Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrkoklocka
En spekulation om varför man inte ser allt i kamerorna:
Antingen är kamerorna så förstörda efter branden att material inte kan tas ut ur dom (förutsatt att de haft minneskort). Minneskort har brunnit t.ex.
Alternativt har Emm@ stängt av kamerorna vid tillfället då röken börjar synas...Därmed kan man inte se henne komma in eller ta ut flickan i trappen.
En tekniker borde dock kunna se i telefonen/appens logg när/om kamerorna varit på eller av?
Jag har själv 7st exakt likadana. Dom heter O-KAM-Pro och om jag fattat rätt är det samma som Emm@ hade. (Av mina sitter 5st utomhus, en vid varje husknut + garage, samt 2st i källare & vind riktade mot ingångar dit).
Jag kan välja i appen när jag vill att respektive kamera ska vara igång eller inte, om någon av dom ska gå igång på rörelse eller filma nonstop hela tiden, om kameran ska utlösa ett ljudligt tjutande larm både i min telefon och/eller i själva kameran ute för avskräckande effekt. Jag har inget minneskort till nån av mina. Jag raderar dagligen allt som spelats in om inget särskilt hänt den dagen. Vill jag spara en inspelning väljer jag bara den och raderar resten.
Har man minneskort kan man spara mer i kameran och behöver inte logga in och radera lika ofta. Men det innebär även att en ev. inbrottstjuv eller annan person skulle kunna montera ner t.ex. en av mina utekameror och ta med sig den + kort och se inspelningar som sparats. Jag tror man kan ha så kallat "cloud-space" och spara på moln - vad exakt det nu innebär vet jag inte för jag är såpass oteknisk av mig annars.
Anledningen att jag har dessa är att jag jobbar på psyk, och fått en del hot & hembesök av patinterv, vilket farbror blå skiter fullständigt i att utreda då bevis oftast saknas.
Dessa kameror är förhållandevis billiga, engångskostnad, lätta att montera, säljs bl.a. på TEMU. Kräver inget tillstånd om det är i din egen fastighet eller på din egen tomt och endast filmar innanför din egen tomtgräns/inne i din fastighet. Kräver heller inget abbonemang och behöver inte vara kopplat till Securitas, sos-larm eller annat dyrt. En enkel avisering i telefonen helt enkelt. Nackdelen är att dom laddas med usb, så man måste montera ner dom och ta in och ladda var 14 dag-ish.
Till detta har jag även magnetlås-larm på varje dörr/fönster. Det är inget direkt "lås" i sig men består av två magneter som så länge de sitter samman inte larmar. Om dörr eller fönster öppnas kommer en avisering i min telefon med text som beskriver vad som larmar, t.ex. "fönster 4 öppnas" eller "bakdörr stängs" osv.
Jag vet många föräldrar har det på kyl/frys/skafferi mm. för att bli varse om ifall äldre ungarna går och småäter i smyg.
Om vi bortser från min dåliga OT, icke uppsåtliga, kamera-reklam och går åter till ämnet, så kan Emm@ ha valt att stänga av kameror på vissa tider.
Hon kanske rent av stängde av då hon visste att det skulle märkas något hon inte ville skulle upptäckas.
Så länge kameran är påslagen och inställd att filma vid rörelser så kanske den heller inte filmar om ingen rörelse syns - t.ex. kameran känner inte av ev. rörelse pga ett tjockt moln med rök skymmer sikten. Efter en stund har kameran blivit så värmepåverkad att den lägger av själv kanske. Borde kunnas ses i appen tycker jag.
En kamera utan rörelsesensor, dvs. som filmar nonstop 24/7, borde ha filmat hela rökutvecklingen och sen lagt av vid hög värme.
Jag håller på att ta mig igenom FUP och hade precis kommit till en sak ang kamerorna jag tänkte fråga om här, då såg jag ditt passande inlägg.
Det här är den sista datan som kameran visar.
Betyder det här att kameran endast startar när man själv går in i appen? I så fall behöver den inte reagerat om Emma kom och gick.
Sista registreringen är 12:41, har för mig att dörrtaggen visade ca 12:44? Kan hon kanske stängt av kameran självmant då innan hon gick in? Alternativt att hon helt enkelt kollade kameran en sista gång innan hon gick in.
(s611 )
"2026-02-07
12:32:47 Användning av com.okampro.oksmart startas
2026-02-07
12:33:02 Användning av com.okampro.oksmart avslutas
22 2026-02-07
12:37:38 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart
23 2026-02-07
12:37:46 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart
24 2026-02-07
12:41:26 Användning av com.okampro.oksmart startas
"2026-02-07
12:41:33 Användning av com.okampro.oksmart avslutas""
Är det någon som vet om det kommer tas upp i FUP om flickans ipad.
De tiderna borde ju vara intressanta ang dödstiden.
I så fall levde hon ca 10 min innan mamman kom hem. Kan det ha varit flickans sista försök att få kontakt med omvärlden?
Eller kan ipaden själv göra sånt här utan yttre påverkan så att säga? Tex av värme.
(s 620 )
10:55 är första bilden och resten är 12:35, ca 9 min innan mamman kommer.
"Åtkomst: 2026-02-07 10:55:49 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 10:55:49 (UTC +1)
Sökväg: Snapshots
Bild:
Sen 6 st bilder med samma tidpunkt som nedan vilket är det sista.
Åtkomst: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Sökväg: Google quick search box
Bild:
Måste vara fruktansvärt om hon varit inlåst och inte kunnat öppnat dörren