2026-06-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Finns alltid anledningar till att inte vilja höras mot familj. Dessutom tror jag inte - och här kan jag kanske ha fel, men att inget av det som sagts i FUP i förhör med dem kommer att stärka åklagarens sakframställan eller ändra utfal i domen. Och i FUP framgår det tydligt att de hade noll vetskap om vad deras manipulativa, fruktansvärda och hemska adoptivdotter sysslade med. Det framgår snarare att de ville träffa henne, SMS från mormor som frågade Emma om flickan hade regnskor m.m. till förskolan vilket Emma svarar kort och kallt tillbaka med ett "nä" på. Antagligen har de varit väldigt naiva i en del avseende (vilket också framgår i FUP om att betala hennes räkningar, p-böter (till en bil som stod på dem vilket innebar att inkasso-krav kom hem dit). De har också hämtat lilla flickan på förskolan flera gånger i veckan.
Om de vetat vad Emma sysslat med och inte agerat hade jag så klart inte skrivit det jag gör.

Men tror ni normalt funtade och emotionellt stabila personer hade fostrat en sådan sociopat? Något är fel även med dem, tyvärr. HELA Emmas barndom skedde inte innan 4 års ålder?! Ok adopterad och med grova trauman, men även resten av uppväxten (dvs. i Sverige med föräldrarna/morföräldrarna) kan inte ha varit helt frisk och sund.
Citera
2026-06-15, 18:40
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Varför har hon skrivit till honom om ”child abuse” och han ej reagerat?

För att han är efterbliven och enbart tänker med kuken. Det är det intrycket man får av honom.
Citera
2026-06-15, 18:46
Medlem
Citat:
Har du ens sett vad jag skrivit i tråden eller du tror du mår bättre att flytta ansvarsfrågan till människor, som vi faktiskt inte vet? Men jag har läst hela FUP och jag kan säga dig att mormor och morfar knappast visste om vad Emma höll på med. När du bevisar mig något annat ändrar jag min åsikt. Och kan du inte, så kommer jag också börja svartmåla dig som en dålig människa för saker du aldrig vetat om. Din tur.

Jag har läst dig och jag har läst FUP.
Jag är inget facit förstås; men jag har också egna barn i samma ålder och jag har föräldrar. Som älskar sina barnbarn djupt. Även om de inte träffats på månader så märker de minsta nyans i barnbarnens mående. De säger åt mig om de anser att jag kan förbättra min föräldraroll, de tar alltid barnbarnen i försvar, och allt med barnbarnens BÄSTA i åtanke. Detta är förstås inget unikt utan högst normalt med frisk och sund kärlek. Ingen är perfekt som förälder, men detta är djupt onormalt på alla sätt och vis.
Dessutom kan de inte vara helt friska och emotionellt intelligenta om de fostrat ett sådant monster. TYVÄRR. Jag önskar att D hade haft genuint brydda morföräldrar, så man kunde tänka att hon fått uppleva äkta kärlek och närhet. Men dessvärre verkar det inte så, och troligen hade hon varit vid liv om så varit fallet.
Citera
2026-06-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
För att han är efterbliven och enbart tänker med kuken. Det är det intrycket man får av honom.

Exakt mitt intryck. Efterbliven egoist som endast ser sitt sexuella intresse. Bidrar med absolut noll till samhället utöver elände.
Citera
2026-06-15, 18:53
Medlem
Citat:
Aha. De visste - och brydde sig inte alls om sitt barnbarn. Så nu har vi inte en grovt galen, vridig och störd Mamma - utan adoptivföräldrarna var även dessa på denna personlighetsstörning och lyckades lura förhörsledarna i dessa förhör. Jag gillar att du tänker kritiskt men det här är lite väl långt.

Det är inte ett dugg långsökt att tänka att störda lögnare i sin tur uppfostrat en störd lögnare? Tvärtom.
Citera
2026-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Det är inte ett dugg långsökt att tänka att störda lögnare i sin tur uppfostrat en störd lögnare? Tvärtom.

