2026-06-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Nej, och det kommer hon heller inte att få.
Som det ser ut i den lägenheten + hur hon beter sig talar för allvarligt psykisk sjukdom 100%.
Jag säger inte att hon ska slippa straff, men att låsa in henne tjänar vi inget på.
Om hon döms till fängelse kommer hon kanske få max 4 år för vållande, på psyket kan hon sitta i kanske 8 år och då har vi en välfungerande skattebetalare individ som kommer ut.
Flickan är död, nu måste vi se till att det inte händer igen och fängelse kommer 100% inte hjälpa.

Personlighetsstörningar räknas inte som allvarlig psykisk störning juridiskt. Som jag har förstått det så handlar det inte om hur psykiskt sjuk/störd du är utan mer om du förstår vad du gör och konsekvenserna.

Dvs allvarlig psykisk störning ur ett juridiskt perspektiv är tex var personen psykotisk under gärningen.

Citat:
Man ska ha klart för sig att personer kan vara väldigt sjuka utan att för den skull uppfylla kriterierna för en allvarlig psykisk störning. Det är ett juridiskt samlingsbegrepp, inte en medicinsk diagnos. För att bedömas ha det har man ofta mycket svåra psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar som exempelvis psykoser, där man tappar kontakten med verkligheten och inbillar sig saker, redogör Martin Riegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-utreds-sveriges-farligaste-fangar/

Mamman har någon form av kraftig empatistörning, hon verkar ändå förstå rent intellektuellt att det hon gjort är fel och har försökt dölja det hon gjort för myndigheterna.
Senast redigerad av Ostbert 2026-06-16 kl. 10:06.
Citera
2026-06-16, 10:52
Medlem
Mormorn sa i förhör angående problem uttag mediciner häktad person " mkt mkt traumatiskt" mena hon detta??? Eller va detta slarvigt sagt om hela situationen med hennes död
Citera
2026-06-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
Det luriga med dagens ”utredningar” är att autism, ADHD m.m. inte alls bedöms som somatiska besvär gör med objektivt utformade tester. Den enda metod man arbetar med är rena iakttagelser och symtombaserade listor/skattningsskalor. Sammantaget ”vet” man alltså inte om någon faktiskt har autism eller inte, i den kliniska betydelsen.

Flickan hade varit ett solklart fall av diagnosen ”taskig barndom” med försummelse, vanvård och utebliven omsorg, men garanterat fått en NPF-diagnos istället. Sådant gör mig så sjukt beklämd.

Mamman å andra sidan är verkligen en sorglig produkt av vår tid. Istället för hjälp att bearbeta sina trauman och sin förmodade rotlöshet till följd av adoptionen, så blir hon satt på antidepressiva och diagnostiserad med massa hittepå. Så tatueringar på det och konstiga frisyrer som ett sätt att hitta sin identitet. Kaotisk lägenhet som säger allt. Hon är schablonbilden av någon med tungt bagage, risigt omdöme och tonvis med karaktärssvagheter.

Ett skämt att man valde att lägga ner socutredningen efter endast ett möte när andra familjer får sina barn omhändertagna trots att de varken låser in sina barn eller lämnar dem ensamma långa stunder.

Inte så lätt att avgöra när barn verkligen far illa men flera oberoende aktörer hade säkert kunnat få bukt med familjen långt innan det hade behövt gå så här långt.
Ja är riktigt många , både barn och vuxna som har adhd/ autism felaktigt.... detta är egentligen mycket svårt att utreda och privata aktörer är ännu sämre( för snabba) egentligen ska andra tillstånd tex depression, ångest, trauman stabiliseras innan utredning för symtomen är nästan identiska
Citera
2026-06-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Mormorn sa i förhör angående problem uttag mediciner häktad person " mkt mkt traumatiskt" mena hon detta??? Eller va detta slarvigt sagt om hela situationen med hennes död

Nej, hon hade en lång utläggning om vilket "övergrepp" det var att E inte omedelbart fick tillgång till sin psykofarmaka på häktet.

Nu vill jag inte döma för hårt då hon troligen var i chock och det är klart häktade ska ha tillgång till mediciner, men vad fan... Är det vad som engagerar henne mest?
Citera
2026-06-16, 12:21
Medlem
Vadå hårda? Dom verkar knappast bry sig om att flickan lämnats ensam när Polisen berättar under förhören. Lika kalla som dottern. Psykopater.

Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Tycker lite många är för hårda mot flickans mormor och morfar utan mer information tillkommit. Känns inte cool att beskylla dem för något de kanske hade noll vetskap om. Men självklart ska personer som haft vetskap om det också få kritik för att de inte åkte och hämtade hennes barn och sa att hon får tillbaka sin dotter när hon slutar lämna henne ensam men också sagt till soc. vad hon själv gjort och höll på med.
edit: Som jag förstått det är mormor och morfar till flickan Emmas adoptivföräldrar? Om Emma varit manipulativ har hon utnyttjat deras fina hjärta att vilja visa henne trygghet, värme och kärlek. Jag har svårt att de, som garanterat älskat flickan accepterat 1% av vad Emma sysslat med.
Citera
2026-06-16, 12:25
Medlem
Håller verkligen med.
I ett av förhören med en av flickans förskollärare förklarar pedagogen att mormorn var med under ett av de samtal man hade med Emma rörande kritik gentemot Dayas hygien bland annat. Där pedagogen förklarar att man uppfattat mormodern som väldigt försvarande gentemot Emma på ett onormalt vis.

