2026-06-17, 07:55
  #27649
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.

Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:

Citat:
Around the table are G7 leaders with the presidents of the United Arab Emirates and Egypt and the emir of Qatar.

Earlier, Trump met with the emir to thank Qatar for his diplomatic efforts that helped push the interim deal over the line.

Trump said, in a way, there had been regime change, with Iran already losing two sets of leaders. During the day Trump suggested again that Syria could be asked to intervene to disarm Hezbollah in Lebanon.

There was also further stinging criticism of Israel, particularly over the attack on Beirut just hours before the deal was agreed.

Some of Trump’s comments, critical of Israel and somewhat positive about Iran’s new leadership, will make it harder for him to sell his deal at home, particularly as he’s now said here at the G7 that he’s considering sending his proposals to Congress for review.

Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.
Citera
2026-06-17, 08:06
  #27650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:



Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.

Trump hade inte behövt börjat kriget för det. Iran var på väg att gå åt helvete. Härskarna i Iran är kungar över en soptipp.
Citera
2026-06-17, 08:11
  #27651
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Trump hade inte behövt börjat kriget för det. Iran var på väg att gå åt helvete. Härskarna i Iran är kungar över en soptipp.

Möjligt, men en soptipp på en enorm sjötomt i Djursholm i så fall.

Det finns otrolig potential i både den geografiska positionen, i regionens geopolitiska situation samt inom landet Iran med väldigt mycket resurser.

Jag håller med. Kriget har helt spelat till IRGCs favör. Frågan är bara hur hårdföra framtidens IRGC kommer vara jämfört med vad som har varit. Många har ändå dödats.
Citera
2026-06-17, 08:21
  #27652
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Låter lite som Trump har för avsikt att spinna igång ett narrativ att dom ändå typ litegranna har lyckats fixa ett regimbyte i Iran:



Vi får se. Hittills under förhandlingarna har det iranska ledarskapet FRAMSTÅTT som någorlunda resonliga, men allt handlar om hur mycket makt shiafundamentlisterna har bakom kulisserna.

Mest troligt är det väl bara en ridå av rimlighet som kommer dras ner så fort världens blickar vänds någon annanstans.

någon slags maktkamp tycks iaf pågå, med fredsmotståndare som demonstrerar på gatorna. antagligen finns det en fraktion av revolutionsgardet som motsätter sig avtalet
Citera
2026-06-17, 08:23
  #27653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Möjligt, men en soptipp på en enorm sjötomt i Djursholm i så fall.

Det finns otrolig potential i både den geografiska positionen, i regionens geopolitiska situation samt inom landet Iran med väldigt mycket resurser.

Jag håller med. Kriget har helt spelat till IRGCs favör. Frågan är bara hur hårdföra framtidens IRGC kommer vara jämfört med vad som har varit. Många har ändå dödats.

Jag är väldigt negativ över Irans framtid.

1 Nästan alla grannar ogillar landet

2 Befolkningen lider och många hatar regimen

3 Inget vatten

4 Luft som går att andas

5 Sönderbombat.

Men vi får se framtiden är inte alltid säker förutom för astrologer.

Jag tror Israel står inför framtida risker. Mer och mer amerikaner ogillar Israel. Det samma sker i Europa. Israel har varit duktiga men nu börjar de gå för långt med spottjudar och misshandel av kristna. Man ska inte bita handen som skyddar en. Kanske de kan närma sig Saudi mm, då USA var inte helt perfekta som partner.

Till sist får vi se om USA ekonomi kraschar eller inte. Extrem satsning på AI.
Citera
2026-06-17, 09:03
  #27654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok. Men om du hade lärt dig om judisk kultur hade du kunnat förstå Israel.

Jag tycker också det är illa att sno andras mark och jag tycker det är extra illa att byta namn på platserna för att rättfärdiga stölden.

Varför får vi inte kalla det för vad det heter?

I Yehudah får inga Yehudi bo där ska bara syd syrier bo. Det är ju hållningen FN har, och kanske är den som du har.

Det handlar om att sno land och att titulera om platserna och människor för att rättfärdiga stölden.

Var detta inte sionisternas plan redan från början?
Hur förhåller sig sionister till "det utlovade landet"? Kör de också med den idén? De är väl inte religiösa av sig?

Nu har vi i alla fall fått se resultatet av deras ideologi?
Citera
2026-06-17, 09:15
  #27655
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Var detta inte sionisternas plan redan från början?
Hur förhåller sig sionister till "det utlovade landet"? Kör de också med den idén? De är väl inte religiösa av sig?

Nu har vi i alla fall fått se resultatet av deras ideologi?
Varför frågar du mig det?

Varför skulle jag veta det?

Jag bara ogillar att döpa om platser för att sudda ut historia.
Citera
2026-06-17, 09:58
  #27656
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
någon slags maktkamp tycks iaf pågå, med fredsmotståndare som demonstrerar på gatorna. antagligen finns det en fraktion av revolutionsgardet som motsätter sig avtalet

Vad är man på för plats mentalt om man i detta läget som iranier motsätter sig avtalet? Delusional. Det är väl den klicken som helt har fastnat i att Israel måste förgöras I guess.

