2026-06-16, 16:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Sprite zero är den ENDA zerodrycken dom har lyckats gjort god.

Den är bra men 7up zero är ändå min favorit. Bästa groggvirket.
Citera
2026-06-16, 16:10
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Socker är nog den minst farliga "drogen" av alla. Tobak är betydligt farligare, men ändå finns alla cigarett och snusmärken både i original och white. Tänk vilket jävla liv det skulle bli om man tog bort originalen och endast hade white-alternativet.

Jämför du hoppa från en stol på 45cm mot hoppa från ett flygplan på en höjd ca 8000km? :P
Citera
2026-06-16, 16:17
Medlem
Hygrotorks avatar
Nu dricker jag bara sockerfritt själv, men kan tycka det är dumt att inte ha valet att köpa med socker om man gillar det.
Citera
2026-06-16, 16:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Jo, det sitter någon präktig dåre högt uppe i ledningen som tycker det låter jättebra. Men som jag sa, jag förstår inte vem som skulle gilla denna märkliga mix. Då får man ju det sämsta av båda världar. Smakar skit. Antingen köper man light eller med socker. Denna hybrdidlösning verkar ju helt idiotisk.
Ledningen i detta fall är ju EU, som driver på en minskning av socker i livsmedel, bre bara läsk.
Och jag hade gärna sett läsk som var mindre söt, men konsumenterna gillar den söta smaken, förför kompenseras sockret med aspartam och acesulfam.
https://sverigesbryggerier.se/nyheter/dryckesbranschen-har-minskat-det-tillsatta-sockret-i-lasksortimentet-med-28-procent-pa-fyra-ar/
Citera
2026-06-16, 16:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
När jag går in på Coca-Colas svenska hemsida så finns där ingen vanlig fanta med endast socker.

Här är innehållsförteckningen på Fanta ”Low Calorie”:

Hur kan detta smugits sig in? Dom döljer ju med liten text på burken att dom infört sötningsmedel. Vart tog vanlig Fanta vägen?

Socker är väl inte det nyttigaste. Men här får man det sämsta av två världar. Socker och sötningsmedel. Borde vara förbjudet tycker jag.

100%
Citera
2026-06-16, 16:22
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Självklart en vinstfråga. Men också då det finns så jävla mycket fetton nuförtiden som tror att dom blir smala om de dricker sockerfri läsk till Big Mac:en
Citera
2026-06-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?

Det statistiska underlaget är en person som inte hittar i butiken, har du gått i OBS-klass också?
Citera
2026-06-16, 16:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jämför du hoppa från en stol på 45cm mot hoppa från ett flygplan på en höjd ca 8000km? :P

Nej, jag jämför en farlig drog med en mindre farlig drog, men ändå är det den mindre farliga drogen som ska fasas ut från butiker och restauranger.
Citera
2026-06-16, 16:33
Avslutad
Saker utvecklas. Sockerdricka är fortfarande det vanligaste alternativet i U-länder där en bonde inte har råd att köpa något så lyxigt som en läsk mer än någon gång ibland och då vill de inte betala för något utan kalorier. Där fyller sockret till och med en funktion, men det gör det inte för oss i rika länder där fetmaepidemin sprider ut sig allt mer för varje år. Var glad att det finns alternativ som inte är lika dåliga som sockervarianten.
Citera
2026-06-16, 16:44
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Allt är billigare att göra själv. Man köper varor för att dom smakar som det man vill det ska göra.

Och ja, varför i helvete ska all denna sockerfria läsk finnas för? För att alla jävla fetton tror att dom dricker något nyttigt?

Fanta Ozempic FTW
Citera
2026-06-16, 16:52
Medlem
Tror att EU införde något krav pä hur mycket socker/kalorier läsken får innehålla.
Därav massa sötningsmedel.
Citera
2026-06-16, 16:56
Medlem
Köp läsk från mindre tillverkare så får du old school läsk med riktigt socker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in