2024-05-14, 23:46
Medlem
patajavels avatar
Sveriges radio har ju ganska skapliga poddar med Rysslands, mellanöstern osv.
Förr var ju även p3 dokumentär bra.

Men Gräns. Shit vilken pinsam podd. Två programledare som säger varannan mening. Låter som ett barnprogram.
Synd. De har ofta lite intressanta ämnen, men går inte att lyssna på
Citera
2024-05-16, 20:13
Medlem
Den enda jag lyssnar på frekvent numera är "In Moscows Shadows" av Mark Galleoti. Tycker han är väldigt duktig på att förklara vad som sker i Ryssland.
Citera
2024-05-18, 16:14
Medlem
Krigshistoriepodden
Rollspelsklubben
Conan needs a friend
Fall of civilizations
Smartless
Militärhistoriepidden
P3 dystopia
Citera
2024-06-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian1
Joe Rogan Experience, speciellt avsnitten med Duncan Trussel är väldigt underhållande.

P3 Dokumentär är också bra.

En intressant film om boxaren rapparen politik och podden ofiltrerat
Aldo colliander
https://youtu.be/5SQFQuuZxiw?si=itGNzwIv0ZadlMay
Podden ofiltrerat
Citera
2024-06-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Rättegångspodden, Creepypodden, Till slut kommer någon att skratta och p3 dokumentär rullar på varmt i lurarna på dagarna.

Ofiltrerat med boxare Aldo Colliander
Citera
2024-06-06, 08:58
Medlem
YuriOrlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empire2222
Ofiltrerat med boxare Aldo Colliander

Bra namn ”Ofiltrerat” - att ingen tänkt på det innan. ”Högt i tak” kan man också heta. 😅
Citera
2026-05-27, 22:48
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det blir allt svårare att finna nya svenska kvalitetspoddar, tyvärr. Några av mina gamla favoriter som rasade ihop fullständigt på kort tid är Historiepodden, Spöktimmen och nu senast Rockpodden. Rättegångspodden är jag villrådig till för närvarande av olika skäl, och P3 Dokumentär blandar höga toppar med djupa dalar och dalarna blir allt fler.

Med det sagt så är mina favoritpoddar i skrivande stund dessa:

Historier från Hälsingland. Jag har lite släktanknytning till Hälsingland, så det är roligt att lyssna på alla berättelser om t.ex. historiska händelser, folktro och övernaturliga fenomen från detta mytomspunna landskap. Även utomstående har stor behållning av den här podden. De har nu även startat avknoppningar vid namn Historier från Dalarna och Historier från Gästrikland.

Naturmorgon i P1. Man lär sig fantastiskt mycket om djur och natur genom att lyssna på dessa entusiaster som leder programmet/podden. Även rogivande och underhållande.

Snedtänkt med Kalle Lind. Otroligt spretigt, och poddens motto är "podden som pratar om det som inga andra poddar pratar om". En podd som många flashbackare förmodligen redan känner till.

Övriga poddar som jag lyssnar på lite mer oregelbundet men som är riktigt bra i sina bästa stunder: Olösta fall, P4 Dokumentär, Metalpodden, Vetenskapsradion Historia.
Två år senare har den svenska poddscenen utarmats ännu snabbare, vilket även flera utav mina vänner och släktingar också har noterat. Min uppfattning är att folk generellt sett lyssnar allt mindre på poddar utav anledningar som t.ex. kvalitesförsämring, onödig politisk vinkling och överetablering i t.ex. krimpodd-genren.

Historier från Hälsingland, samt systerpoddarna om Dalarna och Gästrikland, släpper avsnitt väldigt sporadiskt numera. Faktum är att det snart har gått två månader sedan de ssläppte det senaste avsnittet. Emellertid är det fortfarande oftast klart lyssningsvärt när de väl släpper ett avsnitt. Snedtänkt är fortfarande bra, men inte i samma klass som tidigare. Olösta Fall har lagt ned, men Metalpodden är som alltid intressant att lyssna på, dock ej alltid i en positiv mening.

