2026-06-13, 18:39
Medlem
Ancistrus menar att ALLT negativt om Israel ska diskuteras i en enda samlingstråd: (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda Enligt Ancistrus har samlingstråden inga som helst begränsningar varken i tid och rum. Allt som Israel anklagats för och som kan kallas för "krigsbrott" ska samsas i samma tråd. Bruket av vit fosfor under bombningarna av Libanon 2026, personsökarattacken 2024, bombningarna av Iran 2026, Gaza-bombningarna 2008 och 2014, bombningen av iranska ambassaden i Damaskus 2024, invasionen av Gaza 2023, bombningar av sjukhus, angrepp mot journalister, avrättningar av krigsfångar, ockupationen av Västbanken, etc.

Inte nog med det, alla typer av israeliska övergrepp mot civila ska skyfflas in i samma tråd. Övergrepp mot fängslade palestinier liksom våld mot palestinier på Västbanken: (FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF, (FB) Palestinsk pojke svalt ihjäl i israeliskt fängelse

När jag påtalar att dessa händelser inte alls är krigsbrott ("Krigsbrott är ett samlingsnamn för folkmord, folkrättsbrott och grovt folkrättsbrott") svarar Ancistrus med att jag ska RP:a tråden så att moderatorerna kan hitta på ett mer passade namn...

En samlingstråd för allt Israel anklagas för är orimligt
Här är ett axplock av alla de trådar Ancistrus också borde låsa om han ska vara konsekvent: (FB) SR-medarbetare skadad i sjukhusattack i Gaza. Tiotal döda, 50 skadade (2025-08-25), (FB) Israel använder förbjudna vapen, (FB) Hundratals Hizbollah-milismän uppges ha skadats av exploderande personsökare (2024-09-17), (FB) Damaskus - Bombning av byggnad i anslutning till Iranska ambassaden., (FB) Israel attackerar Teheran nu. 2024-10-26, (FB) Gaza Minst11 barn har dött av hypotermi – alltså frusit ihjäl, (FB) Greta Thunberg förnedrades grovt i israeliskt fängelse enligt en journalist, (FB) Planer för ett nytt anfall mot Iran från Israels sida (2025-12-20), (FB) IDF-soldater vittnar om att man begår krigsbrott, (FB) Gaza efter Israels krigsförbrytelser: Kaos och fredsförsök, (FB) Israel attackerar Hamas i Qatar. USA och Qatar är allierade. Utveckling? (2025-09-09), (FB) SR-medarbetare skadad i sjukhusattack i Gaza. Tiotal döda, 50 skadade (2025-08-25), (FB) Hundratals Hizbollah-milismän uppges ha skadats av exploderande personsökare (2024-09-17), (FB) BBC: Många skjutna Gazabarn - i huvudet (2025-08-01), (FB) Tidningen Haaretz: Order till IDF-soldater att skjuta på matväntande palestinier (2025-06-27), (FB) IDF torterar och våldtar palestinsk fånge - IDF jagar visselblåsare.

Det är som om vi skulle ha en samlingstråd om alla Trumps tilltag, en samlingstråd om alla skandaler om ett riksdagsparti, en samlingstråd om kärnkraftsdebatten, en samlingstråd om allt hundrelaterat, en samlingstråd om alla datorspel, osv.

Ingen gillar samlingstrådar - inte ens admin
Ämnet har behandlats utförligt i (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback där admin skriver:
Trots att det finns flera samlingstrådar om McDonalds i "Restauranger, barer och nattklubbar" så går det fortfarande att starta trådar med helt nya frågeställningar. Finns närmare 100 trådar om McDonalds i detta forum. Det jag motsätter mig gällande samlingstrådar är när dessa hindrar nya trådar i ämnet. Men för att en ny tråd ska kunna startas så behövs det en ny frågeställning. En tråd som handlar om något som inte redan diskuteras i en annan tråd i samma forum.
Diskussionen handlar om McDonalds men argumentet är precis lika gångbart på israeliska övergrepp. Den samlingstråd om israeliska krigsbrott Ancistrus vill bygga hindrar nya trådar i ämnet. Man får inte starta nya trådar om specifika händelser utan man ska hålla sig till en mastodonttråd.

