2026-06-15, 18:32
Medlem
proconsuls avatar
Hur genomtänkt är det här? Om det nu är männen som tvingar kvinnorna att bära slöja, vad händer när det blir förbjudet? Kommer kvinnorna ens tillåtas att gå ut? Tänk om kvinnornas frihet blir än mer begränsad?
Jag ser det här som ett billigt försök att plocka poäng hos folk som inte tänker längre än näsan räcker.
SD:are alltså.
Citera
2026-06-15, 18:37
Medlem
Driftstopps avatar
vafan hjälper ett slöjförbud, blir Sverige bättre då eller vad?
Hade man gått ut med att ett grövre brott i Sverige leder till utvisnings så hade jag köpt det.
Detta är ju bara trams!

Kvinnorna kommer inte få gå utanför dörren, vafan hjälper det då? Mer bidrag och isolering.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-06-15 kl. 18:40.
Citera
2026-06-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Nej. Den muslimska slöjan får enligt muslimska bestämmelser inte kunna förväxlas med icke-troendes plagg.

Det är regel nr 6 här:

https://www.dailyislamicrules.com/2025/08/what-are-8-rules-of-hijab.html

och nummer 7 här:
https://islamqa.info/en/answers/6991/requirements-of-proper-hijab
Intressant, många säger att skillnaden mot en schalett är att man inte kan ta av den ibland. Hittade något på samma sida som jag tolkar bättre ha den ibland än inte alls. https://www.dailyislamicrules.com/2025/10/is-it-okay-to-wear-hijab-part-time.html
Citera
2026-06-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Detta gör att jag definitivt kommer att rösta för SD.

Nej, de bär sin klädsel helt frivilligt. Burkabrudarna gör det inte.
Det kommer tyvärr gälla samtliga inblandade i rummet och statens kontroll kan även förstärkas ytterligare vad gäller svenskens val av kläder?
Hur långt är ett snöre?
Citera
2026-06-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Du inser ironin i din text?

Du missförstår mig. Vuxna är inte de som går i grundskolan. Varje människa ska få rätten att själva välja sin religösa uppfattning utan påverkan. Slippa bli objektifierade som potentiella kåthetssymboler. Ska barn sexualiseras? Helt sjukt med lågstadiebarn som har slöja. Helt enkelt få vara barn till de går ut 9:an är rimligt.
Citera
2026-06-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Alla ser skillnad på en gullig svensk påskkärring och en svart nazgul.
Vi är alla lika inför lagen, glöm aldrig det.
Det är kontroll man är ute efter här och ett förhindrade av frihet inom ett demokratiskt samhälle.
Senast redigerad av Truefighter 2026-06-15 kl. 20:21.
Citera
2026-06-15, 20:41
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vi är alla lika inför lagen, glöm aldrig det.
Det är kontroll man är ute efter här och ett förhindrade av frihet inom ett demokratiskt samhälle.

Det kommer inte att vara demokratiskt särskilt länge om vi förintar våra egna principer av respekt för andra kulturer. Slöjan är till för att män ska låta bli att våldta kvinnor. Tanken är att man ska bli så till sig av att se en kvinnas hår att man inte kan bärga sig. Det är en medeltida tradition som borde ha funnits på historiens skräphög för länge sedan.
Citera
2026-06-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det kommer inte att vara demokratiskt särskilt länge om vi förintar våra egna principer av respekt för andra kulturer. Slöjan är till för att män ska låta bli att våldta kvinnor. Tanken är att man ska bli så till sig av att se en kvinnas hår att man inte kan bärga sig. Det är en medeltida tradition som borde ha funnits på historiens skräphög för länge sedan.
Vi kommer tyvärr att förinta oss själva och vår egen demokrati och frihet på vägen, men det kanske är huvud syftet?
Citera
2026-06-16, 16:47
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Intressant, många säger att skillnaden mot en schalett är att man inte kan ta av den ibland. Hittade något på samma sida som jag tolkar bättre ha den ibland än inte alls. https://www.dailyislamicrules.com/2025/10/is-it-okay-to-wear-hijab-part-time.html

Först vill jag be om ursäkt för att ha länkat till en hemsida som kräver 10 klick samt scrollande för att neka cookies. Ytterst irriterande

Det framgår att deltidsbärande bara är ett steg på vägen till fulltidsbärande. Permanenta lightlösningar accepteras inte.

Citat:
It is important to remember that "Is Wearing the Hijab Compulsory for Muslim Women?" has a clear religious answer, but your personal path to that answer is unique. Every small win counts in the sight of the Most Merciful.
Senast redigerad av Glödskal 2026-06-16 kl. 16:49.
Citera
2026-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Först vill jag be om ursäkt för att ha länkat till en hemsida som kräver 10 klick samt scrollande för att neka cookies. Ytterst irriterande

Det framgår att deltidsbärande bara är ett steg på vägen till fulltidsbärande. Permanenta lightlösningar accepteras inte.
Jo men skillnaden mellan få ta av och inte är svår att lagstifta om. Ingen förbudsvän som föreslagit en lämplig formulering eller definition vad man ska få ha på huvudet och inte. Räcker litet hår eller halsduken för sig?
Citera
2026-06-16, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98

Du är så jävla ingrodd, du fattar inte ens hälften av vad det här handlar om. Och du skulle inte ens fatta om jag förklarade det för dig. Så du får väl helt enkelt erfara. Om ett par dagar så åker min slöja på. Testa att ta på dig en efter det, så kanske dina ögon öppnas en smula. Tänk bara på att din karaktär kommer att testas.
Citera
2026-06-16, 20:36
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Jo men skillnaden mellan få ta av och inte är svår att lagstifta om. Ingen förbudsvän som föreslagit en lämplig formulering eller definition vad man ska få ha på huvudet och inte. Räcker litet hår eller halsduken för sig?

SD formulerade sig så här i sin interpellation: heltäckande slöja, hijab och andra värderingsstyrda plagg

Citat:
Regeringen, i samverkan med Sverigedemokraterna, utreder för närvarande möjligheten att vidga lagstiftningen för att kriminalisera tvång att bära religiös klädsel. Även om ett förbud mot tvång är ett steg i rätt riktning anser jag och Sverigedemokraterna att det är nödvändigt att gå ytterligare ett steg och införa ett fullständigt förbud mot heltäckande slöja, hijab och andra värderingsstyrda plagg i Sverige. Denna typ av förtryckande klädsel bör inte finna en plats inom det svenska samhället, som präglas av värderingar om frihet och jämlikhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/forbud-mot-anvandande-av-heltackande-sloja-hijab_hb10640/

Ser formuleringen olämplig ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in