De poddar jag har lyssnat på ända sedan podcasts "uppfanns" är Naturmorgon, Vetenskapsradion Historia, P1 Dokumentär, P3 Dokumentär och P4 Dokumentär. Alltså omkring 20-25 år!

Övriga poddar jag lyssnar på när andan faller på:

Våra klassiker (motorpodd)
Fallen jag aldrig glömmer (krimpodd)
Radiosporten Dokumentär
Beyond the Grid (officiiella Formel 1-podden)
Finlandssvenska krimpodden
P3 Musikdokumentär
Citera
2026-05-29, 08:16
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Made in Sverige
Filmosof
Ny Moral
Våldet krim
P3 dokumentär, no shit.
Rättegångspodden

DET VAR SVENSKT.
The Last podcast on the Left
Casefile
Court Junkie
Sword and scale
Citera
2026-05-29, 10:02
Medlem
anomaligns avatar
Jag kan inte skriva bara en, för jag har för många favoriter. Några av de jag nämner är nedlagda och utkommer inte längre med avsnitt, och vissa är av sorten att de är evighetspoddar, där formatet tillåter att det rent teoretiskt kan utkomma hur många som helst, och andra är mer avgränsade, med en specifik berättelse som avhandlas inom ramarna av en säsong. (Edit: Jag insåg nu efter jag hade skrivit den här listan att samtliga jag listar i det här inlägget är av sorten evighetspoddar. Jag har många favoriter inom det avgränsade segmentet också, men de kommer sen.)

Jag orkar inte lista alla mina favoriter nu. Får komplettera mer sen. Det här är de jag i alla fall först tänker på när jag tänker favoritpodd.

Literary Disco. Typ en bokcirkelpod, där de tre sinsemelllan ganska olika personligheterna, en författare/litteraturkritiker, en före detta barnstjärna från en populär sitcom och en museiintendent (från typ ett Edgar Allan Poe-museum? Eller nåt sånt, jag orkar inte kolla upp nu så kan vara helt felaktigt), vilka möttes och blev kompisar när de läste ett MFA-program i skrivande, har läst en bok inför avsnittet och sedan analyserar och diskuterar den utförligt.
Jag tyckte det var kul och väldigt givande att läsa samma bok som dem och sedan höra deras vassa och kloka analyser, och podden fungerade som en bra motivation att läsa böcker jag annars inte ens hade känt till. Numera, sedan 2022 tror jag, är podden lagd på is. Men det finns en rejäl backlog, med omkring tvåhundra avsnitt. En fantastisk podd som hör till dem som gett mig mest att lyssna på, som både underhållit och faktiskt bidragit till min bildning.

Giant Beastcast. New York-spin-off av San Fransisco-podden The Giant Bomb Podcast. En diskussions- och nyhetspod om spelbranschen, där personkemin i sammansättningen av värdar snarast liknar någon sorts person-alkemi, där något nästan magiskt uppstod. Extremt rolig och underhållande. Poddens förfall började under pandemin, då de behövde börja spela in den från sina respektive hem istället för studion, och den lades helt ner i samband med den stora uppsägningsvågen från Giant Bomb, när det lilla rebelliska bolaget som under flera år hade ägts av mediajätten CBS, vilken inte lade sig i någonting av driften eller innehållet utan lät dem göra precis vad de ville, sålde bolaget till ett riskkapitalbolag som genast började planera förändringar. Podden utkom varje vecka under många år.

P3 Dystopia. Handlar om potentiella hot mot samhället och civilisationen, med en rätt bred spännvidd vad gäller hur sannolikt hotet är. Bra research, spännande och underhållande presentation. En pålitlig arbetshäst till podd som aldrig gjort mig besviken.

Bildningspodden. Varje avsnitt består av en expert på något område som berättar om det. Alltid intressant och underhållande. Finns många hundratals avsnitt.

