2019-11-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Inkorrekt. Måltidsfrekvensen har marginell påverkan på energiförbrukning och det är dygnets totala intag som är av betydelse, inte antal måltider.

Inte min personliga erfarenhet iallafall. Har gjort intermittent fasta i 25 års tid och har ändå konstant 5-7 kilos övervikt. Det gör absolut ingenting för viktnedgång. Tror det är dåligt om man vill deffa.
Senast redigerad av Dr.Bong 2019-11-04 kl. 10:00.
Citera
2019-11-04, 12:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Inte min personliga erfarenhet iallafall. Har gjort intermittent fasta i 25 års tid och har ändå konstant 5-7 kilos övervikt. Det gör absolut ingenting för viktnedgång. Tror det är dåligt om man vill deffa.
Är viktnedgång målet så krävs kaloriunderskott. Detta gäller oavsett kostupplägg och periodisk fasta är ju inget undantag givetvis. Kosten är individuell och får anpassas därefter. Personligen följer jag inte den typen av upplägg utan föredrar att sprida ut mina måltider. Beror på vad man trivs med och som fungerar i vardagen.
Citera
2019-11-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är viktnedgång målet så krävs kaloriunderskott. Detta gäller oavsett kostupplägg och periodisk fasta är ju inget undantag givetvis. Kosten är individuell och får anpassas därefter. Personligen följer jag inte den typen av upplägg utan föredrar att sprida ut mina måltider. Beror på vad man trivs med och som fungerar i vardagen.

+1
Man blir vad man äter. Eller sin livsstil för att komma närmare sanningen.
Är man överviktig. Ja, då får man se över sin kost och dagliga motion och kan man inte ämnet bra så får man ta hjälp av någon som är duktig.
Citera
2019-11-04, 21:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Du ska inte blanda ihop sporadisk fasta med kontinuerlig sådan och särskilt inte blanda in din personliga övervikt i den ekvationen utan att du bidrar med en rad variabler och konstanter.

Man kan bli tjock på fasta och smal på att hetsäta. Det handlar om en helhet och vad kaloriekvationen säger i slutändan.
Citera
2026-06-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzina
Funderar på hur folk orkar äta enligt LCHF, vara veganer, skippa gluten, äta enligt periodisk fasta och så vidare.
Jag menar hur orkar man krångla till livet så mycket? Så fort du är på jobbet och någon bjuder på fika eller frukost, du äter ute, är på kurs, bortbjuden vad det nu kan vara så måste du tänka ut vad du kan äta och välja bort en massa. Eller du kan inte träna en viss tid eller komma hem senare än så för då hinner du inte äta eller du äter för sent utanför ”ät-tiden”, det dyker upp något tillfälle för god mat på fastedagen etc.

Måste vara sjukt besvärligt, ta massa energi och göra livet jävligt tråkigt?
Nu snackar vi förstås om man inte har någon sjukdom att förhålla sig till, typ diabetes.
Har en kompis som är glutenintolerant och tycker uppenbart synd om henne som inte kan äta en massa goda saker, som har svårt att hitta en bra frukost på flygplatser utomlands med mer. Att då frivilligt välja bort gluten?

Jag är förstås för en stund livsstil med lagom energiintag men tycker man kan och bör äta allt, med måtta.

sen när måste diabetiker typ 2 äta en viss tid?
Citera
2026-06-12, 17:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson1986
sen när måste diabetiker typ 2 äta en viss tid?

De som kör periodisk fasta är de som äter bara vissa tider.

Personen tycker att alla dieter är skitjobbiga men förstår att man inte kan äta gluten om man har celiaki på riktigt och att man måste äta på ett visst sätt med diabetes 2 (hen säger dock inte att de har periodisk fasta, gissar mer på att de utesluter socker).

Lite intressant att se en tråd som inte är så gammal nämna LCHF som ett rent medel för att tappa vikt. Jag minns att man skulle känna sig mättare och äta mindre. Någon mer tanke fanns inte, att det skulle vara nyttigare.

Keto är ju en snävare LCHF, men känns som den är mycket mer medveten och har andra mål än att banta några kilo.
Citera
2026-06-12, 17:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De som kör periodisk fasta är de som äter bara vissa tider.

Personen tycker att alla dieter är skitjobbiga men förstår att man inte kan äta gluten om man har celiaki på riktigt och att man måste äta på ett visst sätt med diabetes 2 (hen säger dock inte att de har periodisk fasta, gissar mer på att de utesluter socker).

Lite intressant att se en tråd som inte är så gammal nämna LCHF som ett rent medel för att tappa vikt. Jag minns att man skulle känna sig mättare och äta mindre. Någon mer tanke fanns inte, att det skulle vara nyttigare.

