2026-06-14, 22:19
  #589
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Visa mig vart det står i prospektet, eller kopiera texten direkt och posta här.
Sidan 11 så påstår de att den totala reklammarknaden är 600 miljarder dollar per pr. Men de säger faktiskt inte att de ska ta hela den. Däremot var Googles intäkter på reklam 294 miljarder under 2025. X genererade 1.8 miljarder i reklamintäkter 2025. Det är en viss skillnad.
__________________
Senast redigerad av Herostratos 2026-06-14 kl. 22:31.
Citera
2026-06-14, 22:22
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är ett helt vansinnigt ologiskt steg att skjuta ut hela datacenter med ädelmetaller i rymden "för att de kan drivas helt på solenergi". De här AI chippen blir dessutom gamla på något eller några år, skjuter man bara upp fler datacenter då eller? Eller ska man landa hela datacenter fullsmetade med Nvidia och AMD chip I Atlanten var tredje år? Hur jag än vänder och vrider på det så blir det inget annat än mänsklighetens dummaste idé hittills.
Fast nog ser det mer ut som att du ägnar dig åt känslodravel.

Hade du varit rationell hade du iaf visaat på ett bättre alternativ. Det är helt tomt på det.
Citera
2026-06-14, 22:29
  #591
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sidan 11.

Det står absolut ingenting om att SpaceX ska generera mer reklamintäkter än Google på sidan 11 eller någon annanstans i prospektet.
Citera
2026-06-14, 22:30
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sidan 11.
Var ju lite tunt.

Men nu har X 1.8 mdr USD i intäkter.
Och google har ca 268 mdr USD.

Dom har en bit att gå. Om det nu står något sådant.
Citera
2026-06-14, 22:31
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Fast nog ser det mer ut som att du ägnar dig åt känslodravel.

Hade du varit rationell hade du iaf visaat på ett bättre alternativ. Det är helt tomt på det.

Bättre alternativ? Ja bygg dem på jorden som alla andra. Att bygga skiten i rymden är helt idiotiskt. Kalkylen går bara ihop om det blir något slags oändligt behov av oändliga mängder AI beräkningar vilket kan låta rimligt idag men den här AI hypen kommer lugna sig och datacenter i rymden kommer återgå till en olönsam fantasi.
Citera
2026-06-14, 22:33
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att köpa SpaceX idag kommer bli en vinstaffär på kort sikt, då fonder i princip är tvugna att köpa på sig aktier. Sen kommer aktien säljas ner allt eftersom insiders får möjlighet att sälja sina aktier. Min analys är på lång sikt och inte vad aktien kommer stå i om ett halvår. För jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, får inte all min information från huvudrubriker och agerar inte på känslor och tro.

Men det tar tid innan ”alla” fonder måste köpa. Det tar ett år som noterad innan bolaget kan bli en del av SP500 tex. En del andra krav tillkommer såklart.

Sen, vilkaktier ska dom köpa med den lilla free floaten? Behöver komma ut en del aktier på marknaden.
Citera
2026-06-14, 22:33
  #595
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Kraft. Ström. Därför rymden är intressant för datacenter.

Hur gör kraft och ström datacenter i rymden intressant? Man kan få fram samma mängd kraft på jorden som med solceller i omloppsbana för 1/100 av kostanden. + att man slipper alla övriga problem med att ha saker i omloppsbana.
Citera
2026-06-14, 22:37
  #596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex har över huvud taget aldrig visat en prislapp på vad 1GW compute i rymden kommer kosta till kund. Det kan dom inte för produkten existerar inte så då kan Elon musk fabricera vilka drömpriser han vill.
Handlar mer om att SpaceX ordnar ett möjlighet där ingen finns.

När du står i kö hos SvK kan inte du leverera någon CPU-kraft.


Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Elpriser på jorden vet vi ganska väl och det är lätt att beräkna vad en utbyggnad av olika kraftgenererande verk kostar.
Ja. Håller med om att kostnaderna för det är ganska så kända.

Men ...


Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Speciellt om man flyttar datacenter till vindrika kustområden så har man garanterad billig elproduktion för 100år framåt.
Ha ha, hur skall du kunna smälla upp vindkraftverk när du får ett veto från kommunen.

Du har inte förstått hur hopplöst det är. Jag har berättat för dig men det går inte in.

Musk har förstått det. Och han har raketer. Det har inte du.
Citera
2026-06-14, 22:39
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur gör kraft och ström datacenter i rymden intressant? Man kan få fram samma mängd kraft på jorden som med solceller i omloppsbana för 1/100 av kostanden. + att man slipper alla övriga problem med att ha saker i omloppsbana.
Här har vi kanske en till som skall ställa sig i kö hos SvK för att få ansluta ett datacenter.

Bara 8000 MW före i kön.

Vilket decennium tänker du att du får ansluta?


Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Bättre alternativ? Ja bygg dem på jorden som alla andra
Ha ha, här har vi en till.
__________________
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-14 kl. 22:42.
Citera
2026-06-14, 22:41
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sidan 11 så påstår de att den totala reklammarknaden är 600 miljarder dollar per pr. Men de säger faktiskt inte att de ska ta hela den. Däremot var Googles intäkter på reklam 294 miljarder under 2025. X genererade 1.8 miljarder i reklamintäkter 2025. Det är en viss skillnad.
Men hur mycket säger SpaceX att dom skall ta då?
Citera
2026-06-14, 22:42
  #599
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men det tar tid innan ”alla” fonder måste köpa. Det tar ett år som noterad innan bolaget kan bli en del av SP500 tex. En del andra krav tillkommer såklart.

Sen, vilkaktier ska dom köpa med den lilla free floaten? Behöver komma ut en del aktier på marknaden.

Men säljtrycket är begränsat just nu, och freefloaten är extremt låg. Det kommer tillfällen då det är en bra ide att sälja, men det är inte nu.
Citera
2026-06-14, 22:42
  #600
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det står absolut ingenting om att SpaceX ska generera mer reklamintäkter än Google på sidan 11 eller någon annanstans i prospektet.
Hur tolkar du ”identify new trillion dollar market opportunities” som de beskriver som ett steg i deras repeterbara affärsmodell? Jag undrar ärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in