2026-06-15, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mättnad kanske är lite olika saker. Om kroppen kemiskt signalerar mättnad kanske det händer tidigare vid viss mat. Och ska jag vara ärlig skulle jag gå ned i vikt snabbt om jag bara fick äta bearnaisesås. Jag skulle bli så äcklad att jag inte klarade av att äta. Jag tror den dieten fick storfikare att sluta fika. Eftersom då blev det en slät kopp kaffe eftersom man sällan kombinerar kaffe med en fläskkotlett.

De som är tjocka har ofta tappat den kemiska mättnaden. Så då är det magmättnad som gäller. Dvs stora mängder gör en mätt. Då är det klart att morötter funkar bättre. Potatis sägs ha högsta mättnadsindexet.

Kanske ska vi återinföra kålsoppedieten? När man blir extra hungrig får man äta den soppan. Det som är lite lurigt är att kål inte innehåller mycket kalorier men det smakar verkligen mat.

Vad snackar du om? Finns mängder av tjocka som går ner i vikt genom att äta tex ägg. Ingen människa kan överäta ägg eller kött. Så där slog jag hål på ditt bullshit ännu en gång.
Citera
2026-06-15, 08:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad snackar du om? Finns mängder av tjocka som går ner i vikt genom att äta tex ägg. Ingen människa kan överäta ägg eller kött. Så där slog jag hål på ditt bullshit ännu en gång.

Du slåss med väderkvarnar. Jag har aldrig påstått att vissa inte går ner i vikt genom att äta mycket proteiner. Men LCHF är bredare än keto, inom LCHF åt man mycket feta såser och grädde. Detta kan man överäta.
Citera
2026-06-15, 09:54
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Klart som fan det finns människor som kan överäta ägg. Jag har många gånger ätit 12 kokta Dote-ägg i en enda sittning, vilket är cirka 1000 kcal. Om jag har hela jävla dagar på mig att äta så mycket ägg jag orkar, kommer lätt upp i de mängder som krävs för att jag ska gå upp i vikt.
Senast redigerad av kuddenchristo 2026-06-15 kl. 10:03.
Citera
2026-06-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Klart som fan det finns människor som kan överäta ägg. Jag har många gånger ätit 12 kokta Dote-ägg i en enda sittning, vilket är cirka 1000 kcal. Om jag har hela jävla dagar på mig att äta så mycket ägg jag orkar, kommer lätt upp i de mängder som krävs för att jag ska gå upp i vikt.

Gissar du nu? Testa och se då. Du får gärna återkomma med att jag har rätt. Bra för min självkänsla... Spännande att se hur länge du orkar köra och hur mycket du går upp. Fniss
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-15 kl. 10:12.
Citera
2026-06-15, 10:58
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Gissar du nu? Testa och se då. Du får gärna återkomma med att jag har rätt. Bra för min självkänsla...
Matt Stonie har klarat många sådana utmaningar.

Jag har många gånger ätit ett helt paket kokta Dote-ägg på en gång. Dels för att jag har monstruös aptit, och dels för att jag vill få i mig ordentligt med protein och övriga näringsämnen.

Om jag klarar att äta 1000 kcal i form av ägg på bara minuter, är det ändå ganska självklart att jag klarar att äta cirka 4 eller 5 gånger så mycket inom 24 timmar. Du har påstått att det går bra att steka äggen i valfri mängd smör om man är rädd om sin figur, men då blir det ÄNNU enklare att komma upp i extrema kalorimängder. Smör är ju värsta kaloribomben och stekta ägg är lättare att äta än kokta ägg.

Förresten, för några veckor sedan testade jag att dricka en liter grädde på en gång. Det var hur jävla lätt som helst, trots att sådana som du påstår att det är så jävla svårt att överkonsumera fett. Cirka 3700 kcal i form av grädde åkte smidigt ner i mig på cirka en minut.

Jag gillar att anta galna mat-utmaningar ibland. Jag är inte tjock eftersom jag vet vad jag gör. Om en sådan utmaning resulterar i ett överskott på flera tusen kcal, så balanserar man lätt ut det genom att ligga på underskott under resten av veckan. Sådana som Matt Stonie är uppenbarligen väl medvetna om det.
Citera
2026-06-16, 08:51
Medlem
Kör på ägg då i 3 månader så kollar vi med vågen sen då? Skulle tro att dubbelhakan försvunnit =)

Citat:
Matt Stonie har klarat många sådana utmaningar.

Jag har många gånger ätit ett helt paket kokta Dote-ägg på en gång. Dels för att jag har monstruös aptit, och dels för att jag vill få i mig ordentligt med protein och övriga näringsämnen.

Om jag klarar att äta 1000 kcal i form av ägg på bara minuter, är det ändå ganska självklart att jag klarar att äta cirka 4 eller 5 gånger så mycket inom 24 timmar. Du har påstått att det går bra att steka äggen i valfri mängd smör om man är rädd om sin figur, men då blir det ÄNNU enklare att komma upp i extrema kalorimängder. Smör är ju värsta kaloribomben och stekta ägg är lättare att äta än kokta ägg.

Förresten, för några veckor sedan testade jag att dricka en liter grädde på en gång. Det var hur jävla lätt som helst, trots att sådana som du påstår att det är så jävla svårt att överkonsumera fett. Cirka 3700 kcal i form av grädde åkte smidigt ner i mig på cirka en minut.