Men exakt, helt omöjligt att inte märka nåt är fel om man är en engagerad mor eller farförälder, och specillet också när Emma är så otroligt kall gällande sitt barn. Hon verkar ju känna ungefär 0 kärlek för D och de måste väl se att hon är helt oberörd och endast tänker på sitt eget väl efteråt??
Och undrade de inte vad grinden gjorde därhemma t.ex, om de nu var ofta hälsade på, brydde sig?
Citera
2026-06-15, 19:05
Medlem
Citat:
Jag har läst dig och jag har läst FUP.
Jag är inget facit förstås; men jag har också egna barn i samma ålder och jag har föräldrar. Som älskar sina barnbarn djupt. Även om de inte träffats på månader så märker de minsta nyans i barnbarnens mående. De säger åt mig om de anser att jag kan förbättra min föräldraroll, de tar alltid barnbarnen i försvar, och allt med barnbarnens BÄSTA i åtanke. Detta är förstås inget unikt utan högst normalt med frisk och sund kärlek. Ingen är perfekt som förälder, men detta är djupt onormalt på alla sätt och vis.
Dessutom kan de inte vara helt friska och emotionellt intelligenta om de fostrat ett sådant monster. TYVÄRR. Jag önskar att D hade haft genuint brydda morföräldrar, så man kunde tänka att hon fått uppleva äkta kärlek och närhet. Men dessvärre verkar det inte så, och troligen hade hon varit vid liv om så varit fallet.
De adopterade ett barn med bagage som de inte kunnat hantera eller förstått var i behov av terapi som de av välmening stött på det sett som fungerat genom att ge ekonomiskt stöd och ställt upp och hämta D från förskola . Ingen vet ju om hon varit en sådan person som tagit avstånd eller blivit extremt otrevlig om hon tyckt att de lagt sig i hennes liv .
Finns många föräldrar som stoppar umgänge med barnbarn om mor/farföräldrar lägger sig i eller om de inte gör som förälder vill
Citera
2026-06-15, 19:14
Medlem
Kan inte undgå att tänka på att om läkaren inte så direkt påtalat likstelheten så hade Emma kanske gått fri med ytterligare ett trauma som ”hon” utsatts för i hennes ooootroligt jobbiga liv
Citera
2026-06-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De adopterade ett barn med bagage som de inte kunnat hantera eller förstått var i behov av terapi som de av välmening stött på det sett som fungerat genom att ge ekonomiskt stöd och ställt upp och hämta D från förskola . Ingen vet ju om hon varit en sådan person som tagit avstånd eller blivit extremt otrevlig om hon tyckt att de lagt sig i hennes liv .
Finns många föräldrar som stoppar umgänge med barnbarn om mor/farföräldrar lägger sig i eller om de inte gör som förälder vill
Tror inte det är något att spekulera kring. Klart hon har. Lämnar hon sin dotter som hon gjort så har hon inte tänkt på någon annan än sig själv och antagligen varit helt galen manipulativ och vidrig mot dem. Och jag kommer fortsätta stå på mig att hennes adoptivföräldrar inte har rätt att få den skit och hat som de får av en del här inne tills motsatsen är bevisad.Edit*Sen tror jag inte du kommer hitta många mammor, trots bagage och trauma som hade varit till 1% lika vidrig som Emma. Fy fan!... och här tror många att du dessutom hittar adoptivföräldrar som vetat om det. Galet.
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-15 kl. 19:21.
Citera
2026-06-15, 19:19
Medlem
Citat:
Aha. De visste - och brydde sig inte alls om sitt barnbarn. Så nu har vi inte en grovt galen, vridig och störd Mamma - utan adoptivföräldrarna var även dessa på denna personlighetsstörning och lyckades lura förhörsledarna i dessa förhör. Jag gillar att du tänker kritiskt men det här är lite väl långt.

Läs om fallet Kristel Candelerio, hon lämnade sin ettåring 10 dagar för att åka på semester med någon karl medan flickan långsamt svalt ihjäl i sin säng. Morföräldrarna såg normala ut på ytan, de hade hand om barnets storassyster under tiden, men det enda de snyftade om i rätten var att mamman skulle få så lågt straff som möjligt och brydde sig ungefär skvatt om lillflickan.
(Nåt som är bra med USA iaf... hon fick "life without parole")
Citera
2026-06-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoelAyel123
Men exakt, helt omöjligt att inte märka nåt är fel om man är en engagerad mor eller farförälder, och specillet också när Emma är så otroligt kall gällande sitt barn. Hon verkar ju känna ungefär 0 kärlek för D och de måste väl se att hon är helt oberörd och endast tänker på sitt eget väl efteråt??
Och undrade de inte vad grinden gjorde därhemma t.ex, om de nu var ofta hälsade på, brydde sig?
Enligt fup:en hade de inte hälsat på hemma hos Emma på väldigt länge, bara det säger väl en hel del, då de bodde nära varandra. Grinden såg de inga konstigheter med och misären i lägenheten måste oxå ungått dom. Eller att barnrummet (icke) växte med flickans ålder, inget ser ut att ha ändrats sedan flickan var i 2-årsåldern. Normala morföräldrar hade reagerat.
Citera
2026-06-15, 19:25
Medlem
Jag delar också samma tankar som flera andra här inne om att morföräldrarna inte kan ha varit helt sunda. Det jag hittills tagit del av ger bilden av att de är konflikträdda men att fasaden utåt sätt ändå verkar ha varit det viktigaste. Som i: Vad ska andra tänka, tycka och tro?.
I det har de valt att ”inte lägga sig i”, tittat bort och låtsats som ingenting in i det längsta. Exempelvis har ju mormorn i samtal med soc tillrättalagt och styrkt mammans berättelse trots att de ju ändå samtidigt själva menar att de inte velat ”störa” (och därmed inte heller kan ha haft insyn). Varför uppgav mormorn till soc att det inte stämde med att flickan lämnades själv så långa stunder?

Den värsta kategorin är just de som så noga putsar sin fasad utåt samtidigt som de i rädsla väljer titta åt andra hållet när deras anhöriga beter sig som skit. Det är så psykopaternas möjligheter att utverka sig frodas.

Läste personutredning men där framkommer endast mammans egna uppgifter är det någon som känner till om hon har några diagnoser annat än sin ptsd diagnos som hon tycks använda som ursäkt till att hon lämnat sin flicka själv i nästan ett dygn och vid minst 41 gånger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in