2026-06-16, 08:50
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och ingen vettig person, oavsett historieforskare eller vem som helst, har påstått att det inte finns felaktiga rykten, skrönor, och helt eller delvis felaktiga vittnesmål om förintelsen och olika skeden i denna. Självklart finns det sådant, precis som det finns i alla andra händelser genom tiderna.

Felaktiga vittnesmål kan bero på en massa saker, från bara att vittnet uppfatta och tolkat fel, eller inte sett så bra från sin position, eller inte förstått men beskriver det så som det upplevdes, till rena påhitt.

Set ligger sen på t ex utredande polise eller forskare etc att granska och sortera vittnesmål efter vad de innehåller, om några punkter stämmer med andra vittnesmål eller fynd från aktuell plats, eller om de helt eller delvis kan avfärdas som felaktiga.

Vetenskapens teori om förintelsen bygger på de vittnesmål i vilka man kunnat bekräftat att de stämmer i sin helhet eller i väsentliga punkter. Den bygger INTE på de vittnesmål eller punkter i dessa, som
man inte kunnat bekräfta stämma.
Du behöver inte förklara för mig hur det är tänkt att fungera, det vet jag. Detta förfarande fallerar dock allt för ofta i praktiken.

Som sagt, du är godtrogen, jag är det icke.
Citera
2026-06-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du behöver inte förklara för mig hur det är tänkt att fungera, det vet jag. Detta förfarande fallerar dock allt för ofta i praktiken.

Som sagt, du är godtrogen, jag är det icke.

Ja det är bara dina egna spekulationer, du har inga seriösa bevis eller ens indicier, för att den vetenskapliga teorin om förintelsen inte skulle vila på omfattande seriös bevisning av flera olika slag.
Citera
2026-06-16, 09:08
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Vi är alla saliga i vår tro. Men lite lustigt blir det ju när förintelsedyrkare inte ens blir glada om historier som att spädbarn blev ituslitna av nazister visar sig inte stämma.

Det finns "detaljer" i alla historier som faktiskt är överdrivna eller tillrättalagda, varför skulle just förintelsen vara undantaget?

Överdrivna och i vissa fall (kanske) rent felaktiga vittnesmål förekommer, men i det här fallet är sådana inget som kullkastar hela det historiska skeendet. Spädbarn dödades de facto under Förintelsen! Och ibland på de mest omänskliga sätt man kan tänka sig! Så om ett vittne t ex såg ett spädbarn slås ihjäl med klubba eller påk så är det i min tankevärld inte sååå himla konstigt att det då vittnas om hur överdjävliga somliga SS-män kunde vara.

Och... Jag har inte träffat på en enda "förinstelsedyrkare"!! Vem skulle (enligt dig) dyrka Förintelsen? Det vi vurmar om är fakta, vetenskap och historicitet!
Citera
2026-06-16, 09:16
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Överdrivna och i vissa fall (kanske) rent felaktiga vittnesmål förekommer, men i det här fallet är sådana inget som kullkastar hela det historiska skeendet. Spädbarn dödades de facto under Förintelsen! Och ibland på de mest omänskliga sätt man kan tänka sig! Så om ett vittne t ex såg ett spädbarn slås ihjäl med klubba eller påk så är det i min tankevärld inte sååå himla konstigt att det då vittnas om hur överdjävliga somliga SS-män kunde vara.

Och... Jag har inte träffat på en enda "förinstelsedyrkare"!! Vem skulle (enligt dig) dyrka Förintelsen? Det vi vurmar om är fakta, vetenskap och historicitet!
Tyskarna verkar ha lagt enorma resurser och energi på att samla alla i läger och hålla de vid liv trots att man ändå tänkt avliva dom. Varför inte bara skjuta dom på plats, eller bussa ut dom ur landet?
Citera
2026-06-16, 09:33
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Tyskarna verkar ha lagt enorma resurser och energi på att samla alla i läger och hålla de vid liv trots att man ändå tänkt avliva dom. Varför inte bara skjuta dom på plats, eller bussa ut dom ur landet?

Du är inte särdeles kunnig på området, va?
Så en liten grundkurs:
Tanken var att alla judar i nazikontrollerade områden skulle dö. Hur de dog var dock en lite annan sak. Vissa behövdes (för en tid) i produktionen, men allt som oftast fick de arbeta under vedervärdiga förhållanden så att de ändå skulle dö vartefter. (Svältransoner och misshandel är kända exempel på detta.) Nazisterna kunde givetvis inte ha dem lösa ute i samhället. Först ihängnade getton och sedan till läger med dem. Vissa läger något lite "bättre" än andra. Andra judar sköt man i princip direkt när de hittades.
Citera
2026-06-16, 09:36
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Du är inte särdeles kunnig på området, va?
Så grundkurs:
Tanken var att alla judar i nazikontrollerade områden skulle dö. Hur de dog var dock en lite annan sak. Vissa behövdes (för en tid) i produktionen, men allt som oftast fick de arbeta under vedervärdiga förhållanden så att de ändå skulle dö vartefter. (Svältransoner och misshandel är kända exempel på detta.) Nazisterna kunde givetvis inte ha dem lösa ute i samhället. Först ihängnade getton och sedan till läger med dem. Vissa läger något lite "bättre" än andra.
Jaha, så de fick lämna lägret och åka och jobba då? Har uppfattat det mer som att de jobbade i lägret för att få dessa att fungera.
Citera
2026-06-16, 09:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jaha, så de fick lämna lägret och åka och jobba då? Har uppfattat det mer som att de jobbade i lägret för att få dessa att fungera.
Ett exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Monowitz
Citera
2026-06-17, 04:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ett exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Monowitz