Skönt om dom har åsidosatts dock. Då blir det lite utrikespolitiskt lugn i alla fall. Däremot kan det fortfarande bli lila auktoritärt inrikes.
Citera
2026-06-17, 10:02
  #27657
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är väldigt negativ över Irans framtid.

1 Nästan alla grannar ogillar landet

2 Befolkningen lider och många hatar regimen

3 Inget vatten

4 Luft som går att andas

5 Sönderbombat.

Men vi får se framtiden är inte alltid säker förutom för astrologer.

Jag tror Israel står inför framtida risker. Mer och mer amerikaner ogillar Israel. Det samma sker i Europa. Israel har varit duktiga men nu börjar de gå för långt med spottjudar och misshandel av kristna. Man ska inte bita handen som skyddar en. Kanske de kan närma sig Saudi mm, då USA var inte helt perfekta som partner.

Till sist får vi se om USA ekonomi kraschar eller inte. Extrem satsning på AI.

Jag håller med dig i så mån att den inte ser jättebra ut för det iranska folket. Däremot ser det bra ut för IRGC. Dom kommer sitta på långt mycket mer makt och sway nu än innan kriget.

Eller så behöver USA och Israel gå in fullt, med markinvasion och hela balunsen. Tvivlar på att det ens går att få till dock, amerikanerna har vaknat och inser att detta är Israels krig.

Vi ska också ha med oss att Iran inte har haft någon soft power att tala om sedan innan, så att dom nu får lite hard power att spela med är en förbättring.
Citera
2026-06-17, 10:25
  #27658
Medlem
Den israeliske oppositionsledaren Naftali Bennett, som förefaller ha en rimlig chans att ta över som premiärminister efter valet, talar klarspråk om Iran:

Citat:
Jag vill tala om för den iranska regimen att jag kommer vara er värsta mardröm. Jag kommer befria ert folk. Ni kommer inte ha kärnvapen. Ni har inget hopp.

Israeliska väljare som har tröttnat på Netyanyahus långa styre men som ändå inte vill vara soft on the enemy har flera bra alternativ att välja bland. Det är svårt att se någon tillträdande regering som kommer dalta med mulhororna.

https://www.youtube.com/shorts/qStok_Kij2Q
Citera
2026-06-17, 10:26
  #27659
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad är man på för plats mentalt om man i detta läget som iranier motsätter sig avtalet? Delusional. Det är väl den klicken som helt har fastnat i att Israel måste förgöras I guess.

Skönt om dom har åsidosatts dock. Då blir det lite utrikespolitiskt lugn i alla fall. Däremot kan det fortfarande bli lila auktoritärt inrikes.
De säger som exempel vad med vår ledares blod eller något. De har ju också antytt att de riktiga ledarna (mojtaba?) hålls fångna.

Dessa människor har ju varit ute på gatorna i 100 dagar och uppmuntrats att göra det. Tidigare när det kommit beslut som kanske inte varit ett typiskt regimen beslut har de krävt att Mojtaba ska yttra sig och sagt att de accepterar om det kommer från honom, men de vill höra det av honom. Men det händer ju inte.

Vi tycker att det är konstigt att Mojtaba inte syns, det är ju självklart att de tycker det ännu mer. Han hade kunnat ta bort detta problem bara genom att visa sig.

Jag tycker inte de är konstiga alls som tycker detta. Det är ju uppenbart att någon bedrar de.

Vad är Mojtaba, vem styr landet om det inte är han, talman och utrikesministern? Varför visar han sig inte och säger jag är för avtalet, är han fången, fåfäng, död, I koma, rädd för okult magi från Tel aviv?

Hur hade vi reagerat om vår talman och utrikes ministern tog beslut som gick helt emot vad man skulle kunna förvänta sig av Kristersson och M. Samtidigt som Kristersson var spårlöst borta.

Men självklart försvarar jag inte gruppen, jag hade inte varit regim trogen om jag var i Iranier i Iran. Men jag förstår de.
Citera
2026-06-17, 11:13
  #27660
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag håller med dig i så mån att den inte ser jättebra ut för det iranska folket. Däremot ser det bra ut för IRGC. Dom kommer sitta på långt mycket mer makt och sway nu än innan kriget.

Eller så behöver USA och Israel gå in fullt, med markinvasion och hela balunsen. Tvivlar på att det ens går att få till dock, amerikanerna har vaknat och inser att detta är Israels krig.

Vi ska också ha med oss att Iran inte har haft någon soft power att tala om sedan innan, så att dom nu får lite hard power att spela med är en förbättring.


Det kommer blir markinvasion kommande år eller redan i höst. Amerikanerna kan inte göra ett skit när det mellanvalet är över!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in