2026-06-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skaparen finns. Sanningens heliga ande finns. Jesus och hans budskap finns.

Gud hjälper förstås inte alla med allt de vill ha hjälp med och han hindrar inte döden -- om han inte vill av någon anledning, t.ex för att ge någon möjlighet att bättra sig.

Finns perfekta människor som aldrig gjort något dåligt eller ont men gud låter ändå deras unge få cancer eller våldtas av någon islamist.
Min farmor var helt otroligt god och hjälpsam mot allt och alla men ändå fick hon cancer samt hennes dotter dog i en bilolycka när hon var 13.

Förklara det tack.
Citera
2026-06-14, 17:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Finns perfekta människor som aldrig gjort något dåligt eller ont men gud låter ändå deras unge få cancer eller våldtas av någon islamist.
Min farmor var helt otroligt god och hjälpsam mot allt och alla men ändå fick hon cancer samt hennes dotter dog i en bilolycka när hon var 13.

Förklara det tack.
Jag har haft såväl lymfcancer som prostatacancer, flera hjärtinfarkter och sepsis. Jag har blivit nersparkad av ett gäng, pistolrånad och med nöd och näppe undgått diverse våldsamheter.

Vi lever och vi dör i den värld där Satan är furste. Gud har skapat oss med egen vilja och vi är ansvariga för våra handlingar. Det gäller såväl djävulen som oss människor.

Om inte så många följde djävulen, sköt dig själv och skit i andra, utan istället följde Jesus, älska dina fiender och vänd andra kinden till, så skulle världen vara betydligt bättre. Även när det gäller cancerframkallande ämnen och stress.

Vad Gud vill är att vi ska förstå villkoren för evigt liv i ett rike där inga tjuvar stjäl och inga mott förstör.
Citera
2026-06-14, 18:22
Medlem
Citat:
Jag har haft såväl lymfcancer som prostatacancer, flera hjärtinfarkter och sepsis. Jag har blivit nersparkad av ett gäng, pistolrånad och med nöd och näppe undgått diverse våldsamheter.

Vi lever och vi dör i den värld där Satan är furste. Gud har skapat oss med egen vilja och vi är ansvariga för våra handlingar. Det gäller såväl djävulen som oss människor.

Om inte så många följde djävulen, sköt dig själv och skit i andra, utan istället följde Jesus, älska dina fiender och vänd andra kinden till, så skulle världen vara betydligt bättre. Även när det gäller cancerframkallande ämnen och stress.

Vad Gud vill är att vi ska förstå villkoren för evigt liv i ett rike där inga tjuvar stjäl och inga mott förstör.

ansvariga för våra handlingar säger du, så när läkaren opererar bort cancerna ur din kropp så har gud ingenting med det att göra eftersom det är läkaren som har ansvaret men även du själv eftersom du valde att göra operationen?
Citera
2026-06-14, 18:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
ansvariga för våra handlingar säger du, så när läkaren opererar bort cancerna ur din kropp så har gud ingenting med det att göra eftersom det är läkaren som har ansvaret men även du själv eftersom du valde att göra operationen?
Ja..? Vad vill du säga med det?
Citera
2026-06-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ja..? Vad vill du säga med det?

Så när du blir frisk från cancer så är det inte guds verk?
För det brukar ju låta som så att när folk ber att någon ska bli frisk och personen i fråga blir frisk så är det guds verk, men du tänker inte så?
Citera
2026-06-14, 18:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så när du blir frisk från cancer så är det inte guds verk?
För det brukar ju låta som så att när folk ber att någon ska bli frisk och personen i fråga blir frisk så är det guds verk, men du tänker inte så?
Jag har ingen inblick i vad Gud gör och inte gör men ansvaret ligger på läkarna och mig själv. Och jag blir tacksam mot all vårdpersonal.

Jag är mycket nöjd med att Jesus far i himlen är skaparen. Det kunde inte vara bättre. Och jag är tacksam för det budskap han gav oss via Jesus.

Jag har aldrig varit kristen och får tänka och tycka vad jag vill.
Citera
2026-06-14, 19:43
Medlem
Citat:
Gud har gett läkaren förmågan att bota.

2 Moseboken 35
[31] och fyllt honom med gudomlig ande, med insikt, förmåga och kunskap och allt slags hantverksskicklighet,

Markus 2
[17] Jesus hörde det och sade: »Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.«

Gud gör oss sjuka för våra synders skull, för att sedan visa oss barmhärtighet och visa oss en utväg.
Citera
2026-06-14, 20:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Gud har gett läkaren förmågan att bota.

2 Moseboken 35
[31] och fyllt honom med gudomlig ande, med insikt, förmåga och kunskap och allt slags hantverksskicklighet,

Markus 2
[17] Jesus hörde det och sade: »Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.«

Gud gör oss sjuka för våra synders skull, för att sedan visa oss barmhärtighet och visa oss en utväg.
Gud botar människor men gör ingen sjuk. Sjukdomar kommer ifrån denna världs furste som har mer makt än vad kristna föreställer sig.
Citera
2026-06-14, 22:29
Medlem
Citat:
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?

Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Because omnipotent doesn't exist? When humans manage to win, we win, strong as well as weak.
Citera
2026-06-15, 00:12
Medlem
Citat:
Gud botar människor men gör ingen sjuk. Sjukdomar kommer ifrån denna världs furste som har mer makt än vad kristna föreställer sig.
Ty den Herren älskar, tuktar han. Heb 12

Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.1Kor 11

Det är Herren som har skapat allt, inte lille satan. Det inkluderar så kallade naturkatastrofer, vilda djur, skorpioner osv.
Citera
2026-06-15, 01:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du lyckats förlåta dessa som gjorde detta. Har det varit lätt att göra det eller tar det emot.
Citera
2026-06-15, 04:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ty den Herren älskar, tuktar han. Heb 12

Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.1Kor 11

Det är Herren som har skapat allt, inte lille satan. Det inkluderar så kallade naturkatastrofer, vilda djur, skorpioner osv.
Tror du Jesus gjorde någon sjuk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in