2026-06-16, 20:04
Medlem
Är emot det principiellt men det vore ändå härligt att se sd sjunka som en sten vid ett sådant scenario.
Citera
2026-06-16, 20:15
Medlem
Jag kan gå med på en sådan lösning, men skulle isåfall säga att du iaf måste ha en master och sen doktorerat för att få rösta.

Att bara ha en master känns inte OK isåfall.
Citera
2026-06-16, 20:18
Medlem
Mr1931s avatar
Absolut borde rösträtt viktas men inte efter högskolepoäng utan efter personlighetstest och intelligenstest. Även baserat på hur mycket skatt man bidragit med i senaste deklarationen. På samma sätt som hastighetsgränser i trafiken borde vara individuella efter förarförmåga i kombination med fordonets förmåga och säkerhet. Jag, som kör extremt bra i min splitter nya tjänstebil, borde få köra minst dubbelt så fort som en arbetslös svagsint kärring i en risig Ford Fiesta från -92.
Citera
2026-06-16, 20:20
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Absolut inte. Inkomstnivå är rimligare.

Exakt. Den som bidrar mest borde bestämma mest.
Citera
2026-06-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Absolut borde rösträtt viktas men inte efter högskolepoäng utan efter personlighetstest och intelligenstest. Även baserat på hur mycket skatt man bidragit med i senaste deklarationen.
För SD spelar det ingen roll om rösträtt delas ut på utbildningsbasis eller på inkonstnivåer. Det skulle vara kört för dem oavsett med tanke på att deras väljare har lägst utbildningsnivå och högst andel bidragstagare.
Citera
2026-06-16, 20:23
Medlem
MindYourOwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid
Man borde inte få rösta innan man är torr bakom öronen och betalat skatt i tio år och dessutom ska kvinnor inte få rösta alls.

Citat:
Inte utan bildning.
Bildning är inte detsamma som utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Utbildningar som möjligen är relevanta:

Statsvetenskap
Nationalekonomi
Statistik
Filosofi
(Politisk)historia
...och möjligen juridik och psykologi.
Jag säger inte emot att det är dom som relevanta men det är just precis dom som innehåller mest kulturmarxism/DEI.

Hela utbildningsväsendet utöver STEM är förpestat av DEI.
Det finns inga normala män, som inte orkar låtsas extremt mycket, som orkar ta sig igenom övriga utbildningar, vilket gör att samhälleliga frågor och kunskap kring dem utarmas.

Citat:
Utbildning handlar inte bara om att fylla en specifik yrkesroll, utan om att skapa kompetens som fungerar i ett föränderligt samhälle och ge ett kritiskt tänkande.
Det finns inget inom ”utbildning” som ger ett kritiskt tänkande på riktigt. Tänker man utanför mallen på riktigt, riktigt kritiskt tänkande alltså, då är man ”extremist” eller annan negativ ”ist” kulturmarxismvärlden som råder i högskola/universitet.
Citera
2026-06-16, 20:49
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
"Ju längre indoktrinering dess fler röster", ja det låter ju trevligt för vem som än sitter vid makten.
Citera
2026-06-16, 21:11
Medlem
Otroligt dåligt och ologiskt förslag. Utbildningsnivå är inte kopplat till värde i samhället. Däremot borde det kopplas till hur höga skatteintäkter en person genererar.

Det skulle kunna vara tre intervall av skatteintäkt som ger 1, 2, 3 röster per person.

Därtill borde personer som har skattat under en viss nivå under föregående mandatperiod få 0 röster. T.ex en person som är i fängelse eller lever på socialbidrag, ska en sådan person ha exakt lika mycket att säga till om som en person som betalar in 1 miljon per år i skatter?
Citera
2026-06-16, 21:25
Medlem
Trams då dom så kallade intellektuella från våra vänster infekterade lärosäten är hjärntvättade utom räddning! Svenskt medborgarskap, flera års arbete och laglydighet ska ge rätt att få rösta!
Citera
2026-06-16, 22:00
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid
Jag tror att du lägger för stor vikt vid gymnasieutbildning, den betydde kanske något på 60-talet men idag är den i princip en förlängd grundskola.

Din modell kanske skulle fungera bättre om grundskolerösten i stället tilldelades den som äger fast egendom? Det skulle ge en röst åt de som inte var några stora teoretiker men ändå haft förstånd att skaffa sig tillgångar. Typiskt sett har den som äger en fastighet ett intresse av ansvar för samhällets bestånd.
Citera
2026-06-16, 22:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Bara de som tänker och tycker annorlunda borde få rösta.

Alla som håller med mig (eller någon annan) borde inte få rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
"Ju längre indoktrinering dess fler röster", ja det låter ju trevligt för vem som än sitter vid makten.

You hit the nail. Vilket får mig att tänka på något Strindberg sa (ungefär)

Citat:
Vi som är lite äldre vet var skolljusen hamnade. I ämbetsverken!
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-06-16 kl. 22:20.
Citera
2026-06-16, 23:58
Medlem
Ja det låter bra! Några få ”intellektuella” som bestämmer hur den stora massan ska leva… Vad kan gå fel?

Jag tycker nog mer isåfall att pengar avgör. Att de mer välbärgade ska få 3 röster, sen ”intellektuella” ska få 2 röster, sen vanligt fattighjorn/lågutbildade kan få 1 röst.

Det blir lite som en sån där underbar demokratiskt pyramid som var jätte populärt cirka år 1200..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in