2026-06-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
jo för de tjänster det krävs på.

eller tycker du alla som jobbar på mcdonalds eller kör taxi behöver vara straffria

Vart har jag skrivit någonstans att jag tycker det? Om du läser om så påpekar jag snarast att arbetsgivare INTE har rätt att begära belastningsregistret för "vanliga jobb" utan endast där det är lagstadgat. Så vet inte riktigt vad som gick fel för dig.
Citera
2026-06-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Vart har jag skrivit någonstans att jag tycker det? Om du läser om så påpekar jag snarast att arbetsgivare INTE har rätt att begära belastningsregistret för "vanliga jobb" utan endast där det är lagstadgat. Så vet inte riktigt vad som gick fel för dig.
Ok då missuppfattade jag dig
Citera
2026-06-15, 20:44
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så är det emot GDPR för arbetsgivare att ens begära belastningsutdrag från arbetssökande, de enda som har rätt till det är redan reglerat till exempel skola, vård, etc. Med andra ord om en arbetsgivare skriver i sin annons att bakgrundskontroll eller belastningsregister begärs vid eventuell anställning så begår de ett övertramp.

En arbetsgivare har heller inte rätt att neka en person anställning om den inte "frivilligt" visar upp sitt register då de är i en maktposition.

Allt detta har med personlig integritet att göra och är reglerat i GDPR och dess underkategorier. Det ska vara proportionerligt mot vad arbetet är för något, t.ex. ett lagerjobb innefattar ingenting som kräver att kliva över den integriteten med.

Kommer inte ihåg exakta paragrafer och stycken men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte begärt eller rotat fram belastningsregister och domar av folk då det öppnar upp för en rad rättsliga problem. Offentliga handlingar eller ej så trumfar EU allt vi har i Sverige.

Arbetsgivare kommer inte kunna använda belastningsregister som sållning längre utan man får förlita sig på att lita på människor som förr i tiden (om arbetet inte är säkerhetsklassat som sagt).

Så har jag har tolkat GDPR rent juridiskt men kan ha fel såklart.
Det är upp till IMY att se till att GDPR efterlevs i Sverige och hittills har IMY gjort ett mycket dåligt jobb. Varför bör man tro att detta kommer att ändras efter att domen i C-199/24 har kommit? Om Lexbase förlorar kommer IMY förmodligen stänga ned Lexbase, Krimfup osv., men kommer IMY att göra mer än det? Inget IMY har gjort hittills tyder på det och svenska företag inser nog också detta.

Jag misstänker att många företag kommer att strunta i GDPR och direkt begära ut mål från domstolarna, och p.g.a. 2 kap 18 § TF så är det mycket begränsat vad myndigheterna (domstolarna) kan efterforska om. Speciellt mindre och medelstora företag. Tror du verkligen att IMY kommer att jaga företag som struntar i GDPR (där det inte är helt uppenbart och enkelt att hitta)?

Hoppas att jag har fel men jag är skeptisk mot att svenska myndigheter kommer att se till att företag efterlever GDPR även efter att domen i C-199/24 har kommit och förutsatt att Lexbase förlorar.
Senast redigerad av ydn08 2026-06-15 kl. 20:49.
Citera
2026-06-15, 22:22
Medlem
Citat:
Högsta domstolen utvecklar sin praxis kring GDPR och domstolshandlingar. I ett nytt avgörande som rör legal tech-bolaget Qura behandlas inte bara uppgifter om brott, utan även så kallade känsliga personuppgifter. Under fredagsmorgonen meddelade Högsta domstolen sitt avgörande avseende legal tech-bolaget Quras yrkande om att ändra de förbehåll bolaget fått från Göta hovrätt.

Någon som vet mer om den här domen som ska ha kommit idag? Artikel bakom betalvägg för det är allt jag hittar.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/experten-om-hds-farska-databasavgorande/?fbclid=IwY2xjawSdPTZleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBlNkVT eDZoeGVpQmswUk5Tc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMD g5MgABHjxATt_NCdOanSoNLBaGiuBOzqRpTIfT3f_txBUc3P3v c-YJS4b0BA5ZvRJ9_aem_Y67BKCn_w3JjJpPxMbp7Fg
Citera
2026-06-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydn08
Jag misstänker att många företag kommer att strunta i GDPR och direkt begära ut mål från domstolarna, och p.g.a. 2 kap 18 § TF så är det mycket begränsat vad myndigheterna (domstolarna) kan efterforska om. Speciellt mindre och medelstora företag. Tror du verkligen att IMY kommer att jaga företag som struntar i GDPR (där det inte är helt uppenbart och enkelt att hitta)?

Det är kommer absolut finnas arbetsgivare som kommer söka via domstolar på arbetssökande men bara det att ens namn inte per automatik ger träffar på lexbase och krimfup är en frihet i sig, speciellt för någon som mig som blev frikänd men ändå hängs ut av dessa parasiter men det kommer sannolikt vara ytterst få som kontaktar alla domstolar i landet för en eventuell dom.

