2026-06-14, 08:39
Medlem
Även jag är mäkta irriterad på forumdelens moderering.

Denna tråd blev som du skriver i din TS låst: (FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF

Ancistrus låser den tråden och hänvisar till samlingstråden om krigsbrott från Israel i Gaza. Västbanken är inte i krig med Israel. Västbanken är inte Gaza. Redan där ser man att Ancistrus åtgärd är direkt fel i sak.

Jag ser även att denna tråd handlar om en händelse som skett på Västbanken och inte i Gaza.

Lås hela delforumet och ha en samlingstråd i PU som heter ”Den stora tråden om Mellanöstern” är mitt förslag på detta. Då får modsen sin kära samlingstråd. Det finns lixom ingen idé med ett delforum om all diskussion ska ske i samma tråd.
Citera
2026-06-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Inget av fallen är rent juridiskt fastställda som krigsbrott utan än så länge bara påstådda krigsbrott. Och i trådstarten och rubriken framgår tydligt att även påstådda krigsbrott inkluderas i tråden.
Vem påstår att händelserna är krigsbrott, är det du eller?
Citera
2026-06-14, 08:56
Medlem
Citat:
Suck, där kom den igen... Samtliga moddar har redan fått den länkad till sig varenda jädra gång vi låst en tråd. Vi känner till den, jag lovar.

Istället för att beklaga dig över att alla länkar den kan du kanske förklara varför du gör avsteg från den skrivelsen? Det vore det ju normala om man vill göra sig förstådd…
Citera
2026-06-14, 08:59
Medlem
Man kan oxå begrunda varför man låser två aktiva trådar och hänvisar till en mer inaktiv tråd. Det är som att man vill tysta diskussionen.
Citera
2026-06-14, 13:12
Medlem
Citat:
Så det går jättebra att prata om vilka verkliga eller påstådda israeliska krigsbrott du vill i tråden. Bara kör på hur mycket du vill.

Det låter inte lite drygt när du skriver "bara kör på hur mycket du vill" när problemet med samlingtrådar är att de är så pass generella att de för de allra flesta är totalt ointressanta. Det är lite det man kan misstänka att TS med all rätta vänder sig emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Lås hela delforumet och ha en samlingstråd i PU som heter ”Den stora tråden om Mellanöstern” är mitt förslag på detta. Då får modsen sin kära samlingstråd. Det finns lixom ingen idé med ett delforum om all diskussion ska ske i samma tråd.

Bra förslag! (förutsatt att jag fattat ironin rätt)
Citera
2026-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Inget av fallen är rent juridiskt fastställda som krigsbrott utan än så länge bara påstådda krigsbrott. Och i trådstarten och rubriken framgår tydligt att även påstådda krigsbrott inkluderas i tråden.

Goddag yxskaft!

Ett barn som svälts ihjäl i ett fängelse är inget krigsbrott. Ovanstående är alltså irrelevant. Som att säga att mjölk visst kan diskuteras i en tråd om läskedryck för Livsmedelsverket har inte fastställt att läskedryck måste vara kolsyrad!

Citat:
Citat:
Exakt hur förbättras debatten av en gigantisk samlingstråd?

Hur många påstådda krigsbrott som skett finns det delade meningar om. Enligt t.ex. Svenska freds är det tiotusentals. Med ett sådant extremt antal är det tyvärr inte praktiskt med en tråd per fall.

Det funkar inte med en tråd per bok, en tråd per band, en tråd per tv-serie, en tråd per brott, en tråd per olycka, en tråd per fotbollsspelare, en tråd per datorspel, osv... Ändå tillåts skribenter starta trådar om böcker, band, tv-serier, brottsfall, olyckor, fotbollsspelare och datorspel som de tycker är intressanta.

"En tråd per enskild händelse" är en halmgubbe. Diskussionen handlar om en tråd per israeliskt krigsbrott som en användare tycker är intressant nog att diskutera. Och det fungerar alldeles utmärkt "i praktiken".

Citat:
Citat:
Kommer du vara konsekvent och låsa hundratals andra trådar (se axplocket ovan) som handlar om israeliska övergrepp de senaste decennierna?

Tråden du åsyftar berör bara händelser sedan kriget började, så m.a.o. nej.

Det skrev du inte tidigare. Istället skrev du:

"Det står inget i trådstarten, eller rubriken, om att tråden uteslutande endast handlar om just Gaza, det förefaller snarare vara något du av misstag tolkat så."