Citat:
Ursprungligen postat av Lb99
Vadå hårda? Dom verkar knappast bry sig om att flickan lämnats ensam när Polisen berättar under förhören. Lika kalla som dottern. Psykopater.
Citera
2026-06-16, 12:47
Medlem
Detta fall väcker associationer till ättikafallet där föräldrarna försökt förklara eller bagatellisera ett barns symtom genom egna diagnoser, samtidigt som allvarliga brister i omsorgen förekommit.
Citera
2026-06-16, 12:51
Medlem
Ja det är grovt fel i deras skalle. Skulle de dessutom bry sig om flickan så skulle dom ju vittnat. Både Inger och Emma pratar om allt mellan himmel och jord på förhör, men svarar inte direkt på frågan. Det är tragiskt att inte alla ska få straff för detta…

Citat:
Ursprungligen postat av delart
Håller verkligen med.
I ett av förhören med en av flickans förskollärare förklarar pedagogen att mormorn var med under ett av de samtal man hade med Emma rörande kritik gentemot Dayas hygien bland annat. Där pedagogen förklarar att man uppfattat mormodern som väldigt försvarande gentemot Emma på ett onormalt vis.
Citera
2026-06-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lb99
Ja det är grovt fel i deras skalle. Skulle de dessutom bry sig om flickan så skulle dom ju vittnat. Både Inger och Emma pratar om allt mellan himmel och jord på förhör, men svarar inte direkt på frågan. Det är tragiskt att inte alla ska få straff för detta…
Kompisen visste att flickan lämnats 15-20 gånger ensam kvälls/nattetid och tog upp detta med sin sambo och sin mamma men lät det bara vara , hon kunde lätt orosanmält detta eller åtminstonde tagit kontakt med Es föräldrar
Citera
2026-06-16, 15:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
En spekulation om varför man inte ser allt i kamerorna:
Antingen är kamerorna så förstörda efter branden att material inte kan tas ut ur dom (förutsatt att de haft minneskort). Minneskort har brunnit t.ex.

Alternativt har Emm@ stängt av kamerorna vid tillfället då röken börjar synas...Därmed kan man inte se henne komma in eller ta ut flickan i trappen.

En tekniker borde dock kunna se i telefonen/appens logg när/om kamerorna varit på eller av?

Jag har själv 7st exakt likadana. Dom heter O-KAM-Pro och om jag fattat rätt är det samma som Emm@ hade. (Av mina sitter 5st utomhus, en vid varje husknut + garage, samt 2st i källare & vind riktade mot ingångar dit).
Jag kan välja i appen när jag vill att respektive kamera ska vara igång eller inte, om någon av dom ska gå igång på rörelse eller filma nonstop hela tiden, om kameran ska utlösa ett ljudligt tjutande larm både i min telefon och/eller i själva kameran ute för avskräckande effekt. Jag har inget minneskort till nån av mina. Jag raderar dagligen allt som spelats in om inget särskilt hänt den dagen. Vill jag spara en inspelning väljer jag bara den och raderar resten.
Har man minneskort kan man spara mer i kameran och behöver inte logga in och radera lika ofta. Men det innebär även att en ev. inbrottstjuv eller annan person skulle kunna montera ner t.ex. en av mina utekameror och ta med sig den + kort och se inspelningar som sparats. Jag tror man kan ha så kallat "cloud-space" och spara på moln - vad exakt det nu innebär vet jag inte för jag är såpass oteknisk av mig annars.

Anledningen att jag har dessa är att jag jobbar på psyk, och fått en del hot & hembesök av patinterv, vilket farbror blå skiter fullständigt i att utreda då bevis oftast saknas.
Dessa kameror är förhållandevis billiga, engångskostnad, lätta att montera, säljs bl.a. på TEMU. Kräver inget tillstånd om det är i din egen fastighet eller på din egen tomt och endast filmar innanför din egen tomtgräns/inne i din fastighet. Kräver heller inget abbonemang och behöver inte vara kopplat till Securitas, sos-larm eller annat dyrt. En enkel avisering i telefonen helt enkelt. Nackdelen är att dom laddas med usb, så man måste montera ner dom och ta in och ladda var 14 dag-ish.
Till detta har jag även magnetlås-larm på varje dörr/fönster. Det är inget direkt "lås" i sig men består av två magneter som så länge de sitter samman inte larmar. Om dörr eller fönster öppnas kommer en avisering i min telefon med text som beskriver vad som larmar, t.ex. "fönster 4 öppnas" eller "bakdörr stängs" osv.
Jag vet många föräldrar har det på kyl/frys/skafferi mm. för att bli varse om ifall äldre ungarna går och småäter i smyg.

