2026-06-15, 13:16
Medlem
Efter att domen i C-199/24 kommer och förutsatt att Lexbase förlorar: kommer det fortfarande vara tillåtet att som privatperson begära ut domar?
Citera
2026-06-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydn08
Efter att domen i C-199/24 kommer och förutsatt att Lexbase förlorar: kommer det fortfarande vara tillåtet att som privatperson begära ut domar?
Det kommer det vara eftersom det är allmänna handlingar, men egentligen ska det inte ens stå namn och personnummer på domarna enligt GDPR. Vi får se vad EU-domstolen kommer fram till gällande förekomsten av personuppgifter på domarna.
Citera
2026-06-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det kommer det vara eftersom det är allmänna handlingar, men egentligen ska det inte ens stå namn och personnummer på domarna enligt GDPR. Vi får se vad EU-domstolen kommer fram till gällande förekomsten av personuppgifter på domarna.
Om jag driver ett företag och funderar på att anställa någon så kan jag i sådana fall enkelt se om någon är dömd för brott eller inte genom att kontakta alla svenska domstolar och begära ut alla mål där personnumret förekommer. Om personuppgifter fortfarande får förekomma på domar så kommer C-199/24 i praktiken bli tandlös även om Lexbase förlorar.
Citera
2026-06-15, 15:45
Medlem
Citat:
Om jag driver ett företag och funderar på att anställa någon så kan jag i sådana fall enkelt se om någon är dömd för brott eller inte genom att kontakta alla svenska domstolar och begära ut alla mål där personnumret förekommer. Om personuppgifter fortfarande får förekomma på domar så kommer C-199/24 i praktiken bli tandlös även om Lexbase förlorar.

Som jag har förstått det så är det emot GDPR för arbetsgivare att ens begära belastningsutdrag från arbetssökande, de enda som har rätt till det är redan reglerat till exempel skola, vård, etc. Med andra ord om en arbetsgivare skriver i sin annons att bakgrundskontroll eller belastningsregister begärs vid eventuell anställning så begår de ett övertramp.

En arbetsgivare har heller inte rätt att neka en person anställning om den inte "frivilligt" visar upp sitt register då de är i en maktposition.

Allt detta har med personlig integritet att göra och är reglerat i GDPR och dess underkategorier. Det ska vara proportionerligt mot vad arbetet är för något, t.ex. ett lagerjobb innefattar ingenting som kräver att kliva över den integriteten med.

Kommer inte ihåg exakta paragrafer och stycken men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte begärt eller rotat fram belastningsregister och domar av folk då det öppnar upp för en rad rättsliga problem. Offentliga handlingar eller ej så trumfar EU allt vi har i Sverige.

Arbetsgivare kommer inte kunna använda belastningsregister som sållning längre utan man får förlita sig på att lita på människor som förr i tiden (om arbetet inte är säkerhetsklassat som sagt).

Så har jag har tolkat GDPR rent juridiskt men kan ha fel såklart.
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-15 kl. 15:48.
Citera
2026-06-15, 17:34
Medlem
Citat:
Nej du frågar givetvis om ett registerutdrag.

fan svenskar måste vara värdens mest korkade folkslag
Citera
2026-06-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Hur lång tid tar det för Bing att återkoppla på en begäran om borttagning av sökresultat? Någon som har erfarenhet av det?

Har väntat allt från 1-4 veckor på Bing.

Var omkring 3-7 dagar hos Google men har spammat dom så mycket att det verkar gå per automatik numera och länkarna plockas bort inom 2-4 timmar från anmälan.
Citera
2026-06-15, 18:21
Medlem
marytraders avatar
Har ej hängt med i alla turer kring Lexbase. Vad är status idag? Vet att någon svensk åtalade dem i EU-domstolen + att en svensk domare skickat en förfrågan till EU om vad som gäller kring den personliga integriteten + att högsta domstolen underkända att de får samla info om straffade hur som helst, har de hänt någonting eller har vi några datum att bevaka framöver???
Citera
2026-06-15, 18:49
Medlem
Citat:

Nej. Domstolarna har inte personnummer sökbara för evigt. Brottmål gallras efter 5 år.
Citera
2026-06-15, 18:49
Medlem
En fråga till er insatta i fallet. Flashback är samma sak som dom ni diskuterar om. Kommer även Flashback drabbas om det blir ett slutgiltigt beslut att det är ett brott för jag ser dagligen hur det tillåts av admin på Flashback tillåta domar publiceras?
Citera
2026-06-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Nej du frågar givetvis om ett registerutdrag.

fan svenskar måste vara värdens mest korkade folkslag

Inte för att jag är lika mycket för personangrepp men är du lika korkad då som alla svenskar du syftar på?

"Under the GDPR (Article 10) and the laws of individual EU member states, employers can ask about criminal records, but only if the processing of this data is strictly authorized by national law and directly relevant to the specific job. Routine, unjustified requests are strictly prohibited.When can an employer ask?Legal Requirement: The role involves positions of trust, such as working with children (e.g., schools, childcare), vulnerable adults, or handling finances/security."

Samt

"Employers cannot rely solely on your "consent" to justify requesting a criminal record, as the imbalance of power in an employment relationship makes coerced consent invalid."

Med andra ord arbetsgivare har inte rätt att begära registerutdrag överhuvudtaget om det inte finns lagstadgat.
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-15 kl. 19:05.
Citera
2026-06-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Har väntat allt från 1-4 veckor på Bing.

Var omkring 3-7 dagar hos Google men har spammat dom så mycket att det verkar gå per automatik numera och länkarna plockas bort inom 2-4 timmar från anmälan.

Tack för svar!
Citera
2026-06-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Inte för att jag är lika mycket för personangrepp men är du lika korkad då som alla svenskar du syftar på?

"Under the GDPR (Article 10) and the laws of individual EU member states, employers can ask about criminal records, but only if the processing of this data is strictly authorized by national law and directly relevant to the specific job. Routine, unjustified requests are strictly prohibited.When can an employer ask?Legal Requirement: The role involves positions of trust, such as working with children (e.g., schools, childcare), vulnerable adults, or handling finances/security."

Samt

"Employers cannot rely solely on your "consent" to justify requesting a criminal record, as the imbalance of power in an employment relationship makes coerced consent invalid."

Med andra ord arbetsgivare har inte rätt att begära registerutdrag överhuvudtaget om det inte finns lagstadgat.
jo för de tjänster det krävs på.

eller tycker du alla som jobbar på mcdonalds eller kör taxi behöver vara straffria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in