Tråden handlar alltså inte enbart om Gaza men ska bara innehålla händelser sedan Gazakriget 2023 inleddes? Oavsett om händelserna har med Gazakriget att göra eller inte? Oavsett om de är krigsbrott eller inte?

Inser du inte hur rörigt det låter?

Citat:
Citat:
Rent hypotetiskt, om någon startar "Samlingstråden om palestinsk terrorism, verklig och påstodd" kommer alla trådar om palestinskt våld hänvisas till den tråden?

Svårt att uttala mig om hypotetiska fall som vi öht inte ens diskuterat och dessutom i forum jag inte ens modererar, men fråga moddarna i Terrorism.

Noterar att du inte tänker moderera konsekvent. Kommer du låsa alla de andra trådarna om israeliska krigsbrott, israeliska övergrepp i fängelser och israeliskt våld på Västbanken?

Citat:
Citat:
Som jag skrev i det citerade inlägget: "Samlingstrådarna är ett enkelt sätt att döda debatten och göra diskussionen mindre levande."

Suck, där kom den igen... Samtliga moddar har redan fått den länkad till sig varenda jädra gång vi låst en tråd. Vi känner till den, jag lovar.

Det här är inte "varenda jädra gång". Du har bestämt att - om du ska vara konsekvent - ska hundratals trådar i underforumet du modererar låsas.

Citat:
Citat:
Förstår att det är "mission accomplished" att jag kommer hålla mig borta från "din" forumdel. Spretiga samlingstrådar är pisstråkiga och helt meningslösa.

Men vad bra, då var ju diskussionen klar då.

Kanske det - vi får se om admin upphäver ditt beslut för andra lyssnar du uppenbarligen inte på. Men visst, till syvende och sist är det inte mitt problem att moderatorer saboterar det som gjorde Flashback meningsfullt.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-06-14 kl. 13:55.
Citera
2026-06-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ancistrus menar att ALLT negativt om Israel ska diskuteras i en enda samlingstråd: (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda Enligt Ancistrus har samlingstråden inga som helst begränsningar varken i tid och rum. Allt som Israel anklagats för och som kan kallas för "krigsbrott" ska samsas i samma tråd. Bruket av vit fosfor under bombningarna av Libanon 2026, personsökarattacken 2024, bombningarna av Iran 2026, Gaza-bombningarna 2008 och 2014, bombningen av iranska ambassaden i Damaskus 2024, invasionen av Gaza 2023, bombningar av sjukhus, angrepp mot journalister, avrättningar av krigsfångar, ockupationen av Västbanken, etc.

Inte nog med det, alla typer av israeliska övergrepp mot civila ska skyfflas in i samma tråd. Övergrepp mot fängslade palestinier liksom våld mot palestinier på Västbanken: (FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF, (FB) Palestinsk pojke svalt ihjäl i israeliskt fängelse

När jag påtalar att dessa händelser inte alls är krigsbrott ("Krigsbrott är ett samlingsnamn för folkmord, folkrättsbrott och grovt folkrättsbrott") svarar Ancistrus med att jag ska RP:a tråden så att moderatorerna kan hitta på ett mer passade namn...

Jag måste erkänna att jag nog är upphovet till varför tråden låstes.

Jag blev irriterad att Ancistrus låste tråden om spädbarnsmordet på Västbanken och argumenterade för att alla trådar enligt samma Ancistrus-logik då skulle låsas, och jag använde denna tråd som exempel.

PM:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej

(FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF

Jag protesterar! Anledning: Israel och Västbanken är inte i krig, därför kan detta inte vara ett krigsbrott.

Hej!

Du får jättegärna diskutera det i tråden jag länkade till så du är absolut inte hindrad att diskutera det på något vis. Bara kör på hur mycket du vill.

Mvh
Mod. Ancistrus
Varför får detta spädbarnsmord på Västbanken inte ha en egen tråd?

Varför blir den hänvisad till en tråd om krigsbrott i Gaza, det är två olika platser?

Hej!

Det står inget i trådstarten, eller rubriken, om att tråden uteslutande endast handlar om just Gaza, det förefaller snarare vara något du av misstag tolkat så. Det avgränsningar trådstarten (och rubriken) anger är att det ska vara Israel som begått, eller påstås, begått handlingen. Vilket alltså Israel har i din tråd.

