2026-06-14, 02:07
Medlem
Då alla dessa sidor är olagliga snart (eller egentligen varit hela tiden sedan GDPR).

Bör man stämma direkt nu i förenklat tvistemål innan 9/7 då c-199-24 avkunnas?
Misstänker att bolagen bakom kommer tömmas och försvinna samma dag.

Eller ska man vänta så man kan stämma på ett högre belopp än i ett förenklat tvistemål?
Oavsett så kanske någon har ork att göra en mall för alla personer som förekommer i deras register kan använda.
Citera
2026-06-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdpoo
Då alla dessa sidor är olagliga snart (eller egentligen varit hela tiden sedan GDPR).

Bör man stämma direkt nu i förenklat tvistemål innan 9/7 då c-199-24 avkunnas?
Misstänker att bolagen bakom kommer tömmas och försvinna samma dag.

Eller ska man vänta så man kan stämma på ett högre belopp än i ett förenklat tvistemål?
Oavsett så kanske någon har ork att göra en mall för alla personer som förekommer i deras register kan använda.
kör på
Citera
2026-06-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Bra med lexbase
Ser nu att min fd särbo har åkt fast 5 gånger för shopliftning på Arlanda sommaren 2025.
Nu fattar jag varför jag blev stoppat för att gå ombord på flyplanet i Grekland 2022
och att hon kom i sista sekund tillsammans med flygplatspersonal
Hon åkte ditt i Grekland med såklart
En del gömmer sin problematiska personlighet bra
Därför behövs Lexbase
Det får du ta upp med EU-kommissionen, varken Flashback eller Aftonbladet som Lexbases försvarare använt är rätt forum.
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Det råder nog panik hos Axen och hans lilla gäng. Desperationen kan vi läsa i klartext i stycket de skickar ut.
Men varför egentligen? Det är ju förväntat att det förr eller senare skulle bli en dom, till min kännedom finns det ingen process som skulle möjliggöra att begärandet av förhandsavgörande dras tillbaka. Förväntade de sig att EU skulle hinna upplösas innan det blev av?

Citat:
Ursprungligen postat av Terand
Dum fråga men om det visar sig att man inte får hänga ut personer på Lexbase, Krimfup etc (är raderanamn.se samma skit?). Kan jag be hemsidan ta bort mig då? Hur lång tid har de på sig? Ska jag be de göra det redan nu?
Ja, gör en begäran enligt Dataskyddsförordningen. De har 30 dagar på sig att besvara. Förhandsavgörandet är ingen lagändring utan ett förtydligande av lagen, så det gäller från 2018 när Dataskyddsförordningen trädde i kraft.
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Du har naturligtvis rätt.
Det är mänskligt att göra misstag.
Konstigt egentligen att inte personerna bakom dessa sajter har utsatt för våld och hot, men det kanske bara är en tidsfråga..
I sammanhanget är det förvånande att vi inte haft flera Mangione-liknande dåd mot rekryteringsbolag och annat också. Läste nyligen en bok som heter "Vi bara lyder" där det nämns att chefer för Arbetsförmedlingen utsatts för våldsdåd vid ett tillfälle.
Citera
2026-06-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Det får du ta upp med EU-kommissionen, varken Flashback eller Aftonbladet som Lexbases försvarare använt är rätt forum.

Men varför egentligen? Det är ju förväntat att det förr eller senare skulle bli en dom, till min kännedom finns det ingen process som skulle möjliggöra att begärandet av förhandsavgörande dras tillbaka. Förväntade de sig att EU skulle hinna upplösas innan det blev av?

Ja, gör en begäran enligt Dataskyddsförordningen. De har 30 dagar på sig att besvara. Förhandsavgörandet är ingen lagändring utan ett förtydligande av lagen, så det gäller från 2018 när Dataskyddsförordningen trädde i kraft.

I sammanhanget är det förvånande att vi inte haft flera Mangione-liknande dåd mot rekryteringsbolag och annat också. Läste nyligen en bok som heter "Vi bara lyder" där det nämns att chefer för Arbetsförmedlingen utsatts för våldsdåd vid ett tillfälle.
Jo fast lagändring blir det ju om de dömer ut utgivningsbevisen
Citera
2026-06-14, 13:50
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Jo fast lagändring blir det ju om de dömer ut utgivningsbevisen
Nej, lagen / förordning är samma. Blonda Sverige behöver bara hjälp att förstå. Tragiskt.
Citera
2026-06-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
skitsamma vi är snart där.
sedan om deras utgivningsbevis inte gäller lagligt, så åker ju förtalsanmälningarna in givetvis.
Citera
2026-06-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane

Om jag ska vara ärlig förväntade jag mig inte en dom detta år, speciellt inte innan deras ledighet 16/7. Domen drog ut på tiden och min gissning är att även lexbase förväntade sig att det ska dröja och under tiden tjänar de pengar. Nu har de knappt en månad kvar.

Lexbase och alla dessa bolag har ju massa jurister och advokater på sin sida. De har nog fått förklarat för sig hur utgången kan bli, även om de försöker få rätt.
Men deras strategi verkar helt enkelt vara att ignorera alla nya domar och beslut och påstå att inget av det där berör deras verksamhet för att fortsätta som de alltid gjort.
Generaladvokatens yttrande riktade sig specifikt mot dessa databaser och tom nämnde specifikt legal newsdesk. Ändå går lexbase ut i ett yttrande och uppger att GAs yttrande inte berör de, man ba nehe, vem berör det då, Hassans pizzeria?

Skillnaden nu är att lexbase har blivit stämt och nu kommer ett förhandsavgörande från EUd om vad som gäller. Dessutom väntar både IMY med sitt beslut och även EU-kommissionen/EU-parlamentet. Denna gång går det inte att ignorera och deras skitsnack kommer förbli just skitsnack.
Det är över.
Senast redigerad av Justice-- 2026-06-14 kl. 18:45.
Citera
2026-06-14, 22:00
Medlem
Varför nekar Bing borttagning av Krimfup och Raderanamn-länkar? Ni som har lyckats får gärna dela med er av mall.
Citera
2026-06-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepn
Varför nekar Bing borttagning av Krimfup och Raderanamn-länkar? Ni som har lyckats får gärna dela med er av mall.

Använd denna länk: https://www.bing.com/webmaster/tools/eu-privacy-request

Begär borttagning enligt GDPR artikel 17 pga att webbsidan säljer din information via brottmålsdomar och dokument innehållande sånt som namn, fullständigt, personnummer, telefonnummer och address.

Förklara även att länken innehåller ditt fullständiga namn I undertexten och att länken leder till deras interna söktjänst i deras databas även om själva länken inte innehåller ditt namn direkt.
Citera
2026-06-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepn

Publicerar de även raderanamn länkar i ens namn nu också? Eftersom det var uppenbart på en gång att det vara samma svin som driver krimfup så har jag inte sökt på någon via raderanamn.
Citera
2026-06-15, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Publicerar de även raderanamn länkar i ens namn nu också? Eftersom det var uppenbart på en gång att det vara samma svin som driver krimfup så har jag inte sökt på någon via raderanamn.
Ingen aning, men vill gärna veta med.

Vet du ej citerade mig men ville svara ändå
Citera
2026-06-15, 11:02
Medlem
Hur lång tid tar det för Bing att återkoppla på en begäran om borttagning av sökresultat? Någon som har erfarenhet av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in