Mig veterligen finns det olika typer av läger och min fråga gällde främst förintelseläger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsel%C3%A4ger
Citera
2026-06-17, 09:13
Medlem
Citat:
Mig veterligen finns det olika typer av läger och min fråga gällde främst förintelseläger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsel%C3%A4ger

Det fanns som du säger olika typer av läger, ja det fanns faktiskt över 40 000 läger totalt inom det område som naziregimen hade kontrollen över. Bara ett litet fåtal av dessa var rena förintelseläger/dödsläger.

Auschwitz var en drös lägeravdelningar, varav Birkenau var den del som fick förintelsestämpeln men även var delvis ett arbetsläger.

Belzec var i princip bara ett rent förintelseläger, Treblinka hade olika lägerdelar med olika mål.

Hur som helst, arbetsfångar fick i många fall lämna själva lägret för att arbeta i andra fastigheter, industrier, lantbruk etc etc etc utanför själva lägret eller i direkt anknytning till detta. Givetvis under mycket hård bevakning med t ex kollektiv bestraffning om någon gjorde nåt fel eller avvek.

SS gjorde ju affär av detta med arbetsfångar, alltså hyrde ut dem till bl a stora och i många fall idag välkända industrier eller varumärken, och drog in pengar till statskassa krigskassa på det viset.
Citera
2026-06-17, 10:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Det fanns som du säger olika typer av läger, ja det fanns faktiskt över 40 000 läger totalt inom det område som naziregimen hade kontrollen över. Bara ett litet fåtal av dessa var rena förintelseläger/dödsläger.

Auschwitz var en drös lägeravdelningar, varav Birkenau var den del som fick förintelsestämpeln men även var delvis ett arbetsläger.

Belzec var i princip bara ett rent förintelseläger, Treblinka hade olika lägerdelar med olika mål.

Hur som helst, arbetsfångar fick i många fall lämna själva lägret för att arbeta i andra fastigheter, industrier, lantbruk etc etc etc utanför själva lägret eller i direkt anknytning till detta. Givetvis under mycket hård bevakning med t ex kollektiv bestraffning om någon gjorde nåt fel eller avvek.

SS gjorde ju affär av detta med arbetsfångar, alltså hyrde ut dem till bl a stora och i många fall idag välkända industrier eller varumärken, och drog in pengar till statskassa krigskassa på det viset.
Fortfarande inte svar på min fråga.
Citera
2026-06-17, 10:35
Medlem
Citat:
Fortfarande inte svar på min fråga.

Vad var då din fråga.. ?

Om du undrade om fångar i ett förintelseläger fick röra sig fritt och lämna lägerområdet så borde även du fatta att så inte var fallet, annat än i ev speciella situationer men då givetvis under kraftig bevakning.

I de rena dödslägren, eller sådana avdelningar, så levde inte fångarna särskilt länge, från att de dödades redan direkt efter ankomst eller inom några dagar kanske en vecka, beroende på hur hård belastningen för stunden var.

Man kan även se indikation på detta då de rena dödslägren hade mycket liten lagerkapasitet, baracker etc, i förhållande hur många så transporterades dit. Och samtidigt extremt få människor som transporterades ut/vidare från dessa läger.
Citera
2026-06-17, 10:41
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Vad var då din fråga.. ?

Om du undrade om fångar i ett förintelseläger fick röra sig fritt och lämna lägerområdet så borde även du fatta att så inte var fallet, annat än i ev speciella situationer men då givetvis under kraftig bevakning.

I de rena dödslägren, eller sådana avdelningar, så levde inte fångarna särskilt länge, från att de dödades redan direkt efter ankomst eller inom några dagar kanske en vecka, beroende på hur hård belastningen för stunden var.

Man kan även se indikation på detta då de rena dödslägren hade mycket liten lagerkapasitet, baracker etc, i förhållande hur många så transporterades dit. Och samtidigt extremt få människor som transporterades ut/vidare från dessa läger.

Det fetade närmar sig min undran.
Det här var den ursprungliga frågan: Tyskarna verkar ha lagt enorma resurser och energi på att samla alla i läger och hålla de vid liv trots att man ändå tänkt avliva dom. Varför inte bara skjuta dom på plats, eller bussa ut dom ur landet?

Att samla ihop, transportera, raka av dom håret, tatuera, inhysa i baracker, ge dom mat trots svält och krig för att sedan gasa ihjäl dom och kremera eller gräva massgravar verkar oerhört omständligt och kostsamt om de ändå skulle avlivas från början.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-06-17 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in