Citat:
Ursprungligen postat av
ydn08
Det är upp till IMY att se till att GDPR efterlevs i Sverige och hittills har IMY gjort ett mycket dåligt jobb. Varför bör man tro att detta kommer att ändras efter att domen i C-199/24 har kommit? Om Lexbase förlorar kommer IMY förmodligen stänga ned Lexbase, Krimfup osv., men kommer IMY att göra mer än det? Inget IMY har gjort hittills tyder på det och svenska företag inser nog också detta.
Jag misstänker att många företag kommer att strunta i GDPR och direkt begära ut mål från domstolarna, och p.g.a. 2 kap 18 § TF så är det mycket begränsat vad myndigheterna (domstolarna) kan efterforska om. Speciellt mindre och medelstora företag. Tror du verkligen att IMY kommer att jaga företag som struntar i GDPR (där det inte är helt uppenbart och enkelt att hitta)?
Hoppas att jag har fel men jag är skeptisk mot att svenska myndigheter kommer att se till att företag efterlever GDPR även efter att domen i C-199/24 har kommit och förutsatt att Lexbase förlorar.
Jag håller med dig till fullo jag har svårt att se att IMY faktiskt kommer göra sitt egentliga jobb och tvinga företag att efterfölja GDPR till fullo! Något bör ju gå att göra i sådana fall också eftersom företag som ens begär registerutdrag (för "vanliga" jobb) bryter mot GDPR om man läser det ordagrant.
Annars kan ju alla börja begå brott och man kan bara säga nej Sveriges lagar gäller inte mig/oss, det är i princip exakt vad IMY tillåter företag som Arnes lager göra ifall de ens begära utdrag av arbetssökande.
Antingen ska man följa alla lagar eller så kan vi ha anarki, Sverige är dock duktiga på att selektivt följa vad vi (läs politiker) känner för.
Så i mina ögon om IMY inte jagar dessa företag vad bör då myndigheten existera för? De gör ju inte sitt jobb då.