Kommer givetvis finnas fall där personer kommer bli nekad pga sina tidigare misstag men det skulle vara mycket svårt att bevisa detta om dom inte uttryckligen erkänner detta som anledning.
Citera
2026-06-15, 23:38
Medlem
Citat:
Jag misstänker att många företag kommer att strunta i GDPR och direkt begära ut mål från domstolarna, och p.g.a. 2 kap 18 § TF så är det mycket begränsat vad myndigheterna (domstolarna) kan efterforska om.
Jag har sagt det förr och säger det igen: om EU-domstolen inte i nästa månads dom sätter stopp för förekomsten av namn och personnummer i domar behöver frågan lyftas via en ny stämningsansökan till EU-domstolen genom ett förhandsavgörande. Svenska domars publicering av namn och personuppgifter är inte förenlig med GDPR.
Citera
2026-06-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Ok då missuppfattade jag dig

Allt gott min vän! Vi båda vill väl och samma sak!
Citera
2026-06-15, 23:58
Medlem
Citat:
Det är upp till IMY att se till att GDPR efterlevs i Sverige och hittills har IMY gjort ett mycket dåligt jobb. Varför bör man tro att detta kommer att ändras efter att domen i C-199/24 har kommit? Om Lexbase förlorar kommer IMY förmodligen stänga ned Lexbase, Krimfup osv., men kommer IMY att göra mer än det? Inget IMY har gjort hittills tyder på det och svenska företag inser nog också detta.

Hoppas att jag har fel men jag är skeptisk mot att svenska myndigheter kommer att se till att företag efterlever GDPR även efter att domen i C-199/24 har kommit och förutsatt att Lexbase förlorar.

Jag håller med dig till fullo jag har svårt att se att IMY faktiskt kommer göra sitt egentliga jobb och tvinga företag att efterfölja GDPR till fullo! Något bör ju gå att göra i sådana fall också eftersom företag som ens begär registerutdrag (för "vanliga" jobb) bryter mot GDPR om man läser det ordagrant.

Annars kan ju alla börja begå brott och man kan bara säga nej Sveriges lagar gäller inte mig/oss, det är i princip exakt vad IMY tillåter företag som Arnes lager göra ifall de ens begära utdrag av arbetssökande.

Antingen ska man följa alla lagar eller så kan vi ha anarki, Sverige är dock duktiga på att selektivt följa vad vi (läs politiker) känner för.

Så i mina ögon om IMY inte jagar dessa företag vad bör då myndigheten existera för? De gör ju inte sitt jobb då.
Citera
2026-06-16, 00:02
Medlem
Citat:
Inte för att jag är lika mycket för personangrepp men är du lika korkad då som alla svenskar du syftar på?

"Under the GDPR (Article 10) and the laws of individual EU member states, employers can ask about criminal records, but only if the processing of this data is strictly authorized by national law and directly relevant to the specific job. Routine, unjustified requests are strictly prohibited.When can an employer ask?Legal Requirement: The role involves positions of trust, such as working with children (e.g., schools, childcare), vulnerable adults, or handling finances/security."

Samt

"Employers cannot rely solely on your "consent" to justify requesting a criminal record, as the imbalance of power in an employment relationship makes coerced consent invalid."

Med andra ord arbetsgivare har inte rätt att begära registerutdrag överhuvudtaget om det inte finns lagstadgat.
Man kanske skulle söka lite såna jobb och dokumentera noga, för att sedan lämna in stämning om ett halvt prisbasbelopp varje gång detta händer? Lär bli förlikning då företag som gör såhär troligtvis inte har en juridisk avdelning.
Citera
2026-06-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Det är kommer absolut finnas arbetsgivare som kommer söka via domstolar på arbetssökande men bara det att ens namn inte per automatik ger träffar på lexbase och krimfup är en frihet i sig, speciellt för någon som mig som blev frikänd men ändå hängs ut av dessa parasiter men det kommer sannolikt vara ytterst få som kontaktar alla domstolar i landet för en eventuell dom.

Kommer givetvis finnas fall där personer kommer bli nekad pga sina tidigare misstag men det skulle vara mycket svårt att bevisa detta om dom inte uttryckligen erkänner detta som anledning.

Och dessa arbetsgivare som söker via domstolarna om de inte kan söka i databaser bryter mot GDPR finns ingen tvekan om saken. De har inte rätten att ens fråga en arbetssökande om att visa sitt utdrag ens "frivilligt" (om det inte gäller speciella tjänster som redan är lagstadgade och som polisen har speciella utdrag för de ändamålen).

Bara sprida denna information så att så många människor som möjligt vet om det att frågar ett företag för orelevant tjänst om utdrag så stäm dem och tjäna en hacka så kanske de lär sig genom ekonomisk förlust, är en garanterad vinst enligt GDPR.

Är själv inte dömd för något men brinner för att företag och personer i makt positioner tror de kan göra vad de vill även bryta mot lagar och GDPR. En juridisk smäll på fingrarna ska de alla ha.
Citera
2026-06-16, 00:04
Medlem
Citat:
Bara sprida denna information så att så många människor som möjligt vet om det att frågar ett företag för orelevant tjänst om utdrag så stäm dem och tjäna en hacka så kanske de lär sig genom ekonomisk förlust, är en garanterad vinst enligt GDPR.
Hmm, tänkte precis på en sak. Blir det inte bara ett lagbrott ifall man faktiskt lämnar in informationen? Hur ska man göra här?
Citera
2026-06-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Man kanske skulle söka lite såna jobb och dokumentera noga, för att sedan lämna in stämning om ett halvt prisbasbelopp varje gång detta händer? Lär bli förlikning då företag som gör såhär troligtvis inte har en juridisk avdelning.

Absolut! Alla personer som bemöts av detta har GDPR på sin sida och är garanterad en vinst speciellt om EU domstolen dömmer mot Lexbase (läs Sverige). Folk kan ju samla på sig massa arbetssökningar där de begär utdrag för tjänster som inte har rätten till att trumfa den personliga integriteten så kan alla tjäna en rejäl hacka. Blir som att vinna på lotto.

Det finns inget mer jag älskar än när företag och liknande använder juridik för att bryta mot lagar (läs utgivningsbevis) för att sedan få en käftsmäll av samma juridik de nämner tillbaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in