Varför det är lämpligare med en tråd än många är för att det tyvärr är vanligt att väldigt många människor dör och skadas i väpnade konflikter, inklusive många oskyldiga civila människor. Vi som modererar Politik Utrikes har därför bedömt att det är bättre att försöka samla dem i en gemensam tråd för de som söker och tycker det är intressant att läsa och skriva om, så de lättare finner det, istället för massor av olika spridda små trådar om varje enskild händelse.

Mvh
Mod. Ancistrus
Jo indirekt så är det Gaza då tråden skapas i slutet på 2023 (då Gaza-kriget började) och det pratas om krig.

Ska denna tråd oxå stängas då?
(FB) Palestinsk pojke svalt ihjäl i israeliskt fängelse

Kanske hela delforumet kan samlas i en enda tråd? Varför ens ha ett delforum om man inte får starta trådar om unika händelser?

Tack, jättebra att du uppmärksammade mig på den. Jag har dock inte sett tråden förrän nu så jag hör med mina kollegor först innan jag låser den. Framöver är det dock bättre om du använder RP:funktionen istället för att skicka PM.

Finns redan en tråd där man kan diskutera det man nu vill diskutera är det naturligtvis inte tänkt att man ska starta en ny tråd. Finns det inte är det bra att starta en ny. Ganska enkelt faktiskt. Men jättebra att du frågade om du undrade.

Mvh
Mod. Ancistrus
Du svarar inte varför du hänvisar en händelse som sker på Västbanken till en samlingstråd om krigsbrott i Gazakriget? Det är så ologiskt så jag vet inte vad jag ska ta mig till…

Det svarade jag på här:

Citat:
Det står inget i trådstarten, eller rubriken, om att tråden uteslutande endast handlar om just Gaza, det förefaller snarare vara något du av misstag tolkat så. Det avgränsningar trådstarten (och rubriken) anger är att det ska vara Israel som begått, eller påstås begått, handlingen. Vilket alltså Israel har i din tråd.

Så du får posta i den tråden, jag lovar, bara posta på.

/Mod. Ancistrus
Ja och då svarade jag tillbaka:

” Jo indirekt så är det Gaza då tråden skapas i slutet på 2023 (då Gaza-kriget började) och det pratas om krig.”

Alltså krigsbrott i Gazakriget. Hur kan man göra en annan tolkning?

Så vad bra då har du ju alltså fått svar på frågan. Och vi har kommit fram till att du tolkade det annorlunda, det är helt okej, du har inte blivit varnad eller avstängd för att du startade en ny tråd. Du kan nu lugnt fortsätta diskutera frågan i den gamla tråden hur mycket du vill.

Mvh
Mod. Ancistrus

Jag undrar om jag får göra en tråd i ABoK som heter ”den stora samlingstråden om mordfall” där alla mordfall ska diskuteras och alla nya trådar om mord blir hänvisade dit?
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-14 kl. 14:38.
Citera
2026-06-14, 17:30
Medlem
Citat:
Jag måste erkänna att jag nog är upphovet till varför tråden låstes.

Jag blev irriterad att Ancistrus låste tråden om spädbarnsmordet på Västbanken och argumenterade för att alla trådar enligt samma Ancistrus-logik då skulle låsas, och jag använde denna tråd som exempel.

Tja, det stämmer ju. Ancistrus logik innebär ju att inte bara dessa två trådar ska låsas utan hundratals ytterligare. Att han kopierar och klistrar in nästan identiska svar till dig och mig är ju också lite intressant.

Slasktrattstråden som man "jättegärna får diskutera i" är inget substitut. Som att säga att man får diskutera vad man vill -- bara man sätter sig i apburen där alla gapar och skriker i munnen på varandra. För mig är det inte meningsfullt och jag tror att de flesta skribenter håller med. Diskussionerna Ancistrus dödade innehöll runt 200 inlägg. Dessa kommer inte "återuppstå" i slasktratten bara för att Ancistrus "jättegärna" vill att de ska göra det. Flashback blir mindre levande vilket är synd men, som sagt, varken mitt ansvar eller problem.

Flashback är ett tidsfördriv, inget annat. Det slutar vara ett intressant tidsfördriv när varje diskussion kan stoppas hur och när som helst av en nitisk moderator som tycker det finns en "passade" samlingstråd att skicka diskussionen till.
Citera
2026-06-14, 18:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Vem påstår att händelserna är krigsbrott, är det du eller?

