2026-06-15, 21:59
  #569917
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Hur tänker du nu? För du försöker tänka, utgår vi ifrån…

Polen och Ryssland – verklig stämning de emellan.

Polen har i modern tid en starkt negativ syn på Ryssland, och det har flera lager:
* Historiskt trauma: delningar av Polen, sovjetisk dominans efter 1945
* 1939 och andra världskriget: Molotov–Ribbentrop-pakten och Katynmassakern
Detta är Banderastid.
* Efter 1989: spänningar kring inflytande, energi och geopolitik
* Efter 2022: invasionen av Ukraina har i praktiken cementerat en säkerhetspolitisk brytning

I opinionsmätningar efter 2022 ligger polska attityder till Ryssland bland de mest negativa i hela Europa.
Polen hatar ryssar.👍
De står bakom Ukraina. 👍

Ta ett djupt andetag. Tänk om. Tänk nytt.
Om du kan…

Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
En randfenomen? Är det därför Zelenskyj tillförser Azovrörelsens behov av att kalla sig UPA? Vilka utförde etnisk utresning med 100 000 polacker döda. Polens president Nawrocki vill nu ta ifrån Zelenskyjs hedersmedalj, ej acceptera dem i EU och sluta betala för Ukrainas Starlink.

Någon demokrati kan du glömma. Militant, korrupt kleptokrati fullt med nya oligarker som såg chansen är att vänta. Sjukt vad blåögda man kan vara bara för man hatar ryssar.
Citera
2026-06-15, 22:17
  #569918
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hur tänker du nu? För du försöker tänka, utgår vi ifrån…

Polen och Ryssland – verklig stämning de emellan.

Polen har i modern tid en starkt negativ syn på Ryssland, och det har flera lager:
* Historiskt trauma: delningar av Polen, sovjetisk dominans efter 1945
* 1939 och andra världskriget: Molotov–Ribbentrop-pakten och Katynmassakern
Detta är Banderastid.
* Efter 1989: spänningar kring inflytande, energi och geopolitik
* Efter 2022: invasionen av Ukraina har i praktiken cementerat en säkerhetspolitisk brytning

I opinionsmätningar efter 2022 ligger polska attityder till Ryssland bland de mest negativa i hela Europa.
Polen hatar ryssar.👍
De står bakom Ukraina. 👍

Ta ett djupt andetag. Tänk om. Tänk nytt.
Om du kan…
Nawrocki har starkt stöd i detta medan Tusk försöker dämpa det och kringgå presidentens makt gällande Starlink-betalningen. Nya undersökningar visar att 51% av befolkningens syn på Ukraina försämrades. 52% vill ta ifrån Zelenskyjs hedersmedalj. Att tänka nytt är väl att inte döpa sina landshjältar efter ultranationalistiska mordiska barbarer? Om de nu är västvänliga snälla lamm. Vilket dem inte är.. Allt om Azovrörelsen, deras vikt i kriget, hur de ses och har växt är öppen vedertagen info.
__________________
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-06-15 kl. 22:23.
Citera
2026-06-15, 22:31
  #569919
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vad är fel?
De tar livet av olagliga turister.
Ingen som saknar. Ingen som sörjer.

Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Nawrocki har starkt stöd i detta medan Tusk försöker dämpa det och kringgå presidentens makt gällande Starlink-betalningen. Nya undersökningar visar att 51% av befolkningens syn på Ukraina försämrades. 52% vill ta ifrån Zelenskyjs hedersmedalj. Att tänka nytt är väl att inte döpa sina landshjältar efter ultranationalistiska mordiska barbarer? Om de nu är västvänliga snälla lamm. Vilket dem inte är.. Allt om Azovrörelsen, deras vikt i kriget, hur de ses och har växt är öppen vedertagen info.
Citera
2026-06-15, 22:34
  #569920
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Ni bad om det

Moscow - Russian President Vladimir Putin officially signed a new presidential decree increasing the number of personnel in the Russian Armed Forces to nearly 2.4 million.🥰
Får se hur många idioter i Ryssland som ställer upp på Putins idéer?
Citera
2026-06-15, 22:47
  #569921
Medlem
Snapcounts avatar
Intressanta och goda nyheter..

En ukrainsk startup har enligt uppgift utvecklat en autonom avskärnings-drönare som kan skjuta ner ryska Shahed-drönare. De kommer att produceras för cirka 3 500 dollar styck.

Systemet har redan testas under stridsförhållanden i Charkivregionen.

Systemet är avsett att göra Ukraina mindre beroende av mycket erfarna drönarpiloter och göra det enklare att hantera flera inkommande mål samtidigt.

MaXon Systems hävdar att systemet redan har flera bekräftade nedskjutningar av Shahed-drönare från stridstester.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/denne-skal-koste-3500-dollar-og-skyte-ned-russiske-shahed-droner/1574198
Citera
2026-06-15, 23:08
  #569922
Medlem
Milbloggaren Rybar rapporterar om mer framgångar för Ukraina.

