2026-06-16, 04:54
  #97
Medlem
sebastian_s avatar
Det finns bara två podcasts som är 5+ och värda att lyssna om avsnitt på och det är

Made in Sverige den bästa podcasten. Känns väldigt premium trots att den är gratis. 10 avsnitt per säsong, ganska långa pauser mellan. Snackar om svensk film och tv, främst från 80,90 och 00 talet. Den är så pass bra att den har gjort mig mer intresserad av svenska produktioner.

Snett inåt bakåt den var den bästa podcasten. Mellan 2022 och 2024 ungefär så var den nästan perfekt. Samma tidsperiod fast om sport ( har börjat bredda ämnena lite vilket uppskattas). Ligger på Patreon och är fortfarande lätt värd månadskostanden. Anledningen till att den tappat en aning är att det bara är två i nästan varje avsnitt medans det ofta var tre innan. Made in Sverige är i och för sig också bara två snubbar men de har bara gjort 60 avsnitt samtidigt som Snett inåt bakåt har gjort över 400. Det kan bli lite förutsägbart med bara två efter så många hundratals timmar lyssnande på samma personer.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2026-06-16 kl. 05:05.
Citera
2026-06-16, 05:00
  #98
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Två år senare har den svenska poddscenen utarmats ännu snabbare, vilket även flera utav mina vänner och släktingar också har noterat. Min uppfattning är att folk generellt sett lyssnar allt mindre på poddar utav anledningar som t.ex. kvalitesförsämring, onödig politisk vinkling och överetablering i t.ex. krimpodd-genren.

Historier från Hälsingland, samt systerpoddarna om Dalarna och Gästrikland, släpper avsnitt väldigt sporadiskt numera. Faktum är att det snart har gått två månader sedan de ssläppte det senaste avsnittet. Emellertid är det fortfarande oftast klart lyssningsvärt när de väl släpper ett avsnitt. Snedtänkt är fortfarande bra, men inte i samma klass som tidigare. Olösta Fall har lagt ned, men Metalpodden är som alltid intressant att lyssna på, dock ej alltid i en positiv mening.

De poddar jag har lyssnat på ända sedan podcasts "uppfanns" är Naturmorgon, Vetenskapsradion Historia, P1 Dokumentär, P3 Dokumentär och P4 Dokumentär. Alltså omkring 20-25 år!

Övriga poddar jag lyssnar på när andan faller på:

Våra klassiker (motorpodd)
Fallen jag aldrig glömmer (krimpodd)
Radiosporten Dokumentär
Beyond the Grid (officiiella Formel 1-podden)
Finlandssvenska krimpodden
P3 Musikdokumentär
Har du provat Snett inåt bakåt?
Citera
2026-06-17, 11:21
  #99
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det finns bara två podcasts som är 5+ och värda att lyssna om avsnitt på och det är

Made in Sverige den bästa podcasten. Känns väldigt premium trots att den är gratis. 10 avsnitt per säsong, ganska långa pauser mellan. Snackar om svensk film och tv, främst från 80,90 och 00 talet. Den är så pass bra att den har gjort mig mer intresserad av svenska produktioner.

Snett inåt bakåt den var den bästa podcasten. Mellan 2022 och 2024 ungefär så var den nästan perfekt. Samma tidsperiod fast om sport ( har börjat bredda ämnena lite vilket uppskattas). Ligger på Patreon och är fortfarande lätt värd månadskostanden. Anledningen till att den tappat en aning är att det bara är två i nästan varje avsnitt medans det ofta var tre innan. Made in Sverige är i och för sig också bara två snubbar men de har bara gjort 60 avsnitt samtidigt som Snett inåt bakåt har gjort över 400. Det kan bli lite förutsägbart med bara två efter så många hundratals timmar lyssnande på samma personer.
Made In Sverige är faktiskt jävligt bra och underhållande. Två bonntölpar från Hyltebruk gör garanterat den mest underhållande podden i den kategorin. Dom tipsade om "Arbetarklassens sista hjältar" Tror knappast jag såg detta 2007 på TV. Men det var jävligt bra faktiskt blev nästan knockad när jag kollade skiten på Youtube.
Sen Oknytt en riksbög och en skön dude som pratar om seriemördare och dylikt. Tyckte dom var mest gapiga . Men dom har bättrat sig.
Umeå pojkarna har väl fått inspiration från typ, Last Podcast on the Left. För de använder ju viss humor även fast det är gravallvar.
Citera
2026-06-17, 16:02
  #100
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Made In Sverige är faktiskt jävligt bra och underhållande. Två bonntölpar från Hyltebruk gör garanterat den mest underhållande podden i den kategorin. Dom tipsade om "Arbetarklassens sista hjältar" Tror knappast jag såg detta 2007 på TV. Men det var jävligt bra faktiskt blev nästan knockad när jag kollade skiten på Youtube.
Sen Oknytt en riksbög och en skön dude som pratar om seriemördare och dylikt. Tyckte dom var mest gapiga . Men dom har bättrat sig.
Umeå pojkarna har väl fått inspiration från typ, Last Podcast on the Left. För de använder ju viss humor även fast det är gravallvar.
Samma hände mig med Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Deras avsnitt var så bra och känslosamt att jag tänkte att jag får ge den en chans. Jonas Gardell som man var tvungen att läsa i gymnasiet om och om igen när jag var 0% mottaglig för Gardellaktiga berättelser. Slutade med att det förmodligen är den bästa svenska dramaserien jag har sett. Sådant gör en förväntansfull när podden kan berika ens liv även utanför lyssnandet.
Citera
2026-06-17, 19:08
  #101
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Har du provat Snett inåt bakåt?
Jag har känt till Snett inåt bakåt länge, men aldrig kommit till skott att lyssna på podden.