Citat:
Istället för att beklaga dig över att alla länkar den kan du kanske förklara varför du gör avsteg från den skrivelsen? Det vore det ju normala om man vill göra sig förstådd…

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det låter inte lite drygt när du skriver "bara kör på hur mycket du vill" när problemet med samlingtrådar är att de är så pass generella att de för de allra flesta är totalt ointressanta. Det är lite det man kan misstänka att TS med all rätta vänder sig emot.

Bra förslag! (förutsatt att jag fattat ironin rätt)

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Goddag yxskaft!

Ett barn som svälts ihjäl i ett fängelse är inget krigsbrott. Ovanstående är alltså irrelevant. Som att säga att mjölk visst kan diskuteras i en tråd om läskedryck för Livsmedelsverket har inte fastställt att läskedryck måste vara kolsyrad!

Det funkar inte med en tråd per bok, en tråd per band, en tråd per tv-serie, en tråd per brott, en tråd per olycka, en tråd per fotbollsspelare, en tråd per datorspel, osv... Ändå tillåts skribenter starta trådar om böcker, band, tv-serier, brottsfall, olyckor, fotbollsspelare och datorspel som de tycker är intressanta.

"En tråd per enskild händelse" är en halmgubbe. Diskussionen handlar om en tråd per israeliskt krigsbrott som en användare tycker är intressant nog att diskutera. Och det fungerar alldeles utmärkt "i praktiken".

Det skrev du inte tidigare. Istället skrev du:

"Det står inget i trådstarten, eller rubriken, om att tråden uteslutande endast handlar om just Gaza, det förefaller snarare vara något du av misstag tolkat så."

Tråden handlar alltså inte enbart om Gaza men ska bara innehålla händelser sedan Gazakriget 2023 inleddes? Oavsett om händelserna har med Gazakriget att göra eller inte? Oavsett om de är krigsbrott eller inte?

Inser du inte hur rörigt det låter?

Noterar att du inte tänker moderera konsekvent. Kommer du låsa alla de andra trådarna om israeliska krigsbrott, israeliska övergrepp i fängelser och israeliskt våld på Västbanken?

Det här är inte "varenda jädra gång". Du har bestämt att - om du ska vara konsekvent - ska hundratals trådar i underforumet du modererar låsas.

Kanske det - vi får se om admin upphäver ditt beslut för andra lyssnar du uppenbarligen inte på. Men visst, till syvende och sist är det inte mitt problem att moderatorer saboterar det som gjorde Flashback meningsfullt.

Jag tror tyvärr ni missuppfattat detta forum. Tanken är att diskussionen ska vara avslutad i PM, inte fortsätta här. Vilket den för min del är. Men då TS hävdade att h*n inte fått svar på sin frågor besvarade jag dem en gång till för att vara vänlig. Det var uppenbarligen inte optimalt då det tydligen tyvärr kom att missförstås. Men för att då vara tydlig har jag alltså redan framfört mina åsikter i PM:en.
Citera
2026-06-14, 18:40
Medlem
Citat:
Jag tror tyvärr ni missuppfattat detta forum. Tanken är att diskussionen ska vara avslutad i PM, inte fortsätta här. Vilket den för min del är. Men då TS hävdade att h*n inte fått svar på sin frågor besvarade jag dem en gång till för att vara vänlig. Det var uppenbarligen inte optimalt då det tydligen tyvärr kom att missförstås. Men för att då vara tydlig har jag alltså redan framfört mina åsikter i PM:en.
Jaha, jag trodde detta forum var till för att andra användare fick diskutera saken. Har jag missförstått det, vi får inte diskutera?
Citera
2026-06-14, 18:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jaha, jag trodde detta forum var till för att andra användare fick diskutera saken. Har jag missförstått det, vi får inte diskutera?

Du får diskutera hur mycket du vill. Men jag har redan framfört vad jag vill ha sagt. Det gjorde jag redan i PM:en.
Citera
2026-06-14, 19:11
Medlem
Citat:
Jag tror tyvärr ni missuppfattat detta forum. Tanken är att diskussionen ska vara avslutad i PM, inte fortsätta här.

Jag hoppas att det är du som missförstått och inte alla andra. Men du får gärna utveckla... Jag trodde liksom Devalvera att detta forum var till för att andra användare fick diskutera saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in