå åt helvete. Härskarna i Iran är kungar över en soptipp.

Möjligt, men en soptipp på en enorm sjötomt i Djursholm i så fall.

Det finns otrolig potential i både den geografiska positionen, i regionens geopolitiska situation samt inom landet Iran med väldigt mycket resurser.

Jag håller med. Kriget har helt spelat till IRGCs favör. Frågan är bara hur hårdföra framtidens IRGC kommer vara jämfört med vad som har varit. Många har ändå dödats.
Citera
2026-06-17, 08:21
  #27659
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:



Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.

någon slags maktkamp tycks iaf pågå, med fredsmotståndare som demonstrerar på gatorna. antagligen finns det en fraktion av revolutionsgardet som motsätter sig avtalet
Citera
2026-06-17, 08:23
  #27660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Möjligt, men en soptipp på en enorm sjötomt i Djursholm i så fall.

Det finns otrolig potential i både den geografiska positionen, i regionens geopolitiska situation samt inom landet Iran med väldigt mycket resurser.

Jag håller med. Kriget har helt spelat till IRGCs favör. Frågan är bara hur hårdföra framtidens IRGC kommer vara jämfört med vad som har varit. Många har ändå dödats.

Jag är väldigt negativ över Irans framtid.

1 Nästan alla grannar ogillar landet

2 Befolkningen lider och många hatar regimen

3 Inget vatten

4 Luft som går att andas

5 Sönderbombat.

Men vi får se framtiden är inte alltid säker förutom för astrologer.

Jag tror Israel står inför framtida risker. Mer och mer amerikaner ogillar Israel. Det samma sker i Europa. Israel har varit duktiga men nu börjar de gå för långt med spottjudar och misshandel av kristna. Man ska inte bita handen som skyddar en. Kanske de kan närma sig Saudi mm, då USA var inte helt perfekta som partner.

Till sist får vi se om USA ekonomi kraschar eller inte. Extrem satsning på AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in