Samlingstråden Ancistrus hänvisar till är för övrigt rent piss. Den innehåller ett sammelsurium av diskussioner om Palestinas och Israels historia, vilken folkgrupp som var där "först", påstådd antisemitism och islamofobi, och (naturligtvis) en mängd glada utrop av flashbackare som blir alldeles till sig i byxan när mörkhyade dödas. Jag förstår ärligt talat inte vad Ancistrus tycker blir bättre av att ha en slasktrattstråd än att ha flera trådar där varje enskild händelse diskuteras. Trådarna han stängde var hyfsat informativa och fokuserade på respektive ämne. Varför döda god debatt?

Varför gör Ancistrus såhär?
Ancistrus svarar hövligt på PM (se nästa inlägg) vilket naturligtvis är mycket uppskattat men han förklarar inte varför allt ska in i en samlingstråd. Han förklarar inte hur det gör forumdelen bättre eller hur hans modererande är förenligt med riktlinjerna för samlingstrådar som admin fastslagit.

Får jag gissa så tror jag att Ancistrus tycker att det ingår i hans moderatorsuppdrag att "balansera" forumdelen. Därför skyfflar han bort israelkritiska trådar som han tycker blivit för många. Men så fungerar inte Flashback och det är inte moderatorernas uppgift att styra innehållet i debatter.

Själv kommer jag hålla mig borta från "Ancistrus forumdel". Det ger mig nämligen ingenting att försöka debattera i fullständigt urspårade samlingstrådar. Kanske det som är syftet - bättre "balans" mellan israelkritiker och israelvurmare. Kör på det då. Vi får väl se om det var de klåfingriga aktivistmoderatorerna eller skribenterna som höll Flashback vid liv.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-06-13 kl. 18:47.
Citera
2026-06-13, 18:40
Medlem
PM-konversationen:

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej Ancistrus,

Du har satt lås på tråden (FB) Palestinsk pojke svalt ihjäl i israeliskt fängelse och hänvisat till (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda

Detta vill jag protestera mot av den enkla anledningen att det inte rör sig om ett krigsbrott. Det är inte rimligt att incidenter som inte är krigsbrott ska diskuteras i en tråd som handlar om krigsbrott. Samma argument gäller egentligen för tråden (FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF. Västbanken ligger under israelisk ockupation. Krigssituation råder inte. IDF:s förbrytelser är inte krigsbrott i egentlig mening. Till skillnad mot ex. IDF:s användande av vit fosfor i södra Libanon som utgör ett faktiskt krigsbrott.

Hej!

Du får jättegärna diskutera det i tråden jag länkade till så du är absolut inte hindrad att diskutera det på något vis. Bara kör på hur mycket du vill.

Tråden handlar om verkliga eller påstådda krigsbrott. Vad exakt som är ett krigsbrott beslutas dock genom att en domstol prövar om en individs handlingar under en väpnad konflikt bryter mot krigets lagar. Detta har inte skett och kommer kanske inte ske i framtiden heller? Så om det inträffat några krigsbrott är inget vi tar ställning till.

Det står inget i trådstarten, eller rubriken, om att tråden uteslutande endast handlar om just Gaza, det förefaller snarare vara något du av misstag tolkat så. Det avgränsningar trådstarten (och rubriken) anger är att det ska vara Israel som begått, eller påstås begått, handlingen. Vilket alltså Israel har i trådarna du länkar.

Varför det är lämpligare med en tråd än många är för att det tyvärr är vanligt att väldigt många människor dör och skadas i väpnade konflikter, inklusive många oskyldiga civila människor. Vi som modererar Politik Utrikes har därför bedömt att det är bättre att försöka samla dem i en gemensam tråd för de som söker och tycker det är intressant att läsa och skriva om, så de lättare finner det, istället för massor av olika spridda små trådar om varje enskild händelse.

Men som sagt du får självfallet mer än gärna diskutera det i tråden hur mycket du vill.