Men nu har jag lyssnat igenom en handfull avsnitt som verkade intressanta. Rätt så bra podd, men alldeles för många avsnitt som är förkortade och kräver betalning för att få åtkomst till avsnitten i sin fulla längd.

Men på grund av rejäl brist på kvalitetspoddar nuförtiden så kommer jag hålla Snett inåt bakåt under bevakning, ett välkommet tillskott. Några utav poddarna som jag nämnde i mitt inlägg överväger jag starkt att sluta lyssna på, exempelvis Historier från Hälsingland och Beyond the Grid. Tack för tipset!
Citera
2026-06-22, 15:51
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag har känt till Snett inåt bakåt länge, men aldrig kommit till skott att lyssna på podden.

Men nu har jag lyssnat igenom en handfull avsnitt som verkade intressanta. Rätt så bra podd, men alldeles för många avsnitt som är förkortade och kräver betalning för att få åtkomst till avsnitten i sin fulla längd.

Men på grund av rejäl brist på kvalitetspoddar nuförtiden så kommer jag hålla Snett inåt bakåt under bevakning, ett välkommet tillskott. Några utav poddarna som jag nämnde i mitt inlägg överväger jag starkt att sluta lyssna på, exempelvis Historier från Hälsingland och Beyond the Grid. Tack för tipset!


Testade också Snett inåt i samband med Sverigematcherna i VM, men dom verkade inte ha några dedikerade avsnitt för dom, vilket känns lite egendomligt för en svensk fotbollspodd. Lite slapp vibb och som du sa, ofullständiga avsnitt. Jag letar vidare.
Citera
2026-06-25, 21:30
  #103
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Testade också Snett inåt i samband med Sverigematcherna i VM, men dom verkade inte ha några dedikerade avsnitt för dom, vilket känns lite egendomligt för en svensk fotbollspodd. Lite slapp vibb och som du sa, ofullständiga avsnitt. Jag letar vidare.
Fotbollspodd? Det är en sportnostalgipodd. Nästan mer nostalgi än sport. De pratar om allt från speedway till tennis och även vissa avsnitt som svävar iväg till att prata om Saab och Leif loket Olsson.
Citera
2026-06-26, 03:50
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Fotbollspodd? Det är en sportnostalgipodd. Nästan mer nostalgi än sport. De pratar om allt från speedway till tennis och även vissa avsnitt som svävar iväg till att prata om Saab och Leif loket Olsson.


Ah, det förklarar varför jag inte tyckte det lyfte kanske. Morgonpasset fast med två medelålders män med andra riktiga jobb dom bryr sig mer om och som klipper av samtalet mitt i att det kanske-kanske inte var på väg nånstans men ändå inte handlade om nåt speciellt. Tennis eller fotboll eventuellt. Kanske det har med namnet att göra, kanske inte. Vill ni höra mer går ni hosta upp. Sånt här guld är inte gratis, fuck you.
__________________
Senast redigerad av Robokopf 2026-06-26 kl. 03:53.
Citera
2026-06-26, 04:06
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Fotbollspodd? Det är en sportnostalgipodd. Nästan mer nostalgi än sport. De pratar om allt från speedway till tennis och även vissa avsnitt som svävar iväg till att prata om Saab och Leif loket Olsson.


Det är väl lite egendomligt ändå att ha en sportpodd som heter "Snett inåt bakåt" och det enda avsnittet man släpper i samband med Sveriges gruppspelsmatcher i fotbolls-VM inte ens tar upp det?
Citera
2026-06-26, 04:23
  #106
Medlem
zombie-nations avatar
Vad som är podd och inte kan vara lite luddigt eftersom flera kör samma både på Youtube och som ren podd.

De jag lyssnar på är

As the raven dreams - Glitch in the matrix

Gillar mystiska "sanna" historier

Mr Ballen

Mest det som inte är true crime, allra helst mystiska sjukdomar

Lagom spännande och välskrivet, bra berättarröst också

P1- och P3-dokumentär

Ofta superintressanta även där ämnet vanligtvis inte intresserar mig. Välgjorda, ofta ganska stämningsfulla.

Lyssnat på de med Agnes Wold med, intressanta ämnen och han som jag glömt vad han heter, veganen, han låter så ung och pigg medan hon låter släpig och slarvig. Ändå intressanta ämnen

Flasback forever

Får mig ALLTID att skratta
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in