Criminal (samt This is Love, vilket är systerpodden till Criminal). Varje avsnitt är en ny berättelse från verkligheten, om någon typ av brottsfall, med intervjuer antingen med historiker, kriminologer, jurister eller likande om det handlar om historiska fall, eller med personerna som var inblandade om det handlar om mer sentida. Podden hör väl formellt sett till true crime, men den skiljer sig rejält från vad man är van att höra inom genren. Den är inte till för att väcka en kittlande fascination och fasa över människans potential till grymhet och ondska, utan mer avhandla ett bredare spektrum, där de grövsta brotten hör till ovanligheterna, och tonen är seriös och respektfull, men där det lättsamma också får ta plats. Avsnitten kan handla om mord i enstaka fall, och de kan handla om hjältemodiga golden retrievers som räddat massor med barn från att drunka, efter att först ha knuffat i dem i vattnet (för att de fått korv som belöning första gången), och allt där emellan.
Senast redigerad av anomalign 2026-05-29 kl. 10:08.
Citera
2026-05-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag kan inte skriva bara en, för jag har för många favoriter. Några av de jag nämner är nedlagda och utkommer inte längre med avsnitt, och vissa är av sorten att de är evighetspoddar, där formatet tillåter att det rent teoretiskt kan utkomma hur många som helst, och andra är mer avgränsade, med en specifik berättelse som avhandlas inom ramarna av en säsong. (Edit: Jag insåg nu efter jag hade skrivit den här listan att samtliga jag listar i det här inlägget är av sorten evighetspoddar. Jag har många favoriter inom det avgränsade segmentet också, men de kommer sen.)

Jag orkar inte lista alla mina favoriter nu. Får komplettera mer sen. Det här är de jag i alla fall först tänker på när jag tänker favoritpodd.

Literary Disco. Typ en bokcirkelpod, där de tre sinsemelllan ganska olika personligheterna, en författare/litteraturkritiker, en före detta barnstjärna från en populär sitcom och en museiintendent (från typ ett Edgar Allan Poe-museum? Eller nåt sånt, jag orkar inte kolla upp nu så kan vara helt felaktigt), vilka möttes och blev kompisar när de läste ett MFA-program i skrivande, har läst en bok inför avsnittet och sedan analyserar och diskuterar den utförligt.
Jag tyckte det var kul och väldigt givande att läsa samma bok som dem och sedan höra deras vassa och kloka analyser, och podden fungerade som en bra motivation att läsa böcker jag annars inte ens hade känt till. Numera, sedan 2022 tror jag, är podden lagd på is. Men det finns en rejäl backlog, med omkring tvåhundra avsnitt. En fantastisk podd som hör till dem som gett mig mest att lyssna på, som både underhållit och faktiskt bidragit till min bildning.

Giant Beastcast. New York-spin-off av San Fransisco-podden The Giant Bomb Podcast. En diskussions- och nyhetspod om spelbranschen, där personkemin i sammansättningen av värdar snarast liknar någon sorts person-alkemi, där något nästan magiskt uppstod. Extremt rolig och underhållande. Poddens förfall började under pandemin, då de behövde börja spela in den från sina respektive hem istället för studion, och den lades helt ner i samband med den stora uppsägningsvågen från Giant Bomb, när det lilla rebelliska bolaget som under flera år hade ägts av mediajätten CBS, vilken inte lade sig i någonting av driften eller innehållet utan lät dem göra precis vad de ville, sålde bolaget till ett riskkapitalbolag som genast började planera förändringar. Podden utkom varje vecka under många år.

P3 Dystopia. Handlar om potentiella hot mot samhället och civilisationen, med en rätt bred spännvidd vad gäller hur sannolikt hotet är. Bra research, spännande och underhållande presentation. En pålitlig arbetshäst till podd som aldrig gjort mig besviken.

Bildningspodden. Varje avsnitt består av en expert på något område som berättar om det. Alltid intressant och underhållande. Finns många hundratals avsnitt.

