2026-06-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boppes50
Tror man måste följa för att se händelser där det mesta skrivs
Nä, man behöver inte följa om kontot är öppet men ha ett eget instakonto.
Citera
2026-06-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det vet du ingenting om.
Det framgår ju tydligt i FUP!? Varför läser ni inte den innan ni kommenterar? Det går upp för dem under loppets gång ju mer förhörsledarna ger mer subtila 'hints' och de blir helt bestörta. Som alla andra. Jag, du, dem och alla människor med minst 1% empatiförmåga.
Citera
2026-06-15, 18:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Det framgår ju tydligt i FUP!? Varför läser ni inte den innan ni kommenterar? Det går upp för dem under loppets gång ju mer förhörsledarna ger mer subtila 'hints' och de blir helt bestörta. Som alla andra. Jag, du, dem och alla människor med minst 1% empatiförmåga.
Jag har läst hela FUP (vilket rimligtvis framgår av mina inlägg, har du läst tråden?). Nej, det "framgår" inte av FUP. Det som framgår är att morföräldrarna påstår att de inte haft vetskap.
Citera
2026-06-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boppes50
Hoppas "mormor" och "morfar" dör skamdöden.

För övrigt trodde jag det var Viktor som hjälpte henne fästa kompostgallret över barngrinden men det verkar vara Walid?
Det verkar tyvärr inte så då de (vad det verkar som) valt att inte vittna 💔
Tips i övrigt, läs fup:en!!
Citera
2026-06-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattimilis
Är det ingen som tänkt på att Viktor i förhöret säger att han antog att D var hos morföräldrarna men samtidigt vet han några dagar efter branden att D var hemma själv pga hon var hos honom ju? Men till E smsar han att det är lugnt nu när det bara var en olycka när hon är nojig att hamna i finkan. Så även där tycker han att det fortfarande var helt okej att lämna barnet? Men på förhöret så låtsas han bli chockad när de säger att hon lämnades ensam..

Det var vad jag tänkte först också. Att han måste ha vetat givet sms-konvon.

Men om han inte hade den exakta tidslinjen kan han ha trott att branden startade något senare på eftermiddagen.
Citera
2026-06-15, 18:24
Medlem
Citat:
Jag har läst hela FUP (vilket rimligtvis framgår av mina inlägg, har du läst tråden?). Nej, det "framgår" inte av FUP. Det som framgår är att morföräldrarna påstår att de inte haft vetskap.
Aha. De visste - och brydde sig inte alls om sitt barnbarn. Så nu har vi inte en grovt galen, vridig och störd Mamma - utan adoptivföräldrarna var även dessa på denna personlighetsstörning och lyckades lura förhörsledarna i dessa förhör. Jag gillar att du tänker kritiskt men det här är lite väl långt.
Citera
2026-06-15, 18:31
Medlem
Varför är inte misshandel med som åtalspunkt?
Citera
2026-06-15, 18:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Aha. De visste - och brydde sig inte alls om sitt barnbarn. Så nu har vi inte en grovt galen, vridig och störd Mamma - utan adoptivföräldrarna var även dessa på denna personlighetsstörning och lyckades lura förhörsledarna i dessa förhör. Jag gillar att du tänker kritiskt men det här är lite väl långt.
Det var inte vad jag sa. Det finns inte tillräckligt med underlag för att uttala sig tvärsäkert vare sig om att de visste eller att de var ovetande. Det är ingen som tvingar dig att ta ställning i den saken, det väljer du själv. Men det är inte helt ovanligt att störda, lögnaktiga föräldrar uppfostrar störda, lögnaktiga barn.
Citera
2026-06-15, 18:33
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Varför är inte misshandel med som åtalspunkt?
Svårare att styrka än de brott hon åtalats för, och hade inte haft någon effekt på det samlade straffvärdet (med mindre än att det gällde grov misshandel, vilket skulle höja minimistraffet till 1.5 år. Det är dock uteslutet att det skulle gå att rubricera som grov misshandel). Misshandel är ett uppsåtsbrott, avsevärt meckigare att styrka än ett oaktsamhetsbrott.
Citera
2026-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Svårare att styrka än de brott hon åtalats för, och hade inte haft någon effekt på det samlade straffvärdet (med mindre än att det gällde grov misshandel, vilket skulle höja minimistraffet till 1.5 år. Det är dock uteslutet att det skulle gå att rubricera som grov misshandel). Misshandel är ett uppsåtsbrott, avsevärt meckigare att styrka än ett oaktsamhetsbrott.

Är inte superinsatt på juridik och rättssystemet, att försumma barn såhär grovt räknas som barnmisshandel
Citera
2026-06-15, 18:36
Medlem
Citat:
Det var inte vad jag sa. Det finns inte tillräckligt med underlag för att uttala sig tvärsäkert vare sig om att de visste eller att de var ovetande. Det är ingen som tvingar dig att ta ställning i den saken, det väljer du själv. Men det är inte helt ovanligt att störda, lögnaktiga föräldrar uppfostrar störda, lögnaktiga barn.

De adopterade Emma när hon var 4-6 år har jag för mig. Och det är under Emmas första år som hennes barndomstrauma som hon älskade att prata om... och prata... och prata i något/några förhör. Annars tyst, fåordig och kall. Så förstod jag det som åtminstone.
Citera
2026-06-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det verkar tyvärr inte så då de (vad det verkar som) valt att inte vittna 💔
Tips i övrigt, läs fup:en!!

Dessutom kan de skämmas utan att vittna. Hoppas de sitter där under rättegången och skruvar sig. Blä!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in