Jag gillar att anta galna mat-utmaningar ibland. Jag är inte tjock eftersom jag vet vad jag gör. Om en sådan utmaning resulterar i ett överskott på flera tusen kcal, så balanserar man lätt ut det genom att ligga på underskott under resten av veckan. Sådana som Matt Stonie är uppenbarligen väl medvetna om det.
Citera
2026-06-16, 12:09
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Kör på ägg då i 3 månader så kollar vi med vågen sen då? Skulle tro att dubbelhakan försvunnit =)
Jag har ingen dubbelhaka. Jag är inte tjock, som sagt. Jag har inte heller för avsikt att gå upp i vikt, eller riskera det genom att försöka överäta något varje dag. Jag äter redan ägg regelbundet, men inte bara ägg.

Inser du att man kommer att drabbas av näringsbrist om man bara lever på ägg/kött, och i synnerhet om man äter så lite av det att man hamnar i kaloriunderskott? Det innehåller inte C-vitamin och nästan inget kalcium. Om man är mån om sin hälsa, så äter man VARIERAT.

120 Eggs Eaten in 8 Mins.. (World Egg Eating Championship)
https://www.youtube.com/watch?v=vCncM1sJxtI

Här är bildbevis på att det finns människor som kan överäta ägg REJÄLT.
Senast redigerad av kuddenchristo 2026-06-16 kl. 12:18.
Citera
2026-06-16, 12:35
Medlem
Vad man äter på en sittning vid "tävling" är väl inte relevant? Det du skriver är bara ett tecken på att du inte vet vad vi diskuterar. Du är på en nivå som jag var på för kanske 15 år sedan. Inget fel i det. Tanken var ju att bara äta tills kroppen säger att man är mätt. Precis så som man alltid gör.
C vitamin brist får du inte ägg och kött. Kolhydraterna fixar levern. Fibrerna är bara en myt. Kaloriunderskott kan man fram tills man når sin normalvikt. Sen uteblir den. Viktminskningen kommer inte ge några näringsbrister alls.

Citat:
Jag har ingen dubbelhaka. Jag är inte tjock, som sagt. Jag har inte heller för avsikt att gå upp i vikt, eller riskera det genom att försöka överäta något varje dag. Jag äter redan ägg regelbundet, men inte bara ägg.

Inser du att man kommer att drabbas av näringsbrist om man bara lever på ägg/kött, och i synnerhet om man äter så lite av det att man hamnar i kaloriunderskott? Det innehåller inte C-vitamin och nästan inget kalcium. Om man är mån om sin hälsa, så äter man VARIERAT.

120 Eggs Eaten in 8 Mins.. (World Egg Eating Championship)
https://www.youtube.com/watch?v=vCncM1sJxtI

Här är bildbevis på att det finns människor som kan överäta ägg REJÄLT.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-16 kl. 12:49.
Citera
2026-06-16, 14:09
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Vad man äter på en sittning är väl inte relevant?
Jo, det är det. Om man kan äta 10000 kcal i form av ägg i en sittning, så är det självklart att man dagligen kan äta över 3000 kcal, 4000 kcal eller 5000 kcal i form av ägg. Det är lika sjävklart som att om man kan lyfta 160 kilogram i bänkpress under en dag, så kan man lyfta 60 kilogram i bänkpress varje dag.

Citat:
C vitamin brist får du inte ägg och kött.
Jo, om det är det enda man äter. Det innehåller inte vitamin C och människokroppen kan inte producera det själv.

Ägg är fattiga på magnesium, kalium och kalcium. Nötkött innehåller lågt magnesium och nästan inget kalcium alls.

Källor:
https://soknaringsinnehall.livsmedelsverket.se/Home/FoodDetails/2205?sokord=%C3%A4gg&soktyp=1&kategoriId=
https://soknaringsinnehall.livsmedelsverket.se/Home/FoodDetails/2826?sokord=l%C3%B6vbiff&soktyp=1&kategoriId=
https://matkalkyl.se/se-notkottra.php
https://matkalkyl.se/se-aggkonventionelltkokt.php

Citat:
Kaloriunderskott kan man fram tills man når sin normalvikt. Sen uteblir den.

Vad snackar du om? Kaloriunderskott kan man nå tills man är sjukligt smal och dör av svält.

Citat:
Viktminskningen kommer inte ge några näringsbrister alls.
Jo, om ägg och kött är det enda man äter. Det är samma sak om lax, broccoli eller kvarg är det enda man äter.
Citera
2026-06-16, 14:24
Medlem
Tror jag lämnar diskussionen då du inte vet vad du skriver om. Varför hänger du ens i ett forum för kost och träning om du inte är intresserad.

Citat:
Jo, det är det. Om man kan äta 10000 kcal i form av ägg i en sittning, så är det självklart att man dagligen kan äta över 3000 kcal, 4000 kcal eller 5000 kcal i form av ägg. Det är lika sjävklart som att om man kan lyfta 160 kilogram i bänkpress under en dag, så kan man lyfta 60 kilogram i bänkpress varje dag.

Jo, om det är det enda man äter. Det innehåller inte vitamin C och människokroppen kan inte producera det själv.

Ägg är fattiga på magnesium, kalium och kalcium. Nötkött innehåller lågt magnesium och nästan inget kalcium alls.

Källor:
https://soknaringsinnehall.livsmedelsverket.se/Home/FoodDetails/2205?sokord=%C3%A4gg&soktyp=1&kategoriId=
https://soknaringsinnehall.livsmedelsverket.se/Home/FoodDetails/2826?sokord=l%C3%B6vbiff&soktyp=1&kategoriId=
https://matkalkyl.se/se-notkottra.php
https://matkalkyl.se/se-aggkonventionelltkokt.php

Vad snackar du om? Kaloriunderskott kan man nå tills man är sjukligt smal och dör av svält.

Jo, om ägg och kött är det enda man äter. Det är samma sak om lax, broccoli eller kvarg är det enda man äter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in