Criminal (samt This is Love, vilket är systerpodden till Criminal). Varje avsnitt är en ny berättelse från verkligheten, om någon typ av brottsfall, med intervjuer antingen med historiker, kriminologer, jurister eller likande om det handlar om historiska fall, eller med personerna som var inblandade om det handlar om mer sentida. Podden hör väl formellt sett till true crime, men den skiljer sig rejält från vad man är van att höra inom genren. Den är inte till för att väcka en kittlande fascination och fasa över människans potential till grymhet och ondska, utan mer avhandla ett bredare spektrum, där de grövsta brotten hör till ovanligheterna, och tonen är seriös och respektfull, men där det lättsamma också får ta plats. Avsnitten kan handla om mord i enstaka fall, och de kan handla om hjältemodiga golden retrievers som räddat massor med barn från att drunka, efter att först ha knuffat i dem i vattnet (för att de fått korv som belöning första gången), och allt där emellan.

Tack för grymma rekommendationer! Du får gärna komma med fler.
Citera
2026-05-29, 11:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenMagiskaTaurtan
Tack för grymma rekommendationer! Du får gärna komma med fler.

Det kommer jag göra. Drar till med två till på en gång. Nu är det några år sedan jag lyssnade på någon av dem, och har inte hängt med och lyssnat på nyare avsnitt, men jag har varit helt uppslukad av dem tidigare. Det är helt separata poddar, men de är rätt lika varandra på så vis att de rör sig i inom samma tematiska, geografiska och professionella/sociala område: den amerikanska filmbranschens historia och människorna som arbetade med film från mediets födelse fram till idag, och de har även gemensamt deras personorienterade berättande och att de är otroligt ambitiösa , påkostade och välresearchade. Avsnitten är mer som kapitel i ljudböcker än poddavsnitt.

The Secret History of Hollywood.
You Must Remember This.
Senast redigerad av anomalign 2026-05-29 kl. 11:30.
Citera
2026-06-05, 13:53
Medlem
anomaligns avatar
Några av mina favoriter inom reportage/dokumentärer:

In the Dark - Om man tror att true crime inom poddvärlden alltid måste innebära att det är exploaterande och cyniskt skräp (som Rättegångspodden etc), eller berättelser där man kokar sensationell soppa på en spik, (typ Serial? Alltså jag gillade Serial när det begav sig, men jag säger ändå typ Serial), så omkullkastar den här podden alla sådana föreställningar. Det är otroligt ambitiös och seriös grävande journalistik som helt enkelt är presenterad i ett podcastmedium. Podden som skapades av non-profit-bolaget American Public Media, imponerade och överraskade så med sitt otroliga reportage och journalisternas fantastiska jobb, att det prestigefyllda magasinet The New Yorker köpte podden efter två säsonger.

För den som är nyfiken rekommenderar jag att inte läsa på om den innan. Det är klart bättre att komma in utan att veta hur det ska gå. Åtminstone de första två säsongerna.

Efter uppköpet ökade budgeten och även perspektivet, från att handla om korrupta åklagare, rasism och oskyldigt dömda i amerikanska södern, handlade nu reportagen om arabiska prinsessor på internationell flykt från Förenade Arabemiraten, om amerikanska krigsbrott i Irak, och uppmärksammade mord inom brittisk adel.

Den här podden är något alldeles speciellt. Högsta klass verkligen.

https://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Dark_(podcast)

Allt jag hört av Dan Taberski är väldigt bra. Det är välresearchade, seriösa, nyanserade, empatiska och fina berättelser. Min favorit är 9/12. Jag har lyssnat på den flera gånger. Den senaste podden Hysterical är också super.

https://en.wikipedia.org/wiki/9/12_(podcast)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hysterical_(podcast)

Happy Face (Obs: säsong 1. Jag tycker att berättelsen når sin konklusion under den här säsongen, och att resterande säsonger känns lite överflödiga.)

Det här är egentligen en podd som på ytan verkar höra lite mer till den traditionella true crime-genren, på så vis att den handlar om sensationella, groteska mord. Men den är presenterad på ett väldigt speciellt vis, och den "gör saker" (vill inte spoila) som man inte väntar sig. Trots att ämnet är så mörkt och fult blir det ändå väldigt fint, på något vis.

https://www.iheart.com/podcast/105-happy-face-29791709/
Senast redigerad av anomalign 2026-06-05 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in