Om vi bortser från min dåliga OT, icke uppsåtliga, kamera-reklam och går åter till ämnet, så kan Emm@ ha valt att stänga av kameror på vissa tider.
Hon kanske rent av stängde av då hon visste att det skulle märkas något hon inte ville skulle upptäckas.
Så länge kameran är påslagen och inställd att filma vid rörelser så kanske den heller inte filmar om ingen rörelse syns - t.ex. kameran känner inte av ev. rörelse pga ett tjockt moln med rök skymmer sikten. Efter en stund har kameran blivit så värmepåverkad att den lägger av själv kanske. Borde kunnas ses i appen tycker jag.
En kamera utan rörelsesensor, dvs. som filmar nonstop 24/7, borde ha filmat hela rökutvecklingen och sen lagt av vid hög värme.
Jag håller på att ta mig igenom FUP och hade precis kommit till en sak ang kamerorna jag tänkte fråga om här, då såg jag ditt passande inlägg.

Det här är den sista datan som kameran visar.

Betyder det här att kameran endast startar när man själv går in i appen? I så fall behöver den inte reagerat om Emma kom och gick.

Sista registreringen är 12:41, har för mig att dörrtaggen visade ca 12:44? Kan hon kanske stängt av kameran självmant då innan hon gick in? Alternativt att hon helt enkelt kollade kameran en sista gång innan hon gick in.

(s611 )
"2026-02-07
12:32:47 Användning av com.okampro.oksmart startas

2026-02-07
12:33:02 Användning av com.okampro.oksmart avslutas

22 2026-02-07
12:37:38 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart

23 2026-02-07
12:37:46 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart

24 2026-02-07
12:41:26 Användning av com.okampro.oksmart startas

"2026-02-07
12:41:33 Användning av com.okampro.oksmart avslutas""

Är det någon som vet om det kommer tas upp i FUP om flickans ipad.

De tiderna borde ju vara intressanta ang dödstiden.

I så fall levde hon ca 10 min innan mamman kom hem. Kan det ha varit flickans sista försök att få kontakt med omvärlden?

Eller kan ipaden själv göra sånt här utan yttre påverkan så att säga? Tex av värme.

(s 620 )
10:55 är första bilden och resten är 12:35, ca 9 min innan mamman kommer.

"Åtkomst: 2026-02-07 10:55:49 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 10:55:49 (UTC +1)
Sökväg: Snapshots
Bild:

Sen 6 st bilder med samma tidpunkt som nedan vilket är det sista.
Åtkomst: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Sökväg: Google quick search box
Bild:

Måste vara fruktansvärt om hon varit inlåst och inte kunnat öppnat dörren
Citera
2026-06-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag håller på att ta mig igenom FUP och hade precis kommit till en sak ang kamerorna jag tänkte fråga om här, då såg jag ditt passande inlägg.

Det här är den sista datan som kameran visar.

Betyder det här att kameran endast startar när man själv går in i appen? I så fall behöver den inte reagerat om Emma kom och gick.

Sista registreringen är 12:41, har för mig att dörrtaggen visade ca 12:44? Kan hon kanske stängt av kameran självmant då innan hon gick in? Alternativt att hon helt enkelt kollade kameran en sista gång innan hon gick in.

(s611 )
"2026-02-07
12:32:47 Användning av com.okampro.oksmart startas

2026-02-07
12:33:02 Användning av com.okampro.oksmart avslutas

22 2026-02-07
12:37:38 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart

23 2026-02-07
12:37:46 Sporadisk användning av com.okampro.oksmart

24 2026-02-07
12:41:26 Användning av com.okampro.oksmart startas

"2026-02-07
12:41:33 Användning av com.okampro.oksmart avslutas""

Är det någon som vet om det kommer tas upp i FUP om flickans ipad.

De tiderna borde ju vara intressanta ang dödstiden.

I så fall levde hon ca 10 min innan mamman kom hem. Kan det ha varit flickans sista försök att få kontakt med omvärlden?

Eller kan ipaden själv göra sånt här utan yttre påverkan så att säga? Tex av värme.

(s 620 )
10:55 är första bilden och resten är 12:35, ca 9 min innan mamman kommer.

"Åtkomst: 2026-02-07 10:55:49 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 10:55:49 (UTC +1)
Sökväg: Snapshots
Bild:

Sen 6 st bilder med samma tidpunkt som nedan vilket är det sista.
Åtkomst: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Ändrad: 2026-02-07 12:35:02 (UTC+1)
Sökväg: Google quick search box
Bild:

Måste vara fruktansvärt om hon varit inlåst och inte kunnat öppnat dörren

Intressant iakttagelse men enligt sjukvårdspersonalen var hon likstel redan när första ambulansen kom till platsen vilket indikerar att hon hade varit död en längre tid.
Citera
2026-06-16, 15:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsPedro
Intressant iakttagelse men enligt sjukvårdspersonalen var hon likstel redan när första ambulansen kom till platsen vilket indikerar att hon hade varit död en längre tid.
Det var någon i tråden som skrev att värmen kunde göra så att kroppen kändes likstel fortare?

Funderat på varför ambulanspersonal gjorde HLR om de känt att hon var likstel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in