2026-06-16, 13:19
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?
Kanske beroende på att efterfrågan på lågkaloridrycker är större än det med massa socker i? För ditt specifika fall förstår jag problemet, annars inte.
Citera
2026-06-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Det började ju med vanliga Pepsi som år 2024 ändrade sitt recept till en blandning av socker och sötningsmedel. Det betyder att nu har tydligen även Fanta gjort det. Tycker det är idiotiskt, ja. För om man vill bara ha socker i sin läsk då vill man ju inte ha en hybridblandning av sötningsmedel och socker. Förstår inte vitsen med denna hybridblandning, och vem det är som skulle gilla det.
Poängen är antagligen att skapa någon form av mellanting som smakar bättre än sockerfri, men ändå innehåller mycket mindre socker.
Citera
2026-06-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det kan ju va så att alla inte gillar smaken av socker?

Jag föredrog Cola Light, men den hittar jag inte längre.
Man kan ju leva efter devisen less is more. Här är Fanta Exotics innehållsförteckning som endast består av socker:

Citat:
Kolsyrat vatten, socker, juice från koncentrat 3% (apelsin 2,6%, passionsfrukt 0,2%, persika 0,2%), citrusextrakt, syra (E330), frukt- och vegetabiliskt koncentrat (svartvinbär, morot, aronia, safflor, citron, färgtistel), naturliga aromer, stabiliseringsmedel (E445, E414).

vs Fanta Exotic Zero:

Citat:
Kolsyrat vatten, juice från koncentrat 3% (apelsin 2.6%, passionsfrukt 0.2%, persika 0.2%), syra (E330), citrusextrakt, frukt- och vegetabiliskt koncentrat (aronia, morot, fläderbär, färgtistel, citron, svartvinbär), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (E331), konserveringsmedel (E202), naturliga aromer, stabiliseringsmedel (E412). Innehåller en källa till fenylalanin.

Jag vet ju vad jag helst väljer att stoppa i mig dom få gångerna jag använder läsk eller dricker läsk.

Källa: https://www.coca-cola.com/se/sv/brands/fanta#accordion-8bc0d091b8-item-2ea907a396
Citera
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?
Lägg till en liter socker då, så har du din kräk-sås.

Nämen för att svara på frågan är det ju för att alla korkskallar i världen har börjat fatta att socker är farligt och de dricker skit, så för längesen gjorde man ett alternativ med kemikalier istället som korkskallarna kan dricka i minst 20 år till innan de inser att det är skit med. Innan dess har man hittat nåt nytt skit att mata idioterna med.
Citera
Medlem
Riksreptilens avatar
Det finns två uppenbara anledningar till att Dr Peppers är några kr dyrare.
Lägre omsättning så finns bara i lite större butiker.
Riktigt socker och 23 olika smakämnen.

https://www.coop.se/handla/varor/dryck/lask/colasmak/dr-pepper-7310401003443/
Citera
2026-06-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det kan ju va så att alla inte gillar smaken av socker?

Jag föredrog Cola Light, men den hittar jag inte längre.
Den finns i välsorterade butiker och på nätet, men jag kan inte rekommendera att man går tillbaka till Light när man väl vant sig vid smaken av Zero. Jag och frugan var Light-entusiaster i många år (själv gick jag över till Light för nästan 30 år sedan), men när vi köpte den sist tyckte vi den smakade illa.
Citera
2026-06-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Lägg till en liter socker då, så har du din kräk-sås.

Nämen för att svara på frågan är det ju för att alla korkskallar i världen har börjat fatta att socker är farligt och de dricker skit, så för längesen gjorde man ett alternativ med kemikalier istället som korkskallarna kan dricka i minst 20 år till innan de inser att det är skit med. Innan dess har man hittat nåt nytt skit att mata idioterna med.
Vadå kräk-sås, detta är en klassisk sås som är ljuvlig. Ja, om man får tag i Fanta Orange med socker. Men det får man ju inte tag i längre. Vet nån vart man kan få tag i riktig Fanta?
Citera
2026-06-16, 13:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Burger Kings Fanta här där jag bor var den absolut godaste man kunde dricka. Nu ersatte man den med socker/sötningsmedel och den smakar rent utav skit.

Jag dricker annars Cola sockerfri då jag tycker den smakar i stort sätt densamma.

Burger King har tagit bort vanlig Fanta i hela landet. Den försvann från restaurangen i min stad och då mailade jag dem (eller om jag skrev till dem på FB, minns inte) och då sa de att det var likadant i hela landet.

Och det gäller inte bara fanta. De har inte en enda sockerläsk. Det är Zingo zero, 7up Zero, Sprite Zero, Exotic Zero osv.

Samma sak i flera mataffärer. På Willys finns endast Fanta kvar som "vanlig". Allt annat är zero.
Citera
2026-06-16, 13:26
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Vadå kräk-sås, detta är en klassisk sås som är ljuvlig. Ja, om man får tag i Fanta Orange med socker. Men det får man ju inte tag i längre. Vet nån vart man kan få tag i riktig Fanta?

Ja förlåt, taskigt av mig. Ber om ursäkt, har du recept? Får prova. Men vad fan släng i socker då som sagt? Hur kan du inte hitta riktig fanta, finns ju i varenda jävla turkkiosk, 7/eleven, Pressbyrån, Willys, Ica etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vår oro, är att vanlig läskeblask bryggd på svenskt socker kommer fasas ut inom bara några år.

KidZen som är dagens konsumenter är hjärntvättade att bara efterfråga fulsötad "Zer0" med syntetiska sötningsmedel - tänk läsk på sacketter - etter värre.

Du har rätt.
Kidsen är helt hjärntvättade.

Jag berättade när jag handlade att de nya mino skräpläsken innehåller ett riktigt skitigt sötningsmedel kallat cyklamat som var förbjudet i sverige förut och övriga innehåller nervgiftet aspartam och jag föklarade en snabbis också varför där vid läskhyllan när de kollade på mino.

De köpte skräpet från hyllan iallafall.
Många lågintelligenta lågutbildade fjortisar som börjat köpa skiten

ica och coop osv borde skämmas som förgiftar kunderna med skiten.

Ännu värre med normal och vissa icabutiker som säljer amerikansk supergiftig fanta och dr pepper med den fetmaframkallande och supergiftiga cancerframkallande genmanipulerade majssirapen snåljåparna ersatt sockret med.

Finns dock svensktillverkad dr pepper med socker kvar men bara i fåtal butiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Poängen är antagligen att skapa någon form av mellanting som smakar bättre än sockerfri, men ändå innehåller mycket mindre socker.

Jo, det sitter någon präktig dåre högt uppe i ledningen som tycker det låter jättebra. Men som jag sa, jag förstår inte vem som skulle gilla denna märkliga mix. Då får man ju det sämsta av båda världar. Smakar skit. Antingen köper man light eller med socker. Denna hybrdidlösning verkar ju helt idiotisk.
Citera
2026-06-16, 13:27
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Burger King har tagit bort vanlig Fanta i hela landet. Den försvann från restaurangen i min stad och då mailade jag dem (eller om jag skrev till dem på FB, minns inte) och då sa de att det var likadant i hela landet.

Och det gäller inte bara fanta. De har inte en enda sockerläsk. Det är Zingo zero, 7up Zero, Sprite Zero, Exotic Zero osv.

Samma sak i flera mataffärer. På Willys finns endast Fanta kvar som "vanlig". Allt annat är zero.

Det kan stämma det var någon Exotiskt/Citrus Fanta jag tog då, verkligen trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in