Citat:
Ursprungligen postat av
ydn08
Om jag driver ett företag och funderar på att anställa någon så kan jag i sådana fall enkelt se om någon är dömd för brott eller inte genom att kontakta alla svenska domstolar och begära ut alla mål där personnumret förekommer. Om personuppgifter fortfarande får förekomma på domar så kommer C-199/24 i praktiken bli tandlös även om Lexbase förlorar.
Som jag har förstått det så är det emot GDPR för arbetsgivare att ens begära belastningsutdrag från arbetssökande, de enda som har rätt till det är redan reglerat till exempel skola, vård, etc. Med andra ord om en arbetsgivare skriver i sin annons att bakgrundskontroll eller belastningsregister begärs vid eventuell anställning så begår de ett övertramp.
En arbetsgivare har heller inte rätt att neka en person anställning om den inte "frivilligt" visar upp sitt register då de är i en maktposition.
Allt detta har med personlig integritet att göra och är reglerat i GDPR och dess underkategorier. Det ska vara proportionerligt mot vad arbetet är för något, t.ex. ett lagerjobb innefattar ingenting som kräver att kliva över den integriteten med.
Kommer inte ihåg exakta paragrafer och stycken men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte begärt eller rotat fram belastningsregister och domar av folk då det öppnar upp för en rad rättsliga problem. Offentliga handlingar eller ej så trumfar EU allt vi har i Sverige.
Arbetsgivare kommer inte kunna använda belastningsregister som sållning längre utan man får förlita sig på att lita på människor som förr i tiden (om arbetet inte är säkerhetsklassat som sagt).
Så har jag har tolkat GDPR rent juridiskt men kan ha fel såklart.