Keto är ju en snävare LCHF, men känns som den är mycket mer medveten och har andra mål än att banta några kilo.

Jodå, LCHF kom runt år 2000 och det var definitivt en viktminskningsgrej. Men med fördelen (jmf med viktväktarbantning) att man kunde fortsätta äta gott och äta sig mätt, och ändå gå ner i vikt.
Citera
2026-06-12, 17:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jodå, LCHF kom runt år 2000 och det var definitivt en viktminskningsgrej. Men med fördelen (jmf med viktväktarbantning) att man kunde fortsätta äta gott och äta sig mätt, och ändå gå ner i vikt.

Bara äta grönsaker som växer ovan jord minns jag. Men tror en paprika är sötare än en morot. Kan ha fel.
Citera
2026-06-12, 18:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Bara äta grönsaker som växer ovan jord minns jag. Men tror en paprika är sötare än en morot. Kan ha fel.

Nja, inte för att jag är nån minnesmästare heller. Men LCHF var väl mer att man åt typ "allt", men bara minskade på kolhydraterna? Gärna med extra grädde och bacon till varje måltid. Tror inte ens att man var så petig med vitt socker men jag kan ha fel.

Och nog tror jag metoden funkade. För även om jag själv har landat i en mycket striktare variant (keto-typ, pga glutenintolerans och andra magproblem), så tror jag väldigt mycket är vunnet om man bara drar ner på stärkelsen och sockret till förmån för mera fett och protein.
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-12 kl. 18:24.
Citera
2026-06-12, 19:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nja, inte för att jag är nån minnesmästare heller. Men LCHF var väl mer att man åt typ "allt", men bara minskade på kolhydraterna? Gärna med extra grädde och bacon till varje måltid. Tror inte ens att man var så petig med vitt socker men jag kan ha fel.

Och nog tror jag metoden funkade. För även om jag själv har landat i en mycket striktare variant (keto-typ, pga glutenintolerans och andra magproblem), så tror jag väldigt mycket är vunnet om man bara drar ner på stärkelsen och sockret till förmån för mera fett och protein.

Det fanns nog olika grad av LCHF men de jag träffade var strikta och det var förbjudet att äta socker och morötter. Man fick inte äta mjöl heller, eller i mycket små mängder. De bakade kaka som var gjorda på kli, nötter och ägg. Urk.
Citera
2026-06-12, 20:06
Medlem
Nu förstår jag TS bättre, gå på diet fungara inte, mitt ex sålde cambridge i Umeå, hon hade mycket kunder, vägde o följde upp, helheten misslyckades .

Jag kör inte med diet, går ner 1kg per vecka o börja bil orolig jag går ner långt, viktnedgången har inte hejdas nu efter 11,5kg ner, den har snarare ökat i nedgång, tog en stort skrovmål på frasses till lunch i veckan, inte ens det hjälpte, viktnergången fortsätter ner i samma tempo.

Enda jag gjort är att ändra om lite, försöker ta ett mål lågkalori per dag, ex just lunchen eller middagen, ena av dessa måste bestå av kyckling, rökt lax sallad eller havregrynsgröt med bär och ett ägg ner vispat i gröten, tar frukt då o då.

genom detta kan man fortsätta ner långt, samt man kan äta som lunchen eller ta en buffe då o då och ändå fortsätta ner. frågan är just när kommer nedgången hindras.

Jag är en sådan som brukar tömma salladsbaren på enbart rökta laxen, den är färdig för sallad där och konstigt nog billigare än köpa en lax bit, brukar ta5-600gram rökt lax o priset hamna på 72kr, skulle jag köpt lax på bit, 156kr för samma vikt.
Citera
Igår, 14:52
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Det fanns nog olika grad av LCHF men de jag träffade var strikta och det var förbjudet att äta socker och morötter. Man fick inte äta mjöl heller, eller i mycket små mängder. De bakade kaka som var gjorda på kli, nötter och ägg. Urk.
Det är LCHF-dietens idioti i ett nötskal. Om man ska gå ner i vikt och samtidigt hålla sig mätt, är det givetvis smartare att frossa i morötter än att äta fett i stora mängder. 100 gram smör har flera hundra kcal mer än 1 kilogram morötter. Självklart är det senare mycket mer mättande.

Människor är inte bara fysiskt lata, utan också intellektuellt lata och orkar inte hålla någon vidare koll på vad de sysslar med. Många orkar inte räkna sina kalorier, och därför lockar LCHF och andra dieter där det påstås att man kan äta vad man vill i vilka mängder som helst om man bara undviker det ena och det andra. Ett uppenbart marknadsföringsknep. Det handlar alltså om att sälja böcker och annat till en naiv målgrupp som, igen, är för intellektuellt lat för att hålla koll på vad de sysslar med.
Senast redigerad av kuddenchristo Igår kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in