2026-06-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Jag märker att min trådstart inte var optimal, men jag tänkte mer om acceptansen för islam kunde tänkas öka när vi har en målskytt i vm som hjälper Sverige att vinna men samtidigt tillber Allah efter sina mål??

Fotbollen förenar som expressens skribent skriver

Den förenar i verkligheten, inte bland Flashbacks tangentbordskrigare. Det är vidrigt att läsa kommentarerna. Undrar hur det känns att vara så inskränkt och outbildad (outbildad av Jomshof).
Citera
2026-06-15, 16:37
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Åkesson har dock en poäng här. Om man är född i Frankrike med tunisisk bakgrund, är man då verkligen bara fransk om man själv väljer att representera Tunisiens landslag i stället för Frankrikes?

Samtidigt är det värt att notera att det var Expressen som valde att tala om "blågul islam" efter Ayaris målgest
Åkessons poäng handlar inte egentligen om nationalitet på det sätt som du är inne på. Det är något som folk gärna projicerar på honom, men de missförstår honom.

Hans poäng är att alla måste ställa upp på en viss politisk ideologi. Han är negativ till att så många invandrare inte gör det, så han vill införa repression för att pracka på dem det. Det är inte invandringskritik och det är inte något seriöst resonemang om nationell identitet. Han skiter fullständigt i vad folk är eller identifierar sig som, så länge de är sionister, feminister och HBTQ-liberaler.

Islam har i detta sammanhang blivit en symbol för ideologisk avvikelse. Men s.k. kulturella muslimer skulle han inte ha något egentligt problem med, om de bara firar islamska högtider på ett ytligt sätt samtidigt som de ställer upp på globohomo-liberalismen.
Citera
2026-06-15, 16:44
Medlem
Fangfaces avatar
Det hade varit mer s.k. "blågul islam" om han höll sina böner privat, inte iklädd en svensk landslagströja.

Blågul islam....så jävla idiotiskt.
Och vadå? Skulle man helt plötsligt gilla och acceptera islam bara för att en spelare gör mål i vm?
Citera
2026-06-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Räcker mål i vm för att vi svenskar skall gilla islam?

"KOMMENTAR. ”Jag har svårt att se att en aktivt troende muslim kan vara svensk”, sa Jimmie Åkesson till SVT i våras.

Vi har hört de här tongångarna länge. Sverige är ett land där islam ständigt presenteras som ett problem – och vi är på väg in i en valrörelse där en rad partier planerar att elda på hetsen ännu mer.

Därför blir det en så viktig symbol när Yasin Ayari leder Sverige till seger i VM-premiären med två fantastiska mål – och firar genom att falla på knä och sätta tår, handflator och ansikte mot marken i den muslimska böneställning som kallas sajdah.

En blågulare islam är svår att tänka sig. Miljontals morgontrötta svenskar tog den ödmjuke mittfältaren till sitt hjärta denna juninatt – men är han tillräckligt svensk för Åkesson?"

https://www.expressen.se/kultur/joel-halldorf/yasin-ayari-visar-vad-blagul-islam-kan-vara/
Nu tror jag bestämt att Åkesson sa" islamist?" inte muslim i allmänhet. Tror inte heller att fotbollsspelaren är islamist. Som vanligt är det svårt för korkade människor som dig att förstå att man måste skilja på religion och politik. Islam är den politiska inriktningen
Citera
2026-06-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Jag ser heller inga problem med detta. Vi har faktiskt religionsfrihet i Sverige. Det betyder inte bara "frihet från islam" som SD verkar tolka det som utan även frihet att praktisera sin religion.

Hoppas det kan leda till mer tolerans. Muslimer har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Å du som alla andra obildade begriper inte skillnaden mellan islam och muslimsk tro
Citera
2026-06-15, 17:02
Avslutad
Religion/politik SKA inte ta sig in i sporten, fy fan så äckligt
Citera
2026-06-15, 17:10
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det hade varit mer s.k. "blågul islam" om han höll sina böner privat, inte iklädd en svensk landslagströja.

Blågul islam....så jävla idiotiskt.
Och vadå? Skulle man helt plötsligt gilla och acceptera islam bara för att en spelare gör mål i vm?

Exakt
Det är snart val. Såklart det finns en tanke bakom texten, Halldorf är äckligt pk. Garanterat sosse.
Vad i glödheta är det med vänstern? Ska Sverige bli ett islamistiskt samhälle pga att en muslimsk landslagsspelare gör två snygga mål? Varför är det ens relevant? Isak är kristen liksom Sema och Elanga, inte tusan blir Sverige ett kristet land för att Isak gör mål, eller vad tänker Joel??
Citera
2026-06-15, 17:16
Medlem
Varje gång en blatte lägger mål ikläd blågul tröja sprutar alla journalister i Sverige i byxan. Fruktansvärt pinsam och oväntad reaktion; samma skit skedde år ut och år in när juggen Ibrahimovic då och då drog på sin den blågula tröjan.

Detta är en av anledningarna varför jag hoppades på att Sverige inte skulle ta sig till VM. Nu hoppas jag att Sverige inte tar sig ur gruppen i varje fall. Fan ta Sverige och fan ta det svenska landslaget.
Citera
2026-06-15, 17:25
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Enligt Yasins egna ord i en intervju på SR så har han tillbringat många somrar i Tunisien så man kan ifrågasätta om hans föräldrar har fått asyl på riktiga grunder. Eller är de arbetskraftsinvandrare? Han saknar svenskt släktskap så att kalla honom annat än svensk medborgare är felaktigt. Religösa och politiska utbrott i idrottssammanhang borde inte tillåtas.
Ska idrottsmän och atleter ha munkavle på sig menar du? får inte yttra sig alls för att de spelar en sport? Nej tack... yttrandefrihet..! Nordkoreas atleter kontrolleras väl på detta sätt, det gillas inte.

det var länge sedan jag kollade på fotboll men det är vanligt att spelare ger tack eller cred till gud när de gör mål osv. korstecken över bröstet och pekar uppåt och likande. sett massor av gånger...

men blågul islam - det för mig bara tänka på hedersvåld och dylikt. kvinnor slagna gula och blå för att de försökt lämna kulten eller inte vill täcka över sig i ett svart tält och liknande..
Senast redigerad av Room531 2026-06-15 kl. 17:28.
Citera
2026-06-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Han är och kommer aldrig bli svensk .. Han ville ju även spela för Tunisien .

Kappvändare och islamistförespråkare är inget vi behöver .

Sen att han förutom sitt velande över vilka som räddade livet på hans familj (Sverige) fortfarande verkar osäkert så var det 2 fantastiska mål .

Han är född i Solna och är svensk medborgare. Så han är lika mycket svensk som dig. Bara rasister har problem med det.
Citera
2026-06-15, 17:30
Medlem
Det är därför jag håller på Norge i VM. Det laget känns lite mer "viking" och jag kan relatera till det på ett annat sätt. Många av Sveriges största stjärnor är ju afrikaner eller araber.
Citera
2026-06-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Fråga honom: vad kommer först, att vara muslim eller att vara svensk.

Vi har religionsfrihet i det här landet. Man kan vara svensk och muslim samtidigt. Muslim-svensk alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in