2026-06-15, 15:54
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har någon frågat vad han tycker om koranen och pedofilprofetens lära? Islam har ju inget med fotboll att göra.
För att sträcka det lite längre - Islam har inget i Norden att göra.
Citera
2026-06-15, 15:56
Avstängd
Kalaskula544s avatar
När får vi se folk tecknar den falska profeten Muhammed lika hejvilt som vissa tecknar Jesus?

Utan att folk ska dö eller städer börjar brinna.
Citera
2026-06-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Skall jag tolka dig som Yasin inte känns helhjärtat svensk?

Fråga honom själv ? Skulle inte bli ett dugg förvånad om han i första hand ser sej som
Tunisier. Inget fel alls med det. Man kan vara Tunisier, Turk eller vad som men svensk medborgare.

Medborgarskap och etnicitet går ju inte alltid hand i hand.
Citera
2026-06-15, 16:01
Medlem
Hur behandlar Ayaro och hans familj kvinnor? Dom verkar sekulära va? Sekulär islam är inget problem såklart
Citera
2026-06-15, 16:08
Medlem
jj_6s avatar
Enligt Yasins egna ord i en intervju på SR så har han tillbringat många somrar i Tunisien så man kan ifrågasätta om hans föräldrar har fått asyl på riktiga grunder. Eller är de arbetskraftsinvandrare? Han saknar svenskt släktskap så att kalla honom annat än svensk medborgare är felaktigt. Religösa och politiska utbrott i idrottssammanhang borde inte tillåtas.
Citera
2026-06-15, 16:14
Medlem
Nix-registrets avatar
Det låter mest som ett desperat försök att slippa erkänna att landslagssystemet har kollapsat. Det är pinsamt men inget i sig man bör haka upp sig på.

Den efterkrigstida världsordningen, där sionism och kapitalism sätts över alla mänskliga hänsyn, är en attack emot allt vad integritet och ömsesidig respekt heter. Omöjligheten att fortsätta ha landslag i populära sporter är i det stora hela en trivial effekt av ett större problem, men en effekt som blir väldigt synlig under mästerskap.

Att det i detta fall rör sig om islam leder sedan till ökad aktivitet hos en särskild typ av liberaler som är för massinvandring. De ser islam som ett hot emot deras mångkulturella och ultraliberala vision, så de väljer att demonisera det.

De vill gärna se tvångsblandning för att underlätta fortsatt massinvandring och förebygga kraftiga motreaktioner från svenskarna. De skulle gärna förbjuda islam, möjligtvis med undantag för extremt urvattnade former, eftersom de ser islams traditionella och patriarkala inslag som hot emot borgerlig individualism, feminism, HBTQ och inte minst sionism och annan judisk identitetspolitik.

Från regimmedia erbjuds vi här en falsk dikotomi. På ena sidan står stollar som inte vill låtsas om att landslagen har slutat att vara landslag. På andra sidan står liberala extremister som vill lösa problemet genom intensivt förtryck. Faktiskt vettiga alternativ är man noga med att aldrig beröra, i förhoppning om att ingen ska komma på att de existerar.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-06-15 kl. 16:18.
Citera
2026-06-15, 16:19
Medlem
Citat:
Skall jag tolka dig som Yasin inte känns helhjärtat svensk?
Svår fråga. Han känner sig säkert mer svenska
än vad han känner sig norsk eller dansk.

Tror inte han bor i Sverige, som många andra fotbollsspelare. Och han kanske inte bryr sig så mycket heller hur svensk han är. Vad en person känner och tycker har inte så stor relevans. Problemen kommer när det blir en överväldigande majoritet som bor i Sverige som känner att de saknar en samhörighet.
Citera
2026-06-15, 16:20
Medlem
Jag vore väldigt frestad att rösta på ett parti som i princip förbjuder religioner och går helt på vetenskap. Hursomhelst, vi ska inte flumma oss tillbaka i läror som skapades för hundratals år sedan. Det är bara knäppt.
Citera
2026-06-15, 16:22
Medlem
Kristna går inte säkra i något muslimskt land och kommer heller inte göra det i sverige när sharia tagit över.
Citera
2026-06-15, 16:23
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Jag märker att min trådstart inte var optimal, men jag tänkte mer om acceptansen för islam kunde tänkas öka när vi har en målskytt i vm som hjälper Sverige att vinna men samtidigt tillber Allah efter sina mål??

Fotbollen förenar som expressens skribent skriver

inte så vanligt i sverige att spelare firar med att tacka sin gud men det har varit vanligt länge: korstecken, 2 fingrar uppåt osv.

att fotboll förenar är en gammal floskel.
Citera
2026-06-15, 16:28
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag vore väldigt frestad att rösta på ett parti som i princip förbjuder religioner och går helt på vetenskap. Hursomhelst, vi ska inte flumma oss tillbaka i läror som skapades för hundratals år sedan. Det är bara knäppt.
Skulle du tycka att invandring var problemfritt om alla invandrare lämnade sina religioner och i stället började tro på vad dagens akademiker säger om transsexualism, homosexualitet, genusteori med mera?
Citera
2026-06-15, 16:29
Medlem
CyberIngmars avatar
Åkesson har dock en poäng här. Om man är född i Frankrike med tunisisk bakgrund, är man då verkligen bara fransk om man själv väljer att representera Tunisiens landslag i stället för Frankrikes?

Samtidigt är det värt att notera att det var Expressen som valde att tala om "blågul islam" efter Ayaris målgest

Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskanalen
En spelare i Sveriges VM-trupp hade lika gärna kunnat spela för motståndarlaget i premiären som spelas natten till måndag svensk tid. Det är mittfältaren Yasin Ayari, som för några år sedan var jagad av Tunisien.

Han medger att mästerskapspremiären blir speciell för familjen.

- Det ska bli kul. Farsan är därifrån. Jag tror det är mer speciellt för familjen och honom. För mig kommer det bli kul. Vi får se hur det blir, säger Brighton-spelaren.

Ayari har respekt för Tunisien som motstånd.

- Det är ett bra landslag, de har bra spelare. De har tagit in spelare från Europa som har en bakgrund i Tunisien. Spelare som är födda utomlands. De har kvalitet. Vi får se hur det blir.
Senast redigerad av CyberIngmar 2026-06-15 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in