Mvh
Mod. Ancistrus

Hej Ancistrus,

Jag påstod inte att tråden (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda handlade om israeliska krigsbrott i Gaza. Vad jag däremot påstår är att trådarna du låst inte behandlar krigsbrott. Att vanvårda ett fängslat barn så att det svälter ihjäl är grymt - men inte ett krigsbrott. Att skjuta ihjäl en bebis är inte snällt - men sker inte i samband med stridigheter och är alltså inte något krigsbrott.

Om ni tänker er att tråden ska tjäna som någon slags slasktratt för allt hemskt Israel ställt till med sedan staten grundades 1948 så får ni för det första byta namn på tråden. För det andra är agerandet inte rimligt, då brokiga samlingstrådar dödar levande diskussioner. I tråden om samlingstrådar stämmer i princip alla skribenter in i kritiken mot dem, inklusive admin själv: (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback

Riktlinjerna som admin målar upp är tydligt oförenliga med ert agerande i dessa fall: (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback

"Trots att det finns flera samlingstrådar om McDonalds i "Restauranger, barer och nattklubbar" så går det fortfarande att starta trådar med helt nya frågeställningar. Finns närmare 100 trådar om McDonalds i detta forum. Det jag motsätter mig gällande samlingstrådar är när dessa hindrar nya trådar i ämnet. Men för att en ny tråd ska kunna startas så behövs det en ny frågeställning. En tråd som handlar om något som inte redan diskuteras i en annan tråd i samma forum."

För det tredje handlade det om levande debatter när nya uppgifter framkommer. Exempelvis visar B'Tselems klipp från igår från händelsen i Hebron att soldaternas uppgifter är osanna och att bilen inte utgjorde något hot:

https://www.btselem.org/press_releases/20250609_new_footage_from_hebron_the_moment_an_isr aeli_soldier_fatally_shoots_7_month_old_sam_abu_ha ikal

Själv förstår jag inte alls varför ni insisterar på en samlingstråd. Det förbättrar knappast debatten.

Hej!

Frågan om öht något av de fall som nämns i tråden är något krigsbrott. Flera användare ifrågasätter det kraftigt. Dessutom är ju inget fastslaget förän det finns ett domstolsbeslut på det ändå, så rent juridisk är inget av fallen (mig veterligen) konstaterade krigsbrott.

Men rubriken tar ju inte ställning till om det verkligen är ett krigsbrott ändå, vilket ju framkommer med det av mig fetade i rubriken här Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda

Men tycker du inte rubriken är bra så går det naturligtvis utmärkt att rapportera den och föreslå en bättre rubrik.

Mvh
Mod. Ancistrus

Hej Ancistrus,

Nej, frågan är inte om något av de fall som diskuteras i tråden (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda är krigsbrott. De trådar som du låst handlar nämligen inte om krigsbrott och ingen har heller påstått det. Det är fel att begära att händelserna ska diskuteras i en tråd som handlar om krigsbrott.

Vidare är förslaget om att jag ska "rapportera rubriken" märkligt. Det strider mot TS egen intention då denne vill ha en "tråd där man kan dokumentera israelernas fortlöpande krigsbrott". TS intention var inte att starta en slasktrattstråd om allt jävelskap Israel hittat på sedan 1948.

Noterar också att du inte bemöter argumenten. Varför ska icke krigsbrott diskuteras i en tråd om krigsbrott? Vad är poängen med att ha en samlingstråd istället för en tråd om varje händelse? Hur förbättrar det debatten? Hur väl rimmar ditt modererande med admins egen kritik mot samlingstrådar?

Hej!

Vi moderatorer har diskuterat frågan internt och har inga problem med att diskussionen fortsätter där. Trådstartaren har inte hört av sig heller så h*n verkar helt okej med det också. Det förefaller snarast vara du som absolut inte vill diskutera det där, och då slipper du naturligtvis det.

Mvh
Mod. Ancistrus

Hej Ancistrus,

Att ni har "diskuterat frågan internt" är ett icke-argument som inte besvarar mina frågor. Att TS inte kontaktat några moderatorer är ju helt irrelevant. Nej, jag inte vill diskutera ämnen som inte är krigsbrott i trådar som handlar om krigsbrott. Och jag tycker, precis som de flesta andra skribenter, att samlingstrådar är helt värdelösa.

Okej, låt då bli att diskutera ämnet. Det är helt okej det också.

Ha en trevlig helg!
/Mod. Ancistrus
Citera
2026-06-13, 18:58
Medlem
Connykrims avatar
Han har väl rätt, håll krigsbrott diskussioner i en tråd ingen annan orkar med att de kommenteras om krig o skit överallt eller nya trådar.

Förövrigt borde din god man stänga ner ditt internet, antar att du har en sån l bor på hem? För vilken normal människa orkar skriva en bibel pga nån raderas kommentar.. jösses människa!
Citera
2026-06-13, 19:01
Medlem
Snyftgulligt att göra till och med ett enkelt klagomål i Meta till en wot propagandablogg.
Citera
2026-06-13, 19:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ancistrus menar att ALLT negativt om Israel ska diskuteras i en enda samlingstråd: (FB) Samlingstråd för israeliska krigsbrott, verkliga och påstådda Enligt Ancistrus har samlingstråden inga som helst begränsningar varken i tid och rum. Allt som Israel anklagats för och som kan kallas för "krigsbrott" ska samsas i samma tråd. Bruket av vit fosfor under bombningarna av Libanon 2026, personsökarattacken 2024, bombningarna av Iran 2026, Gaza-bombningarna 2008 och 2014, bombningen av iranska ambassaden i Damaskus 2024, invasionen av Gaza 2023, bombningar av sjukhus, angrepp mot journalister, avrättningar av krigsfångar, ockupationen av Västbanken, etc.

Inte nog med det, alla typer av israeliska övergrepp mot civila ska skyfflas in i samma tråd. Övergrepp mot fängslade palestinier liksom våld mot palestinier på Västbanken: (FB) Västbanken: Spädbarn mördas av IDF, (FB) Palestinsk pojke svalt ihjäl i israeliskt fängelse

När jag påtalar att dessa händelser inte alls är krigsbrott ("Krigsbrott är ett samlingsnamn för folkmord, folkrättsbrott och grovt folkrättsbrott") svarar Ancistrus med att jag ska RP:a tråden så att moderatorerna kan hitta på ett mer passade namn...

En samlingstråd för allt Israel anklagas för är orimligt
Här är ett axplock av alla de trådar Ancistrus också borde låsa om han ska vara konsekvent: (FB) SR-medarbetare skadad i sjukhusattack i Gaza. Tiotal döda, 50 skadade (2025-08-25), (FB) Israel använder förbjudna vapen, (FB) Hundratals Hizbollah-milismän uppges ha skadats av exploderande personsökare (2024-09-17), (FB) Damaskus - Bombning av byggnad i anslutning till Iranska ambassaden., (FB) Israel attackerar Teheran nu. 2024-10-26, (FB) Gaza Minst11 barn har dött av hypotermi – alltså frusit ihjäl, (FB) Greta Thunberg förnedrades grovt i israeliskt fängelse enligt en journalist, (FB) Planer för ett nytt anfall mot Iran från Israels sida (2025-12-20), (FB) IDF-soldater vittnar om att man begår krigsbrott, (FB) Gaza efter Israels krigsförbrytelser: Kaos och fredsförsök, (FB) Israel attackerar Hamas i Qatar. USA och Qatar är allierade. Utveckling? (2025-09-09), (FB) SR-medarbetare skadad i sjukhusattack i Gaza. Tiotal döda, 50 skadade (2025-08-25), (FB) Hundratals Hizbollah-milismän uppges ha skadats av exploderande personsökare (2024-09-17), (FB) BBC: Många skjutna Gazabarn - i huvudet (2025-08-01), (FB) Tidningen Haaretz: Order till IDF-soldater att skjuta på matväntande palestinier (2025-06-27), (FB) IDF torterar och våldtar palestinsk fånge - IDF jagar visselblåsare.

Det är som om vi skulle ha en samlingstråd om alla Trumps tilltag, en samlingstråd om alla skandaler om ett riksdagsparti, en samlingstråd om kärnkraftsdebatten, en samlingstråd om allt hundrelaterat, en samlingstråd om alla datorspel, osv.

Ingen gillar samlingstrådar - inte ens admin
Ämnet har behandlats utförligt i (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback där admin skriver:
Trots att det finns flera samlingstrådar om McDonalds i "Restauranger, barer och nattklubbar" så går det fortfarande att starta trådar med helt nya frågeställningar. Finns närmare 100 trådar om McDonalds i detta forum. Det jag motsätter mig gällande samlingstrådar är när dessa hindrar nya trådar i ämnet. Men för att en ny tråd ska kunna startas så behövs det en ny frågeställning. En tråd som handlar om något som inte redan diskuteras i en annan tråd i samma forum.
Diskussionen handlar om McDonalds men argumentet är precis lika gångbart på israeliska övergrepp. Den samlingstråd om israeliska krigsbrott Ancistrus vill bygga hindrar nya trådar i ämnet. Man får inte starta nya trådar om specifika händelser utan man ska hålla sig till en mastodonttråd.

Samlingstråden Ancistrus hänvisar till är för övrigt rent piss. Den innehåller ett sammelsurium av diskussioner om Palestinas och Israels historia, vilken folkgrupp som var där "först", påstådd antisemitism och islamofobi, och (naturligtvis) en mängd glada utrop av flashbackare som blir alldeles till sig i byxan när mörkhyade dödas. Jag förstår ärligt talat inte vad Ancistrus tycker blir bättre av att ha en slasktrattstråd än att ha flera trådar där varje enskild händelse diskuteras. Trådarna han stängde var hyfsat informativa och fokuserade på respektive ämne. Varför döda god debatt?

Varför gör Ancistrus såhär?
Ancistrus svarar hövligt på PM (se nästa inlägg) vilket naturligtvis är mycket uppskattat men han förklarar inte varför allt ska in i en samlingstråd. Han förklarar inte hur det gör forumdelen bättre eller hur hans modererande är förenligt med riktlinjerna för samlingstrådar som admin fastslagit.

Får jag gissa så tror jag att Ancistrus tycker att det ingår i hans moderatorsuppdrag att "balansera" forumdelen. Därför skyfflar han bort israelkritiska trådar som han tycker blivit för många. Men så fungerar inte Flashback och det är inte moderatorernas uppgift att styra innehållet i debatter.

Själv kommer jag hålla mig borta från "Ancistrus forumdel". Det ger mig nämligen ingenting att försöka debattera i fullständigt urspårade samlingstrådar. Kanske det som är syftet - bättre "balans" mellan israelkritiker och israelvurmare. Kör på det då. Vi får väl se om det var de klåfingriga aktivistmoderatorerna eller skribenterna som höll Flashback vid liv.
Skall verkligen bli intressant att höra motpartens resonemang ikring detta
Citera
2026-06-13, 22:52
Moderator
Ancistruss avatar
Nu har jag väl i och för sig inte fått något PM jag inte besvarat, men jag tror inte diskussionen når längre ändå så för all del vi kan köra det här.

Det vi som modeterar Politik Utrikes gemensamt beslutat är alltså att ta samtliga fall med anklagelser mot Israel om krigsbrott i en gemensam tråd istället för en tråd för varje enskilt fall då det finns extremt många sådana. Exakt hur många beror på vem man frågar, men i extremfall tusentals. Så istället för extremt många spridda trådar så samlar dem för överskådlighetens och sökbarhetens skull i en gemensam tråd. Så alla som vill är självfallet mer än välkomna att diskutera det där.

Detta är inget unikt för just detta, utan är tvärtom det normala i politiska frågor, i synnerhet för utrikespolitiska frågor.

Men jag kommer naturligtvis följa tråden och se om det dyker upp något jag/vi inte tänkt på som möjligen förändrar läget. I så fall kommer vi naturligtvis diskutera det internt och se om vi behöver ändra vårt beslut.
Citera
2026-06-13, 22:57
Medlem
Ajogens avatar
man får väl antingen utvidga tråden till att den omfattar humanitära brott eller skapa en ny sådan tråd då.
Citera
2026-06-13, 23:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nu har jag väl i och för sig inte fått något PM jag inte besvarat, men jag tror inte diskussionen når längre ändå så för all del vi kan köra det här.

Det vi som modeterar Politik Utrikes gemensamt beslutat är alltså att ta samtliga fall med anklagelser mot Israel om krigsbrott i en gemensam tråd istället för en tråd för varje enskilt fall då det finns extremt många sådana. Exakt hur många beror på vem man frågar, men i extremfall tusentals. Så istället för extremt många spridda trådar så samlar dem för överskådlighetens och sökbarhetens skull i en gemensam tråd. Så alla som vill är självfallet mer än välkomna att diskutera det där.

Detta är inget unikt för just detta, utan är tvärtom det normala i politiska frågor, i synnerhet för utrikespolitiska frågor.

Men jag kommer naturligtvis följa tråden och se om det dyker upp något jag/vi inte tänkt på som möjligen förändrar läget. I så fall kommer vi naturligtvis diskutera det internt och se om vi behöver ändra vårt beslut.
Om en tråd om ett krigsbrott har en ny frågeställning som inte finns tidigare så placerar ni den där ändå?

Helt imot admins riktlinjer?
Har ni någon särställning i PUMö?
Citera
2026-06-14, 00:18
Medlem
Citat:

Du har besvarat PM:en men samtidigt har du helt undvikit att bemöta argumenten:
  • Varför ska händelser som inte är krigsbrott införlivas i en tråd om krigsbrott?
  • Hur väl rimmar dina trådlåsningar med admins kritik mot samlingstrådar?
  • Exakt hur förbättras debatten av en gigantisk samlingstråd?
  • Kommer du vara konsekvent och låsa hundratals andra trådar (se axplocket ovan) som handlar om israeliska övergrepp de senaste decennierna?
  • Rent hypotetiskt, om någon startar "Samlingstråden om palestinsk terrorism, verklig och påstodd" kommer alla trådar om palestinskt våld hänvisas till den tråden?

Påståendet att detta skulle vara standardförfarande stämmer inte då israeliska övergrepp diskuterats i över 20 år utan att någon fått för sig att baxa in alla diskussioner i en och samma samlingstråd. Att tro att samlingstrådar skulle förbättra "överskådligheten och sökbarheten" är löjeväckande trams.

Citat:

Som jag skrev i det citerade inlägget: "Samlingstrådarna är ett enkelt sätt att döda debatten och göra diskussionen mindre levande."

Förstår att det är "mission accomplished" att jag kommer hålla mig borta från "din" forumdel. Spretiga samlingstrådar är pisstråkiga och helt meningslösa.
Citera
2026-06-14, 00:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om en tråd om ett krigsbrott har en ny frågeställning som inte finns tidigare så placerar ni den där ändå?

Japp, det är rätt uppfattat.

(Vi brukar i regel inte tillåta en ny tråd per frågeställning. I så fall kan samma händelse i praktiken få oändligt många trådar. -Vilka blir de politiska följderna av detta? -Hur påverkar det opinionen? -Vad tror ni Trump tycker om det? -Vad tror ni Putin tycker om det? -Vad tror ni EU tycker om det? -Vad tycker du om det? Osv osv. )

Citat:

Nix

(Och länka nu för helsike inte till den tråden. Varenda användare som får en tråd låst gör det. Vi känner till den, jag lovar. (Precis som varenda en som får en tråd korgad länkar till tråden om att papperskorgen har för hög kvalitet och tror vi inte känner till den heller.) Vi har sett dem båda och har fått dem länkade till oss hundra gånger redan.)

Citat:

Nix. Motsvarande är det normala förfarande i de politiska forumen i allmänhet.

(Vi har t.ex. en gemensam tråd (i RiU) för bojkott av varor till Ryssland istället för en om varje enskild vara. En (i PU) om Trumps tullar istället för en om varje tull. En (i PI) om elpriser istället för om varje förändring av priset. En (i I&I) gemensam om tiggare istället för en om varje tiggare. osv.

Finns det extremt många fall på samma tema är det av praktiska skäl inte optimalt att ha en tråd för varje enskilt fall. Och än mindre som du ovan undrar en tråd per tänkbar frågeställning om var och en av dem heller. Alla fär möjlighet att diskutera det de vill. Däremot får inte alla sin egen tråd att göra det i.)
Citera
2026-06-14, 02:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Du har besvarat PM:en men samtidigt har du helt undvikit att bemöta argumenten:

Okej, inga problem då tar jag det igen.

Citat:
Varför ska händelser som inte är krigsbrott införlivas i en tråd om krigsbrott?

Inget av fallen är rent juridiskt fastställda som krigsbrott utan än så länge bara påstådda krigsbrott. Och i trådstarten och rubriken framgår tydligt att även påstådda krigsbrott inkluderas i tråden.

Så det går jättebra att prata om vilka verkliga eller påstådda israeliska krigsbrott du vill i tråden. Bara kör på hur mycket du vill.

Citat:
Hur väl rimmar dina trådlåsningar med admins kritik mot samlingstrådar?

De flesta trådar är i praktiken samlingstrådar i någon form. T.ex. en tråd om en fotbollsmatch går att bryta ner till en tråd per enskild passning om man vill. Så det går teoretisk sett att starta hur många små trådar som helst om man vill, i synnerhet i utrikespolitiska frågor. Därför gör vi bedömningar om lämpliga avgränsningar. Och våra interna diskussioner och direktiv i den frågan är inget jag planerar att redivisa för dig här hur mycket du än tjatar.

Citat:
Exakt hur förbättras debatten av en gigantisk samlingstråd?

Hur många påstådda krigsbrott som skett finns det delade meningar om. Enligt t.ex. Svenska freds är det tiotusentals. Med ett sådant extremt antal är det tyvärr inte praktiskt med en tråd per fall. Men du får mer än gärna diskutera dem samtliga hur mycket du vill. Men det funkar inte i praktiken med en tråd per enskild händelse. Hade det bara varit några få hade det fungerat.

Citat:
Kommer du vara konsekvent och låsa hundratals andra trådar (se axplocket ovan) som handlar om israeliska övergrepp de senaste decennierna?

Tråden du åsyftar berör bara händelser sedan kriget började, så m.a.o. nej.

Citat:
Rent hypotetiskt, om någon startar "Samlingstråden om palestinsk terrorism, verklig och påstodd" kommer alla trådar om palestinskt våld hänvisas till den tråden?

Svårt att uttala mig om hypotetiska fall som vi öht inte ens diskuterat och dessutom i forum jag inte ens modererar, men fråga moddarna i Terrorism.

Citat:
Påståendet att detta skulle vara standardförfarande stämmer inte då israeliska övergrepp diskuterats i över 20 år utan att någon fått för sig att baxa in alla diskussioner i en och samma samlingstråd. Att tro att samlingstrådar skulle förbättra "överskådligheten och sökbarheten" är löjeväckande trams.

Okej. Men nu gäller den tråden alltså bara det som skett sedan kriget började. Och under den tiden finns det absurt många påstådda krigsbrott varför vi samlat dem i en gemensam tråd. Jag tycker det är lättare att finna dem då än om de hade legat spridda i jättemånga olika trådar.

Citat:
Som jag skrev i det citerade inlägget: "Samlingstrådarna är ett enkelt sätt att döda debatten och göra diskussionen mindre levande."

Suck, där kom den igen... Samtliga moddar har redan fått den länkad till sig varenda jädra gång vi låst en tråd. Vi känner till den, jag lovar.

Citat:
Förstår att det är "mission accomplished" att jag kommer hålla mig borta från "din" forumdel. Spretiga samlingstrådar är pisstråkiga och helt meningslösa.

Men vad bra, då var ju diskussionen klar då.

Vi får väl försöka överleva utan dig då. Hoppas du finner något annat forum som passar dig bättre. (Jag moddar för utom samtliga underforum i Politik Utrikes även Integration och invandring, Rysslands invasion samt Om Flashback, alltså detta forum, med underforum. Men om du gillar fotboll kan jag istället rekommendera det nu när VM börjat. (Där moddar jag inte.)

Önskar dig en fortsatt god natt
Citera
2026-06-14, 08:37
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Amen vilken tur, admins läser ju även i klagomål så då kommer ju någon adnin att styra upp detta övertramp av modsen, om de inte håller med modsen alltså. Jag tror de står bakom detta upplägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in