MAJOR BREAKTHROUGH: Ukrainian 🇺🇦 forces are executing deep-penetration ops and are now linking up behind Russian 🇷🇺 lines.

Russian milbloggers admit infiltration groups flooding the Dnepropetrovsk front. Sustained operational depth. Game-changer. ⬇️⬇️⬇️⬇️

https://x.com/i/status/2066613021443756242
Citera
2026-06-15, 23:09
  #569923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Bränsleköerna växer!
Ja. Det är fakta från verkligheten:.
"1142 Bensinköerna har nu spridit sig till Rysslands Potemkinfasad Sankt Petersburg. Om det beror på hamstring och panik eller faktisk brist framgår ej."
Från cornucopia:
https://bsky.app/profile/stratcomcentre.bsky.social/post/3mocrdqobw52j
Citera
2026-06-15, 23:28
  #569924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Om inte mod tog bort mitt första inlägg hade du nog sett det. Azovrörelsen kommer högst troligt göra anspråk på makten (om inte Zelenskyj redan är med dem) och så blir det en shit show som det blev för dem efter orangea revolutionen, fast värre. Det är mest fel att vi finansierar det, finns bra mycket vettigare saker att spendera inrikes på än döda ryssar. Nästa år ska vi väl finansiera Hamas och Hizbollah eller Sionisterna...

Ett parti som fick mindre än 2% av rösterna i senaste valet skulle göra anspråk på makten? Hur menar du att det skulle gå till?
Citera
2026-06-15, 23:46
  #569925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Du ställde en fråga.

Men något som hör mer till tråden. Sedan invasionen har Ryssland förlorat ca 6,5% av sin mobiliseringspool medan Ukraina har förlorat ca 11%. Så ni sitter här och hoppas i onödan.

Som tur är blir större delen av Donbas ett pro-ryskt självstyre med Ukrainas etniska ryssar och nytt Minskavtal skrivs på innan årsskiftet

Sitter och hoppas? Dags din Vatnik att komma in i matchen och läsa all panik bland de ryska milbloggarna, Ukraina har skurit av försörjningen vid landvägen till Krim och har total drönarkontroll över motorvägen som går från Donetsk till Krim. Det är bränslebrist i större delen av kloaken Ryssland och dassriket Ryssland har inte uppnått ett enda krigsmål på över 4 år.

Ukrainska drönare flyger fritt omkring i Donetsk City, Rysslands luftförsvar blir för varje dag mer och mer demonterat.
Citera
2026-06-15, 23:52
  #569926
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Du ställde en fråga.

Men något som hör mer till tråden. Sedan invasionen har Ryssland förlorat ca 6,5% av sin mobiliseringspool medan Ukraina har förlorat ca 11%. Så ni sitter här och hoppas i onödan.

Jag har ingen aning om hur stor del av manskapspolen respektive land har tappat, men samtidigt är jag helt övertygad om att ryssland har tagit betydligt större förluster. När det är sagt, så är det en sorg för bägge länder. En sorg Putin drog igång..

Sedan så glömmer du bort priset, det ryssland betalar för Putins galskap...och kommer att betala även i framtiden, om det så skulle bli fred till helgen...
Citera
2026-06-16, 00:01
  #569927
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett parti som fick mindre än 2% av rösterna i senaste valet skulle göra anspråk på makten? Hur menar du att det skulle gå till?
Ukraina har ju inte haft något val sedan 2019 och det är nu Azovrörelsen växt och samlat 30 000-40 000 trupper plus massa sympatisörer som ser de som hjältar (däribland Zelenskyj).

De har carryat kriget åt nationen, stridit stenhårt och blir nu hedrade istället. Så det följer ett logiskt resonemang att de som räddade nationen, kommer efter kriget göra anspråk på makten för att styra nationen i sin riktning. De är militanta och valresultat spelar mindre roll när de ändå har en större uppslutning. Inte fjantiga liberaler som skruvat ihop drönare, skrivit slava ukraini på X och spelat DotA som gjort grovjobbet. Kantas av tjafs, bråk osv kommer det dock säkert göra så som det gjorts sedan långt tillbaka i Ukraina
Citera
2026-06-16, 00:03
  #569928
Medlem
"Freud Greyskull" på X rapporterar ikväll att Ukrainska styrkor har rensat södra delen av Nikiforivka. Om man söker på den orten sägs den ligga i Donetsk oblast 30 km ifrån Sloviansk

Freud rapporterar också att den ukrainska framstöt han rapporterade igår, väster om Solodke, har fortsatt. Ukraina rycker framåt.
Vi var överens om att detta är det Solodke som ligger i Zaphoritzia region
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in