2026-06-08, 02:27
Medlem
particulum1s avatar
Påminner ovanståendes begränsning om någon form av varelse vars handlande är begränsat av dess egen föreställning om rättvisa, eller av en uppfattad högre form av rättvisa som reglerar och begränsar dess agerande inom vissa normativa ramar?

Hur löd nu citatet igen? “Människan är skapad till Guds avbild”?
Citera
2026-06-08, 02:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Påminner ovanståendes begränsning om någon form av varelse vars handlande är begränsat av dess egen föreställning om rättvisa, eller av en uppfattad högre form av rättvisa som reglerar och begränsar dess agerande inom vissa normativa ramar?

Det handlar om att vi ska lära oss saker. Utan att ha upplevt lidande förstår man inte godhet och bristen av det. Utan mörker finns inget ljus.
Citera
2026-06-08, 06:26
Medlem
Citat:
Det är acceptabelt inom ramverket att gud existerar, men det gör inte gud allsmäktig. Gud blir då begränsad, antingen av sin egen föreställning om rättvisa eller av en högre form av rättvisa som styr och begränsar guds handlande till rättvisans ramar.

Konstigt resonemang. Gud väljer ju att inte ta bort Satan, Adam och Eva, då är man inte begränsad.

Gud hade lätt kunnat förinta hela jorden och hela universum, men han väljer att inte göra det, eftersom han vet att inte alla av hans skapelser väljer den onda vägen. Och därför kan Guds avsikt med att skapa universum, jorden och människan fortfarande uppfyllas, trots att det finns dom som vill sabotera det.
Citera
2026-06-08, 06:39
Medlem
Citat:

På vilket sätt var du begränsad som människa när du skrev det här inlägget?
Kan du inte skriva vad som helst som människa, detta trots att du skulle bli avstängd av FB?

Är du inte helt fri att skriva precis vad du vill som människa, och göra vad du vill som människa? Det innebär visserligen konsekvenser om du gör olagliga saker, men du är väl helt och hållet fri att göra så som människa? Du kan välja att bli ondare än Hitler, ondare än Jeffrey Dahmer och Ted Bundy.

Är du inte fri att göra precis vad du vill, om du ignorerar vad andra tycker?
Citera
2026-06-08, 18:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Konstigt resonemang. Gud väljer ju att inte ta bort Satan, Adam och Eva, då är man inte begränsad.

Gud hade lätt kunnat förinta hela jorden och hela universum, men han väljer att inte göra det, eftersom han vet att inte alla av hans skapelser väljer den onda vägen. Och därför kan Guds avsikt med att skapa universum, jorden och människan fortfarande uppfyllas, trots att det finns dom som vill sabotera det.
Gud blir begränsad utav sitt eget val att inte göra det, vilket bygger på ett ramverk utav rättvisa.
Citera
2026-06-08, 18:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
På vilket sätt var du begränsad som människa när du skrev det här inlägget?
Kan du inte skriva vad som helst som människa, detta trots att du skulle bli avstängd av FB?

Är du inte helt fri att skriva precis vad du vill som människa, och göra vad du vill som människa? Det innebär visserligen konsekvenser om du gör olagliga saker, men du är väl helt och hållet fri att göra så som människa? Du kan välja att bli ondare än Hitler, ondare än Jeffrey Dahmer och Ted Bundy.

Är du inte fri att göra precis vad du vill, om du ignorerar vad andra tycker?
Nej, jag är begränsad i den utsträckning som mitt tänkande, mitt skrivande och min förståelse är begränsade, men samtidigt även utav det jag inte väljer att skriva. Det som ytterst sätter dessa gränser är ignorans.
Citera
2026-06-08, 18:42
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

För att han inte finns.
Citera
2026-06-14, 10:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
För att han inte finns.
Så han skulle hjälpa alla med allt om han fanns?
Citera
2026-06-14, 10:42
Medlem
Ja presis vad jag tänkte, han hjälper inga för han finns ju inte .
Mycket märkligt.
Men om man ser det i ett annat perspektiv så hjälper ju sekten dom som lever och utnyttjar den.
Hållhaken att det går är ju att hur skulle vi annars begrava folk på ett värdigt sätt.
Citera
2026-06-14, 11:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja presis vad jag tänkte, han hjälper inga för han finns ju inte .
Mycket märkligt.
Men om man ser det i ett annat perspektiv så hjälper ju sekten dom som lever och utnyttjar den.
Hållhaken att det går är ju att hur skulle vi annars begrava folk på ett värdigt sätt.
Skaparen finns. Sanningens heliga ande finns. Jesus och hans budskap finns.

Gud hjälper förstås inte alla med allt de vill ha hjälp med och han hindrar inte döden -- om han inte vill av någon anledning, t.ex för att ge någon möjlighet att bättra sig.
Citera
2026-06-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skaparen finns. Sanningens heliga ande finns. Jesus och hans budskap finns.

Gud hjälper förstås inte alla med allt de vill ha hjälp med och han hindrar inte döden -- om han inte vill av någon anledning, t.ex för att ge någon möjlighet att bättra sig.
Skylla på individen är smart.
10 mot en hehe
En tiondel till kyrkan.
Senast redigerad av troligengud 2026-06-14 kl. 11:45.
Citera
2026-06-14, 12:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Skylla på individen är smart.
10 mot en hehe
En tiondel till kyrkan.
Det är inget fel på frihet och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera